Nick wychodzi z więzienia. Siedział za ciężkie pobicie. Teraz żyje z dnia na
dzień w mieszkaniu socjalnym. Jego brat samotnie wychowuje syna. Wyrzucają go z kolejnych miejsc pracy, więc żeby utrzymać siebie i dziecko, zaczyna handlować heroiną. Matka chłopca zginęła pod kołami samochodu – z zabójczą dawką narkotyku we krwi.Bengtsson nie oszczędza swoich bohaterów. Tak jak nie szczędzi szczegółów z zakazanych dzielnic wielkiego miasta. Turystyczne atrakcje pojawiają się tu tylko jako dekoracja dla narkotykowego biznesu. Pod pomnikiem Andersena można się umówić, żeby kupić działkę.
Submarino wciąga i nie daje spokoju. Jak alkohol, przemoc i seks, bez których nie może żyć Nick. Jak narkotyk, od którego uzależniony jest jego brat. Wraz z nimi zanurzamy się w świecie coraz bardziej okrutnym, coraz brudniejszym, coraz ciemniejszym, gdzie można dokonywać tylko złych wyborów, gdzie zawsze może być tylko gorzej. Wraz z nimi idziemy na dno.
Zapraszamy do obejrzenia trailera filmu na podstawie książki pod >> tym linkiem <<
***
"Proza tego autora zalicza się do najbardziej mrocznego realizmu społecznego. (…) Mimo żeSubmarino jest dopiero drugą powieścią Bengtssona, autor okazuje się niezwykle doświadczonym narratorem. Jest skrupulatny niczym diler, odważający i rozdzielający swój towar. Z nieoczyszczonego surowca tworzy brutalną, cyniczną, a zarazem przepełnioną współczuciem i gniewem antyutopijną powieść".
"Aftenposten“
"To wyjątkowy, nowy głos we współczesnej literaturze duńskiej. Mieszkający na stałe w Kopenhadze autor przedstawia brutalną, niewidoczną dla normalnego mieszkańca część miasta tak, że wzbudza w czytelniku mieszaninę strachu i fascynacji. Submarino w swej prostocie i sile jest jak igła w ludzkiej tętnicy".
"Weekendavisen"
"Submarino hipnotyzuje, przyprawia czytelnika o zawrót głowy – taki sam, jakiego doświadczają bohaterowie (…). To jedna z najlepszych duńskich powieści ostatnich lat. Jest w niej wszystko, co charakterystyczne dla tej literatury – realizm w opisie postaci i rzeczywistości, poetyckość, zmysłowość – ale spotęgowane i doprowadzone do mistrzostwa".
"Le Monde"
"Proza Jonasa T. Bengtssona, stanowiąca powrót do starej tradycji realizmu, jest bezlitosna, ale i pełna humoru".
"Neuer Zürcher Zeitung"
"W swojej nowej powieści Jonas T. Bengtsson robi kolejny krok w kierunku otchłani – pokazuje najprawdziwsze, a zarazem najpodlejsze życie wielkomiejskich szczurów".
"Adressa"
"Powieść Bengtssona jest doskonale wyważona: ogromna energia nie tłumi niuansów i głębi, krytyka nie przyćmiewa zrozumienia, a tragedia nie znika w pozorach komedii. Powieść porusza i niepokoi, jest śmiała i ciepła. Bengtsson używa poczucia humoru jak wytrycha, otwierając czytelnika na wiedzę i współczucie. Przybici własnym życiem możemy śmiać się razem z udręczonymi bohaterami".
"Dagbladet"
"Tak bezlitośnie mroczna, że niemal nie do wytrzymania. Jednak właśnie dlatego powinniśmy zanurzyć się w tej znakomitej opowieści o obliczach Kopenhagi, które dla wielu nie istnieją, których wielu woli nie zauważać".
"Sentura"
Jonas T. Bengtsson (ur.1976 w Kopenhadze) zadebiutował na scenie literackiej w 2005 roku powieścią Aminas breve. Natychmiast okrzyknięto go "niezwykłym nowym głosem duńskiej prozy", a czytelnicy z niecierpliwością czekali na kolejną książkę. Dwa lata później Bengtsson potwierdził swój talent. Submarino wyróżniono Nagrodą Literacką P.O. Enquista 2010 i w tymże roku zekranizowano. Film pod tym samym tytułem w reżyserii Thomasa Vinterberga otrzymał m.in. nominację do Złotego Niedźwiedzia.
Jonas T. Bengtsson, Submarino
Wydanie I, rok 2011
Liczba stron: 384
Wydawnictwo Czarne