„Nagroda Osobna powstała z poczucia, że wartościowa literatura nie daje się przewidzieć i nie chce się zmieścić w gatunkach i definicjach, że istnieją autorzy niepochwytni i nieustawni, przychodzący nie wiadomo skąd i przekraczający miary swego czasu” - wyjaśnia prof. Piotr Śliwiński, przewodniczący Kapituły Nagrody Literackiej Gdynia.
„Wreszcie, że wybitność rozciąga się często poza konkretny utwór, ukazuje się i rozgrywa w całej, narastającej twórczości, która jest jak jedno niepodzielne, pulsujące ciało. Nie jest to nagroda za tzw. całokształt, lecz raczej za to, co pozostaje kształtem nieznanym, co stanowi wyzwanie dla czytelników i zdaje się obietnicą wielu nowych, intrygujących odczytań”.
W sześcioletniej historii literackiej Gdyni specjalną Nagrodę Osobną wręczono dwukrotnie. W obu przypadkach wyróżnienie trafiło do autorek piszących prozę. W 2007 roku nagrodę otrzymała Magdalena Tulli, a trzy lata później Małgorzata Szejnert. Obie pisarki otrzymały nagrody pieniężne w wysokości 10 000 zł.
Andrzej Sosnowski był już dwukrotnie nominowany do Nagrody Literackiej Gdynia. W 2006 roku za tom „Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi” i w 2008 roku za zbiór szkiców „Najryzykowniej”. Bezpośrednim pretekstem do przyznania Nagrody był wydany w ubiegłym roku zbiór „poems”.
W Biurze Literackim ukazało się już dwanaście książek Andrzeja Sosnowskiego oraz trzy przekładowe i płyta nagrana z zespołem Chain Smokers. W latach 90. autor był najczęściej wyróżnianym polskim poetą. W 2008 roku otrzymał Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius za tom „Po tęczy”.
Wyróżnienie dla Andrzeja Sosnowskiego to dziesiąta literacka nagroda dla autora związanego z Biurem w ostatnim czasie. Wcześniej Nagrodą Literacką Gdynia wyróżnieni zostali Wojciech Bonowicz (2007) i Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki (2009; w tym samym roku otrzymał także Nagrodę Literacką Nike).
Autorzy i książki z Biura Literackiego otrzymywali także - sześciokrotnie - Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius. Poza Andrzejem Sosnowskim wśród laureatów znaleźli się Julia Szychowiak i Tadeusz Różewicz (2008), Krystyna Miłobędzka (2009), Piotr Sommer (2010) oraz Bohdan Zadura (2011).
Książki Andrzeja Sosnowskiego w Poezjem.pl >>>
http://www.poezjem.pl/pl/open/catalog/on/brand/sub/show/id/70516
Zobacz listę nagród i wyróżnień Biura Literackiego >>>