Po co dziś czytać? Co dają nam książki? – odpowiedzi na to pytanie szukają „Gazeta Wyborcza”, „Metro” i Radio TOK FM w rozpoczętej właśnie akcji „Czytamy w Polsce”. Już dziś ukazuje się także specjalny magazyn wydany przez Agorę – „Książki. Magazyn do czytania” w całości poświęcony literaturze i dostępny tylko w formie drukowanej.
- „Czytamy w Polsce” to nie tylko akcja, to… nowy cel. Nie chcemy nudzić
słusznymi hasłami, ale przekonywać, że czytanie to nasz wspólny, społeczny, ekonomiczny, egzystencjalny interes. Że czytanie jest ważne w każdym aspekcie życia - od polityki po seks. I że książka wciąż jest najatrakcyjniejszym medium naszej komunikacji ze światem i samymi sobą - pisze Paweł Goźliński we wstępniaku do akcji. – Mamy też nadzieję, że „Książki” nasz zupełnie nowy „Magazyn do czytania” stanie się mocnym dowodem, że o książkach można pisać i rozmawiać równie emocjonująco, interesująco, błyskotliwie i głęboko jak o życiu”.
Akcja „Czytamy w Polsce” wystartowała wczoraj. Adam Michnik mówił w wywiadzie na łamach „Gazety Wyborczej” o książkach, które zmieniły jego życie, a Andrzej Stasiuk - o sensie literatury. W dzisiejszej „Gazecie” wypowiadają się poeta Marcin Świetlicki („Świat bez czytania nie może mieć sensu. Pewne alkohole docenisz tylko po odpowiednich lekturach”) i socjolog Tomasz Szlendak („Człowiek oczytany ma dużo większe szanse u płci pięknej. Są na to dowody”). W kolejnych dniach pojawią się m.in. wypowiedzi Stefana Chwina, Marka Kondrata, Janusza Hartmana.
W internecie powstaje specjalny serwis poświęcony akcji i magazynowi „Książki” - www.wyborcza.pl/ksiazki.
W „Metrze” przeczytać można o tym, jakie są ulubione książki światowych gwiazd, m.in. Scarlett Johansson, Jose Mourinho czy Lady Gagi. Redakcja pyta też o aktualne lektury bohaterów wszystkich tekstów - wczoraj czytelnicy dowiedzieli się m.in., że Czesław Mozil właśnie czyta „Ziemię pod jej stopami” Salmana Rushdiego, Anna Dymna - dzieła zebrane oraz biografię Czesława Miłosza, a Magda Zawadzka - jednocześnie „Zawód fotograf” Chrisa Niedenthala, „Na grobli” Eustachego Rylskiego i „Burzliwe życie tancerki” Krystyny Mazurówny. Dziennik „Metro” przygląda się także czytelniczym nawykom mieszkańców największych polskich miast - w przeprowadzonej sondzie ulicznej pytał m.in. o ulubione gatunki literackie Polaków, a także o to, czy czytają mniej niż kiedyś, a jeśli tak - to dlaczego.
W Radiu TOK FM temat czytania książek i zalet literatury jest obecny w programach autorskich i serwisach informacyjnych. Prowadzący audycje pytają też swoich gości, jakie były ich ostatnie lektury – dla przykładu wczoraj na antenie TOK FM Grzegorz Gauden polecił dwa tytuły: „Skrwawione ziemie” Timothy'ego Snydera i „Lekką przesadę” Adama Zagajewskiego, a Michał Boni przyznał, że czyta chętnie „Listy Miłosne” Paula Celana i Ingeborg Bachmann, reportaż Geerta Maka o Stambule pt. „Most” i kryminały Andrei Camilleri, a dla złapania oddechu wraca do czasów dziecięcych i sięga po książki Małgorzaty Musierowicz.
„Książki. Magazyn do czytania” to czasopismo dla miłośników literatury i wszystkich, którzy chcą wiedzieć, co się czyta. W magazynie m.in. Janusz Rudnicki rozprawia się z kanonem lektur szkolnych, Irena Grudzińska-Gross porusza temat niedyskretnych biografii, Zadie Smith wyznaje, że nie czytuje opowiadań, Jan Gondowicz sypie cytatami z literatury zbereźnej, a Zbigniew Mikołejko pisze o showmanach nowego ateizmu. Ponadto w numerze znalazły się: fragment najnowszej prozy Michela Houellebecq’a, tekst o fenomenie serialu „Mad Man” i o siostrzenicy Franza Kafki oraz przegląd 50 książek, które aktualnie czyta się na świecie.
Magazyn „Książki” ukazuje się na rynku we wtorek, 14 czerwca br. w nakładzie 60 tys. egz., w objętości 76 stron. Jest dostępny w samodzielnej sprzedaży w cenie 9,99 zł w punktach sprzedaży prasy i na www.kulturalnysklep.pl.
Wydanie przygotował zespół działu kultury „Gazety Wyborczej” pod kierownictwem Pawła Goźlińskiego. Szatę graficzną opracowali Piotr Stańczak i Maciej Kałkus, na okładce pojawił się stworzony specjalnie na tę okazję rysunek - portret Janusza Korczaka autorstwa Piotra Leśniaka, tworzącego m.in. ilustracje do „Vanity Fair”.
Wydanie „Książek” i akcję „Czytamy w Polsce” wspiera kampania promocyjna prowadzona w stacjach telewizyjnych, radiu, internecie oraz w autopromocji w „Gazecie Wyborczej” i jej dodatkach, a także w dzienniku „Metro”. Kreację kampanii przygotowała agencja Bardzo, za zakup mediów odpowiadał Starlink.
Działania wspierać będzie też konkurs dla użytkowników serwisu Wyborcza.pl.