Tegoroczne Dni Nagrody Literackiej Gdynia - „Literaturomanie” odbędą się w specjalnie zbudowanym na tę okazję Gdyńskim Miasteczku Literackim. Organizatorzy ogłosili program festiwalu, ale jednocześnie zapowiedzieli, że w Miasteczku będą dziać się również liczne imprezy towarzyszące.
Miasto postanowiło także uczcić pamięć laureata swojej nagrody z 2008 roku, prof. Mariana Pankowskiego, który zmarł w kwietniu br. Jego dorobkowi zostanie poświęcona specjalna debata. Spotkania, dyskusje i warsztaty będą też przeplatane rozrywką z wysokiej półki. W pierwszym dniu festiwalu zagrają „Ballady i Romanse”, w drugim - zespół „Pustki”.
Gdyńskie Miasteczko Literackie, ulokowane na placu przy Akwarium Gdyńskim, to jednak nie tylko „Literaturomanie”, ale także inne przedsięwzięcia. W dniach od 15 do 19 czerwca zaplanowane są w tym miejscu liczne imprezy, organizowane przez Centrum Kultury w Gdyni oraz Kwartalnik Artystyczny „Bliza”. Nie zabraknie propozycji zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dla bardziej „doświadczonych” czytelników. Pełny, pięciodniowy program wydarzeń w Miasteczku zostanie przybliżony z początkiem czerwca.
Więcej informacji na www.nagrodaliterackagdynia.pl.
PROGRAM „LITERATUROMANII” - DNI NAGRODY LITERACKIEJ GDYNIA
MIASTECZKO LITERACKIE, GDYNIA, AL. JANA PAWŁA II
16 – 18 CZERWCA 2011 r.
GOSPODARZ FESTIWALU: MICHAŁ CHACIŃSKI (TVP Kultura)
16 CZERWCA, CZWARTEK
18:30 Inauguracja festiwalu
18:35 S.O.D.
S.O.D., czyli Wit Szostak, Łukasz Orbitowski oraz Jacek Dukaj podejmują dyskusję na temat: Realizm w cudzysłowie. Jak opowiedzieć wpływy i granice fantastycznych tradycji literackich we współczesnej prozie polskiej? (na przykładach: „Wieczny Grunwald”, „Balladyny i romanse")
19:45 Nagroda Literacka Gdynia 2011 – PROZA
Spotkanie z autorami książek nominowanych do NLG w kategorii „proza”. Prowadzenie: Darek Foks (Twórczość)
21:00 Autor! Autor!
Spotkanie autorskie z Magdaleną Tulli - Laureatką Nagrody Osobnej „Gdyni” (2007). Pisarka przeczyta także publiczności swoją wybraną niepublikowaną nowelę. Prowadzenie: Michał Chaciński (TVP Kultura)
22:10 KONCERT – BALLADY I ROMANSE
Koncert poprzedza krótka rozmowa z zespołem. Prowadzenie: Łukasz Rudziński – Portal Trojmiasto.pl
17 CZERWCA, PIĄTEK
11:30 – 20:30 Warsztaty – reportaż literacki
Zajęcia dla grupy, wyselekcjonowanej z wcześniejszych zgłoszeń, poprowadzi Mariusz Szczygieł.
18:00 Zjednoczenie Czytelnicze
Happening z książką w ręku (plac przed Miasteczkiem Literackim); współpraca – Spółdzielnia Literacka
18:30 Autor! Autor!
Spotkanie autorskie z Antonim Liberą poprowadzi Agata Bielik-Robson (Kapituła Nagrody Literackiej Gdynia).
19:40 „Fenomen Pankowskiego”
Debata poświęcona zmarłemu w kwietniu laureatowi Nagrody Literackiej Gdynia, prof. Marianowi Pankowskiemu. Udział wezmą: Piotr Marecki (Korporacja Ha!art), Aleksander Nawarecki (Kapituła Nagrody Literackiej Gdynia) oraz Ewa Graczyk (Uniwersytet Gdański), prowadzenie - Remigiusz Grzela (prozaik, dramaturg).
21:00 Nagroda Literacka Gdynia 2011 – POEZJA
Spotkanie z autorami tomików nominowanych do NLG w kategorii „poezja” poprowadzi Krzysztof Koehler – TVP Kultura.
22:10 KONCERT - PUSTKI
Zespół „Pustki” interpretuje w duchu alternatywnego rocka wiersze Gajcego, Broniewskiego, Leśmiana, Wyspiańskiego czy Tuwima. Koncert poprzedza krótka rozmowa z zespołem nt. projektu i twórczości. Prowadzenie: Łukasz Stafiej – Portal Trojmiasto.pl.
18 CZERWCA - SOBOTA
11:00 Konkurs
Rozstrzygnięcie konkursu na esej pt: „O czym milczy powieść a mówi reportaż?” - nagrody i czytanie najlepszego tekstu.
11:20 Adaptacje filmowe polskiej literatury. Coraz gorsze? Coraz lepsze?
Dyskusja o mniej lub bardziej udanych przenosinach polskiej literatury na ekran (i odwrotnie) oraz przyszłości takich przedsięwzięć w polskiej kinematografii i literaturze. Udział w dyskusji wezmą: Kazimierz Kutz (reżyser, prozaik) oraz Michał Chaciński (dyrektor Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, krytyk filmowy); prowadzenie - Piotr Marecki (kulturoznawca, wydawca oraz współzałożyciel Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej)
12:30 Nagroda Literacka Gdynia 2011 – ESEISTYKA
Spotkanie z autorami książek nominowanych do NLG w kategorii „eseistyka”. Prowadzenie: Justyna Sobolewska (Tygodnik Polityka).
13:45 O czym mówi reportaż a milczy powieść?
Debata z udziałem Piotra Śliwińskiego (Kapituła NLG), Mariusza Szczygła (Instytut Reportażu), Włodzimierza Nowaka (Gazeta Wyborcza), oraz moderatora dyskusji - Przemysława Czaplińskiego (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza).
15:00 Oficjalne zakończenie Festiwalu „Literaturomanie”
16:30 Gala Finałowa Nagrody Literackiej Gdynia 2011 (wstęp za zaproszeniem); podczas Gali wystąpi z recitalem Basia Stępniak - Wilk
Stałe elementy festiwalu:
- Księgarnia Literaturomaniaka
- stoisko Gdyńskiego Kwartalnika „Bliza”
- stoisko Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury z Poznania
- wymiana książek używanych
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie imprezy.