Arterie / wywrotowy przegląd prasy

Nisza Krytycznoliteracka
Nisza Krytycznoliteracka
Kategoria literatura · 17 sierpnia 2010

Przegląd prasy - nowy projekt na Wywrocie.pl. Omówiliśmy kilka tygodni temu ostatni numer Tygla Kultury w ramach Niszy Krytycznoliterackiej, ćwiczenie pokazało, że potrzebna jest praktyka. Tym razem omawiamy archiwalny, czwarty numer Kwartalnika Arterie, zapowiadając jednocześnie nadejście kolejnego. Otwieramy, tym samym, nowy dział na Wywrocie.pl: wywrotowy przegląd prasy.

*

 

Czwarty numer Arterii z lipca 2009 roku należy do najciekawszych dotychczas wydanych. Cały poświęcony dzieciom, dzieciństwu, wpływie dzieciństwa na życie oraz – oczywiście – pisarzom, którzy poświęcają swój talent na drążeniu tego tematu. Czyli to, na co czekali artyści przed przyjściem Freuda na świat.

               

Arterie skupiają się na prezentacji młodych i zdolnych autorów, więc poziom prezentowanych wierszy jest wysoki. Łukasz Jarosz (jeszcze przedpremierowo!) opublikował w numerze czwartym wiersz „Pył”, który ukazał się w jego książce Mimikra, wyróżniający się dramatyczną pamięcią o dzieciństwie. Wybijają się również wiersze Joanny Przybylskiej i Krzysztofa Ciemnołońskiego. Z wierszowanych niespodzianek zwraca uwagę dodatek „Arteryjki. Wiersze dla dzieci” Lipińskiej, Zajączkowskiej i Strąka, ilustrowany przez Marzenę Łukaszuk (przezabawny kret z teczką!).

                Również przedpremierowo ukazały się dwie ekfrazy Jacka Dehnela (obydwie rewelacyjne, czego już nie da się powiedzieć o Fotoplastykonie w całości) i zaraz po nim fragment w miarę interesującego dramatu Piotra Bulaka. W tym numerze proza stoi na bardzo nierównym poziomie – do Ruskich Pawła Sarny wraca się chętnie, zaś Tato Olgierda Dziechciarza ląduje co najmniej o kilka klas niżej. Jeżeli ktoś jest wytrwały, może przeczytać wszystko od deski do deski – na własną odpowiedzialność.

                Gorąco polecamy pochylić się nad rozbudowanym i frapującym (wdzięczny temat) szkicem-analizą Przemysława Owczarka o twórczości Romana Honeta. Podzielony na dwie części staje się mocnym głosem w interpretacji wierszy tego poety. W te rozpracowywanie autor eseju angażuje Carrola, Van Den Berga – i innych – a nawet Bretona; buduje tym samym dyskurs czytania „Honeta – dziecka i dzieci Honeta” (jak w tytule). Nie można przez ten tekst przejść obojętnie, jeżeli jest się chociażby zainteresowanym tego typu poetyką, jaką reprezentuje autor alicji. Tym bardziej, że omawiający ją Owczarek wykorzystuje tu swoją wiedzę z zakresu antropologii literatury, która pozwala nam się lepiej odnaleźć w świecie Romana Honeta.

                W numerze pojawiła się także forma komiksu. I to zaskakująca, bo rysowana na podstawie wiersza. Autorami są Krzysztof Szwarc i Przemysław Owczarek. Godne uwagi!

                 Oprócz tego wydrukowanych zostało kilka recenzji m.in. Iluzjon Macieja Woźniaka, Noc seksualna Pascala Quignarda i Stosunek seksualny nie istnieje Jasia Kapieli. Dodatkowo płyty muzyczne recenzuje, jak zwykle, Piotr Gajda; Jerzy Jarniewicz ze Zdzisławem Jaskułą rozmawiają o dzieciństwie i poezji (dzieciństwa i dorosłości), a Rafał Gawin i Michał Murowaniecki rozmawiają ze sobą o debiucie Sławomira Elsnera.

                 Lipcowy numer Arterii z 2009r. należy do najciekawszych. Tak pod względem tematu, jaki był rozpracowywany, jak i publikujących autorów. Niedługo ukaże się nowy numer kwartalnika – ósmy, tym razem autorzy wypowiedzą się w temacie zaświatów:

za/Światy – pojmowane globalnie (inne kultury, inne języki), lokalnie (prowincja), duchowo lub metafizycznie – są leitmotivem kolejnego numeru kwartalnika Arterii.


 

Marcin Sierszyński

Redakcja Wywroty.pl


 

*

Kwartalnik artystyczno-literacki ARTERIE jest wydawany przez łódzki oddział Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Poleski Ośrodek Sztuki.

Ekipa redakcyjna: redaktor naczelny – Przemysław Owczarek, sekretarz redakcji – Magdalena Nowicka, skład i łamanie – Michał Murowaniecki , korektor – Rafał Gawin oraz redaktor graficzny – Agnieszka Kowalska-Owczarek.

Nakład: 500 egz.

Więcej informacji: www.arterie.com.pl

 

 

Wkrótce omówienia kolejnych numerów łódzkiego pisma: szóstego, z grudnia 2009., skupionego nad hasłem Wojna, siódmego, z lipca 2010., którego tematy to AWERSJA/INWERSJA/REWOLUCJA.


 

Redakcja Wywroty.pl


 

*

Przy okazji omówienia czwartego numeru Arterii, które poczynił Marcin Sierszyński, Redakcja Portalu Wywrota.pl ogłasza, że:


Poszukujemy Osób posiadających konto na Portalu Wywrota.pl lub mogących je dopiero założyć, które podejmą współpracę z Redakcją portalu w zakresie prowadzenia szeroko zakrojonego przeglądu prasy zajmującej sie kulturą współczesną, we wszelkich jej dziedzinach: artystycznej, literackiej, muzycznej społeczno-politycznej etc., biorąc pod uwagę zarówno wydawnictwa ukazujące się systematycznie, ogólnopolskie, stanowiące „opiniotwórczą konstelację” , jak i tytuły wydawnictw regionalnych, niszowych, okolicznościowych, art-zinów i „bibuły”. Chętnie zamieścimy też omówienia wydawnictw archiwalnych, których edycja z jakichś powodów została przerwana w ostatnich latach. Opiekę merytoryczną i techniczną nad tym cyklem publikacji będzie sprawował Marcin Sierszyński, stały współpracownik Redakcji i jak myślę – Redaktor nowego działu Wywroty.pl.

Zachęcamy zarówno Czytelników, jak i Wydawców i Redaktorów do nadsyłania informacji, egzemplarzy pism, zapowiedzi mających się ukazać numerów. Sugerujemy, żeby samodzielne omówienia i prezentacje publikować bezpośrednio przez system Wywroty: „Prześlij Newsa lub Artykuł” (witryna główna, prawy górny róg ekranu), kategoria: „Literatura”, „Muzyka”, „Sztuka”, „Polityka”, z adnotacją w zajawce: przegląd prasy/ prezentacje; albo też wysyłać na adres: pik@wywrota.pl z propozycją omówienia przez naszą redakcję.

Paweł Kaczorowski

Redakcja Wywroty.pl