Petra Morsbach - Sługa boży
ksiażce towarzyszą spotkania w ramach odbywających się w Krakowie 13. Targów Książki
Historia opowiedziana w powieści jest niezwykła a zarazem całkowicie
niespektakularna: jej przedmiotem jest żywot wiejskiego proboszcza Izydora
Rattenhubera. Rudowłosy, niepozorny, od dziecka jąkający się bohater dorasta
gdzieś w Lesie Bawarskim, w warunkach dalekich od idylli, w rodzinie, w
której nie ma miłości, jest za to wiele biedy. Stąd jego droga wiedzie do
seminarium duchownego i urzędu kapłana, ku liturgii, w której Rattenhuber
odnajduje porządek i spokój. Kiedy czyta na głos fragmenty Pisma Świętego,
przestaje się jąkać. Właściwa akcja powieści obejmuje zaledwie kilka dni,
toteż koleje życia Izydora poznajemy w retrospekcjach. Przeplatają je
opowieści o ludziach, z którymi miał do czynienia, krewnych, kolegach z
seminarium, przełożonych, członkach wspólnoty wyznaniowej, przyjaciołach i
wreszcie kobiecie, w której się zakochuje. Wszystkie epizody składają się na
osadzoną w codzienności opowieść, traktującą nie o wielki m, przesłaniającym
wszystko inne doświadczeniu wiary, o pewności istnienia jakiejś wyższej
potęgi, lecz o trudnościach, pomyłkach, rozczarowaniach i wątpliwościach,
pokusach i porażkach, sytuacjach czasem smutnych, czasem śmiesznych, często
przejmujących.
Powieść nie jest książką krytyczną wobec Kościoła. Autorka unika polemik,
pyta jedynie o miejsce religii we współczesnym, zsekularyzowanym świecie i o
to, jak odnajduje się w nim ktoś, kto obrał sobie wiarę za zawód i treść
życia. Petrze Morsbach odpowiada taki charakter narracji: "Epizodyczność jest
konsekwencją zawodu mojego bohatera. Rattenhuber znajduje się w centrum
wioski, ma do czynienia z ludźmi, którzy przychodzą do niego i oczekują od
niego czegoś - dla niego są to epizody. Mnie pociągało w sensie artystycznym
to, żeby w tych krótkich epizodach przedstawić całą problematykę takiej
egzystencji i zderzyć ją z pytaniem: Jaki sens ma to wszystko, co można
zrobić, co może zrobić ksiądz, co życie zamierza zrobić z ludźmi?".
Petra Morsbach (ur. 1956) ukończyła teatrologię, slawistykę i psychologię na
Uniwersytecie Monachijskim, a w latach 1981-82 kurs reżyserski w Państwowej
Akademii Sztuki Teatralnej w Leningradzie. W 1983 roku otrzymała tytuł
doktora filozofii na podstawie pracy o Izaaku Bablu. Pracowała jako
asystentka reżysera i kierownik literacki w kilku teatrach niemieckich. Od
1993 roku uprawia pisarstwo jako wolny zawód. Wydała m. in. Opernroman (1998,
Powieść operowa) i Geschichte mit Pferden (2001, Opowieść z końmi). Za swój
dorobek literacki otrzymała m. in. Nagrodę im. Marieluise Fleißer, Nagrodę
Literacką im. Johanna Friedricha von Cotty i Nagrodę Literacką Fundacji im.
Konrada Adenauera. Jest członkinią Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Książka wchodzi w skład serii "Kroki / Schritte" - projektu zainicjowanego na
podstawie partnerskiego porozumienia zawartego między fundacją S. Fischer
Stiftung a Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej w 2005 roku w celu
wzmożenia przekładów utworów współczesnych autorów z Niemiec, Austrii i
Szwajcarii na język polski. Jej redaktorami są polski tłumacz i krytyk
literacki Jacek St. Buras i szwajcarski dziennikarz Carl Holenstein.
Poszczególne tytuły w ramach projektu ukazują się w różnych polskich
wydawnictwach. W ciągu czterech lat od inauguracji serii "Kroki / Schritte"
ukazały się 33 książki. Doczekały się one licznych omówień w prasie, radiu i
telewizji. Poszczególne tytuły prezentowane były m.in. na Międzynarodowych
Targach Książki w Warszawie, na Targach Książki w Krakowie oraz w ramach
Promocji Dobrych Książek we Wrocławiu. W tym roku Polskę odwiedzi Petra
Morsbach.
Spotkania promujące książkę Sługa boży:
5.11.2009 r., godz. 18.00, Kraków - Goethe Institut w Krakowie (spotkanie z
autorką, dyskusja o książce, prowadzenie: Jacek St. Buras)
7.11.2009 r., godz. 13.00, Kraków - 13. Targi Książki w Krakowie (Morsbach
podpisuje ksiażkę na stoisku Wydawnictwa Homini C10)
Ostad Elahi - 100 maksym
Homini oddaje w ręce czytelników zbiór maksym Ostada Elahiego w
interesującej, inspirowanej kulturą Wschodu szacie graficznej. Ostad Elahi
(1895–1974) jest autorem sentencji, które stają się podporą w chwili
prawdziwego zamyślenia, gdy w samotności skupiamy się nad sobą; Elahi wyraził
w muzyce i słowie to, co najtrudniesze: głębię autentycznego duchowego
przeżycia. Jego maksymy powstawały z prawdy zamyślenia mędrca, który nigdy
nie wypowiedział słowa, którego nie przepalił w ogniu własnego doświadczenia.
Doświadczenie to trwało całe życie, od 1895 roku, gdy zaczęło się w maleńkiej
wiosce irańskiego Kurdystanu, aż po śmierć w 1974 roku, w Teheranie. Mijało
wtedy prawie dwadzieścia lat, odkąd po odejściu na emeryturę miał wreszcie
czas na opracowanie praktycznego systemu kształcenia sposobu myślenia
współczesnego człowieka w oparciu o zasady etyki. Maksymy Ostada Elahi żyją
własnym, odrębnym życiem. Stają sie podporą w chwili prawdziwego zamyślenia,
gdy w samotności skupiamy sie nad sobą.
Ostad Elahi (1895–1974), mistyk, myśliciel, muzyk, sędzia irańskiego Sądu
Najwyższego, autor m.in. dzieła teologicznego Borhan al-Haqq (Wywód Prawdy)
przedstawiającego duchowe cele Koranu, islamu szyickiego oraz zakonu Al-e
haqq (Ludzi Prawdy) oraz traktatu filozoficznego o duszy Marifat ol-Ruh
(Poznanie ducha).