Poeci na nowy wiek: debiuty 2000 i 2001

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 14 października 2009

Którzy z debiutantów kończącej się właśnie dekady mają szanse na trwałe zapisać się w poezji polskiej? Które z książek zasługują na miano najważniejszego debiutu? Czy jakieś debiutanckie tomiki zostały przez krytykę przeoczone, niedocenione? Czy ostatnie dziesięć lat to faktycznie dominacja debiutantów z lat 90.? Czy poeci, którzy debiutowali w pierwszej dekadzie nowego wieku będą w stanie nadać nowy ton poezji polskiej? Jeśli tak, to kto z tego grona może odegrać najważniejszą rolę? Tymi pytaniami kilka tygodni temu zainaugurowaliśmy projekt Poeci na nowy wiek. Dzisiaj w Przystani! start zasadniczej części akcji, która ma na celu wyłonienie autorów zasługujących na miano Poetów na nowy wiek. W każdym miesiącu przez kilka dni (między październikiem a marcem) autor projektu Roman Honet prezentować będzie obszerne szkice przywołujące i przybliżające debiutantów oraz najważniejsze książki z poszczególnych lat. Z grona nominowanych w każdym roku autorów wskazywać będzie jednego, dwóch, a czasami trzech, których zaprosi do udziału w przedsięwzięciu. W kolejnych dniach publikowane będą zestawy wierszy, recenzje debiutanckiej książki oraz rozmowa z autorem. Trzynastu autorów (tylko takich, którzy nie współpracują z Biurem Literackim) dodatkowo zaprezentuje się w ramach cyklu wieczorów autorskich Poeci na nowy wiek. Pierwszy z wieczorów w środę 14 października o 18:00 w księgarni Port Literacki. Finałem akcji będzie publikacja antologii z wierszami najważniejszych poetów ostatniej dekady oraz specjalny wieczór autorski podczas 15. edycji festiwalu Port Wrocław w kwietniu 2010 roku. Portowe "upominanie się o nowych autorów" w bezpośredni sposób nawiązuje do cyklu spotkań "Barbarzyńcy i nie" jaki w latach 1996-1999 zainicjował w Legnicy Artur Burszta. Do udziału w przedsięwzięciu zaproszeni zostali wówczas najważniejsi debiutanci lat 90: Miłosz Biedrzycki, Darek Foks, Mariusz Grzebalski, Krzysztof Jaworski, Tadeusz Pióro, Marcin Sendecki, Andrzej Sosnowski, Dariusz Sośnicki, Marcin Świetlicki, Adam Wiedemann. W kolejnych latach "upominanie się o autorów" realizowane było poprzez projekt "Odsiecz", w którym udział wzięli m.in. Jacek Gutorow, Roman Honet, Radosław Kobierski, Marta Podgórnik, Tomasz Różycki, Krzysztof Siwczyk, Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki. Planując jubileuszowy 15. festiwal uznaliśmy, że ówcześni debiutanci nie potrzebują już tak dużego wsparcia i zamiast wydawać okolicznościową publikację lepiej uruchomić akcję, dzięki której znowu upomnimy się o nowych autorów. Już dzisiaj nominacje dla debiutantów z rocznika 2000. W tym gronie znaleźli się: Wojciech Brzoska, Wojciech Gedroyć, Julia Fiedorczuk, Anna Podczaszy oraz Adama Pluszka. We wtorek obszerna prezentacja najważniejszego zdaniem Romana Honeta debiutanta z tej piątki. W czwartek nominacje debiutantów z rocznika 2001. Dzień później prezentacja wybranego autora. Ci, którzy nie chcą czekać na wybory Romana Honeta zapraszamy do portowej księgarni. W środę prezentacja nominacji ale także wieczór najciekawszego debiutanta 2001 roku.