Nakładem Biura Literackiego ukazał się właśnie tom "Wspólny język" Julii Szychowiak. Czy powtórzy on sukces debiutanckiego "Po sobie", uhonorowanego prestiżowymi wyróżnieniami (Silesius, Nagroda PTWK oraz wARTo "Gazety Wyborczej"). Spotkanie z autorką 7 października o godz. 18.00 w księgarni Port Literacki.
Tytuł "Wspólny język" odsłania pozór niemożności mówienia, każe myśleć o piśmie Julii Szychowiak jako o dramatycznej próbie komunikacji nie tyle z drugi człowiekiem jako takim, ale ze zbiorowością. "W pierwszej książce, poniekąd, badałam siebie, tu następuje rozszerzenie świata, próba wyjścia od 'ja' do 'wy'", zdradza poetka w jednym z wywiadów.
Według Jarosława Borowca, "we 'Wspólnym języku' widać, że autorka jest dziś dalej, więc bliżej siebie, bardziej świadoma niebezpieczeństw 'własnego języka, którym trzeba się dzielić z innymi'. To wiersze, które pytają o tożsamość, poszukują miejsc i sposobów, w których można ocalić siebie, oddzielić się od bycia wspólnym, 'wkrzykniętym w innych'".
Wiersze nie zrywają z charakterystyczną dla poetki dykcją. Dostrzegalna jest raczej ewolucja: język zmierza tu ku jeszcze większej kondensacji, a lapidarność zapisu, odrzucającego wszelkie zbędne słowa, kreuje intymną, duszną, a zarazem przepastną przestrzeń. Szychowiak zaprasza do siebie, każąc "stać bez ubrania i bać się,/ że patrzą".
Książkę, wydaną na szwedzkim papierze Munken Print Cream, z obowiązkowym dla poetyckich zbiorów szyciem nićmi, uzupełniają urokliwe rysunki i grafiki autorstwa Niny Łupińskiej, świetnie korespondujące z wierszami Julii Szychowiak.
W najbliższych dniach w internetowej Przystani! fragmenty książki, rozmowa z autorką, recenzje Marty Baron, Jarosława Borowca, Lucyny Marzec, Michała Płaczka, Konrada Wojtyły i Agnieszki Wolny-Hamkało oraz autorski komentarz do wiersza "Wesołe miasteczka".
Książka jest dostępna również w Empikach oraz każdej dobrej księgarni w Polsce. Można ją zamawiać ją za pośrednictwem czterech hurtowni (Azymut, Olesiejuk, Matras i Platon) oraz sklepu internetowego biuroliterackie.pl. Po książkę zapraszamy także do Portu Literackiego przy Placu Teatralnym 5 we Wrocławiu.
Wiersze ze "Wspólnego języka" >>>
http://biuroliterackie.pl/
Zamów, przeczytaj i podaj dalej! >>>