Siódemka nominowanych do nike 2009

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 4 września 2009

logo

Jury tegorocznej Nagrody Literackiej Nike wybrało siedmiu finalistów konkursu – wśród nich znalazło się pięć powieści, jeden tom poetycki i jeden zbiór reportaży. Zwycięzca 13. edycji nagrody zostanie ogłoszony podczas uroczystej gali, 4 października br.



Tegoroczna edycja Nagrody Literackiej Nike okazuje się być bardziej literacka niż kiedykolwiek – za sprawą nominowania do finału aż 5 powieści. Dotychczas wśród finalistów często pojawiały się także eseje, książki naukowe i reportaże. Autorami trzech dzieł nominowanych w tym roku do głównej nagrody są pisarze młodego pokolenia, w tym – jeden debiutant.  



Finaliści 13. konkursu Nike to: 

„Fabryka muchołapek" Andrzej Bart, W.A.B. Warszawa

„Bambino" Inga Iwasiów, Świat Książki Warszawa

„Gesty" Ignacy Karpowicz, Wydawnictwo Literackie Kraków

„Pałac Ostrogskich" Tomasz Piątek, W.A.B. Warszawa

„Królowa tiramisu" Bohdan Sławiński, Czarna Owca Warszawa

„Piosenka o zależnościach i uzależnieniach" Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Biuro Literackie Wrocław

„Gulasz z turula" Krzysztof Varga, Czarne Wołowiec  

Więcej informacji – nike.org.pl 


Jurorami tegorocznej edycji konkursu są: Edward Balcerzan, Tadeusz Bartoś, Grażyna Borkowska (przewodnicząca), Tadeusz Bradecki, Kinga Dunin, Tomasz Fiałkowski, Marcin Król, Dariusz Nowacki, Marta Wyka.

Nagrodę w postaci czeku na 100 tys. zł i statuetkę dłuta prof. Gustawa Zemły ufundowały: „Gazeta Wyborcza" i Fundacja Agory. Konkurs organizuje Fundacja Nagrody Literackiej NIKE. 


Nagroda Literacka Nike to nagroda za najlepszą książkę roku. Przyznawana jest zawsze w pierwszą niedzielę października. Jej celem jest promocja literatury polskiej ze szczególnym zwróceniem uwagi na powieść. W konkursie startować mogą wszystkie gatunki literackie. Zwycięzca wyłaniany jest w trzech etapach. Pierwszy to 20 nominacji, drugi to wybór siedmiu finalistów. Decyzję o przyznaniu nagrody jury podejmuje w dniu jej wręczenia.


Dotychczasowi laureaci Nike to m.in.: Wiesław Myśliwski za „Widnokrąg“ i „Traktat o łuskaniu fasoli“, Czesław Miłosz - „Piesek przydrożny“, Stanisław Barańczak - „Chirurgiczna precyzja“, Tadeusz Różewicz - „Matka odchodzi“, Dorota Masłowska „Paw królowej”.