Literackość filozofii - filozoficzność literatury

Redakcja
Redakcja
Kategoria literatura · 1 lipca 2009

Książka dotyczy problemu przenikania się przedmiotów zainteresowań literatury i filozofii, a także genetycznie z nimi związanych dyskursów naukowych. Zwłaszcza od czasu przełomu poststrukturalistycznego problem ten ogniskuje wiele dyskusji filozoficznych i literaturoznawczych. Chociaż znaczna część szkiców składających się na zawartość tomu pisana jest z perspektywy metodologii poststrukturalistycznych, to jednak przesłanie książki jest szersze. Literatura potrzebuje filozofii i zawsze okazuje się w niej zakorzeniona, filozofia bowiem jest dla niej nośnikiem prawd ogólnych, światoobrazu, procedur badawczych. Ale relacja ta jest zwrotna, jako że także filozofia potrzebuje literatury, zapisanego w niej doświadczenia wynikającego z życiowej praktyki, antropologicznie, społecznie i historycznie uwarunkowanego, wreszcie — korzysta z wypracowanych przez literaturę zabiegów i środków mediacyjnych.

ISBN: 978-83-7507-064-4
format B5, s. 302, indeks nazwisk, Abstracts in English

Szczegóły: http://semper.istore.pl/pl,product,506623,literackosc,filozofii,filozoficznosc,literatury.html



Literackość filozofii - filozoficzność literatury
pod redakcją naukową Barbary Sienkiewicz i Tomasza Sobieraja


SPIS TREŚCI:

Słowo wstępne

1. Wojciech Kalaga, Filozofia a paradygmat literaturoznawstwa.

2. Erazm Kuźma, Figuralność literatury i filozofii.

3. Edward Kasperski, Poezja, inne sztuki, filozofia. W kręgu Hegla.

4. Elżbieta Winiecka, Efekt dystansu. Ricoeur contra Derrida.

5. Tomasz Sobieraj, Przekroje realizmu. Z zagadnień ontologii i epistemologii literatury polskiego pozytywizmu.

6. Maciej Gloger, Joseph Conrad wobec „filozofii życia”.

7. Artur Jocz, Bruno Schulz, czyli o nieznośnym obcowaniu z nieupostaciowaną materią.

8. Tomasz Polak, Komentarz do „Fabryki absolutu”, „Inwazji jaszczurów” i „R. U. R. (Rossum’s Universal Robots)” Karola Čapka.

9. Barbara Sienkiewicz, „Kosmos” Gombrowicza „czytany” przez Deleuze’a.

10. Tadeusz Sławek, U bramy. Czytając „Wieczór Trzech Króli”.

11. Przemysław Czapliński, Wojna równości i braterstwa, albo literatura najnowsza w kontekście ideałów oświecenia.

12. Michał Larek, Figura pytania. Wstępne uwagi na przykładzie wierszy Piotra Sommera.

13. Abstracts

14. Indeks