Andrzej Barański tworzy kino o niekonwencjonalnej dramaturgii. Reżyser programowo unika sensacyjnych wątków i zaskakującej intrygi. Kładzie nacisk na to, co dzieje się między zdarzeniami i z pietyzmem traktuje każdy szczegół. Jak sam mówi, jego filmy należy mierzyć w centymetrach, a nie w metrach.
O potędze polskiego
kina nierzadko decydował jego związek z literaturą. Po 1989
roku, kiedy wielu reżyserów sięgało po scenariusze oryginalne, Barański
pozostał wierny pisarzom. To oni są bohaterami wywiadu-rzeki Piotra
Mareckiego: Czycz, Wojciechowski, Stoberski, Stańczakowa, Siemiński,
Kuncewiczowa, Filipowicz, Kozieł, Różewicz, Choromański, Brzuszek,
Kotula, Fydrych i Masternak.
Wszystko jest
tu małe i wszystkiego jest tylko parę, ale w zalewie iskrzącego chłamu
naprawdę warto zwrócić
uwagę na pozbawioną wyścigów samochodowych, wywrotowo
niespektakularną twórczość Barańskiego.
Dorota Masłowska, fragment wstępu
Andrzej Barański
(1941) – reżyser filmowy, scenarzysta. Pochodzi z Pińczowa. Absolwent
technikum budowlanego w Kielcach, Politechniki Śląskiej w Gliwicach,
PWSFTviT w Łodzi (1973). Na początku lat 60. współtworzył Studencki
Teatr Poezji „Step”, którym opiekował się Tadeusz Różewicz.
Podczas studiów filmowych współpracował ze Zbigniewem Rybczyńskim.
Debiutował filmem W domu (1975), za który dostał nagrodę
na festiwalu w Gdyni. Wyreżyserował m.in. Nad rzeką, której nie
ma (1991), Kawalerskie życie na obczyźnie (1992), Dwa
księżyce (1993), Parę osób, mały czas (2005), Braciszek
(2007).
Autor: Piotr Marecki
Tytuł: Barański. Przewodnik Krytyki Politycznej [wywiad-rzeka]
Słowo wstępne: Dorota Masłowska
Kategoria: humanistyka
Projekt okładki: rzeczyobrazkowe.pl
ISBN 978-83-61006-56-5
Okładka: miękka
Format: 120 x 165 mm
Liczba stronic: 272
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Seria: Przewodniki Krytyki Politycznej, t.12
Miejsce i data wydania: Warszawa 2009
Cena: 29,90 zł