"Edmond" Teatru Montownia w Collegium Nobilium

Redakcja
Redakcja
Kategoria kultura · 1 lipca 2009


Po sukcesie artystycznym „Kamieni w kieszeniach” będzie to drugie spotkanie Montowni z Krzysztofem Stelmaszykiem jako reżyserem. „Edmond” jest rodzajem współczesnego moralitetu opisującego zagubienie jednostki w wielkomiejskiej dżungli. Pokazuje sytuację próby - kiedy szary, zwykły człowiek postanawia pewnego dnia zerwać ze swoim dotychczasowym życiem, swoimi bliskimi i rozpoczyna wędrówkę po najmroczniejszych zakamarkach miasta. Równocześnie podejmuje próbę bycia sobą w świecie ułudy, hipokryzji, w którym wszyscy „grają” jakieś role, zapominając o swoich potrzebach i tożsamości.

Miasto występuje w sztuce jako przestrzeń inspirująca i destrukcyjna jednocześnie, kusi możliwościami szybkiej kariery i spektakularnego sukcesu, a jednocześnie pokazuje swą ciemną stronę, niszcząc tych, którzy nie potrafią dostosować się do panujących w nim reguł.


Przekład: Agnieszka Hein



Reżyseria: Krzysztof Stelmaszyk

Scenografia: Paulina Czernek

Reżyseria światła: Tomasz Madejski

Występują: Teatr Montownia, Agata Wątróbska, Paweł Domagała, Magdalena Godlewska


David Mamet, urodzony w 1947 roku, jest amerykańskim dramatopisarzem, reżyserem filmowym i scenarzystą.

Jego twórczość cieszy się w Polsce powodzeniem, na rodzimych scenach do tej pory pojawiły się m. in. sztuki „Oleanna”, „Glengarry Glen Ross”, „Przerżnąć sprawę”, „Życie w teatrze” oraz „Edmond”.

Za sztukę "Glengarry Glen Ross" Mamet otrzymał w 1984 r. prestiżową nagrodę Pultizera, została ona następnie sfilmowana w gwiazdorskiej obsadzie (Al Pacino, Jack Lemmon, Alec Baldwin, Ed Harris, Alan Arkin, Kevin Spacey)

Autor scenariuszy do wielu filmów, m. in. "Listonosz zawsze dzwoni dwa razy" Boba Rafelsona, "Nietykalnych" Briana De Palmy, "Fakty i akty" Barry'ego Levinsona, "Ronina" Johna Frankenheimera, "Hannibala" Ridley'a Scotta.

Mamet zajmuje się również reżyserią, jego najbardziej znane filmy to "Dom gry", "Fortuna kołem się toczy" oraz "Hiszpański więzień".