O etyce w mediach opowiada Magdalena Środa

Redakcja
Redakcja
Kategoria kultura · 16 marca 2009

 Jej zdaniem dziennikarstwo schodzi na psy, prasa i telewizja pełne są dziennikarzy, publicystów i ekspertów, których mrówcza praca zdaje się mieć jeden tylko cel - zabicie instynktu myślenia i swobodnego oceniania. Twierdzi, że nasze czasy przynoszą   wymieszanie gatunków, zamazanie granicy między informowaniem a perswazją i manipulacją, między prawdomównością a zaspokajaniem ciekawości gawiedzi, między profesjonalizmem a hucpiarstwem… Błyskotliwa, rzeczowa, kontrowersyjna, uczulona na niesprawiedliwość i dyskryminację, krytykująca nieetyczne praktyki medialne- Magdalena Środa będzie gościem kolejnego Ringu. 

                 Ring Medialny to cykl otwartych wykładów organizowanych przez studentów Podyplomowych Studiów Dziennikarstwa i Public Relations Uniwersytetu Wrocławskiego. Spotkania te stanowią niepowtarzalną okazję do bliższego zapoznania się z poglądami wybitnych postaci ze świata mediów,  wzięcia udziału w debacie i  uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania.

           Kolejne- drugie już w tym roku- spotkanie uświetni swoją obecnością prof. Magdalena Środa. Była minister, osoba znana ze swych kontrowersyjnych poglądów, wygłosi wykład na temat norm etycznych dotyczących  funkcjonowania mediów.  Magdalena Środa zajmuje się historia idei etycznych, etyką stosowaną, jest również autorką licznych prac z zakresu filozofii politycznej i moralnej, w swoich felietonach łamie konwenanse, sprzeciwia się stereotypom, krytycznie komentuje rzeczywistość. Jako polityk, publicystka i zaangażowana społecznie feministka od lat związana ze światem mediów, podzieli się ze uczestnikami ringu swoim bogatym doświadczeniem i wiedzą dotyczącą etyki w środkach masowego przekazu.  

Jeśli chcą Państwo posłuchać i porozmawiać: 

  • o tym, że (…)być może mamy do czynienia z pierwszą odsłoną "rewolucji moralnej", która wielkimi krokami wkracza do naszego kraju i która już znajduje swych gorliwych orędowników w mediach
  • o tym, że (…)dewaluacja prawdomówności - rozumianej w sposób minimalny, jako troska o bezstronność i obiektywność - przy jednoczesnym wypiętrzaniu prawdy deklaratywnej - przybrała w mediach rozmiary zatrważające
  • o tym,  że przecież (…)dziennikarstwo to nie tylko opis rzeczywistości, ale i formowanie opinii, a odróżnienie funkcji opisowych od opiniotwórczych, a także zachowywanie proporcji pomiędzy nimi powinno stanowić jedną z podstawowych zasad etyki dziennikarskiej
  • o tym, że (…) ważna byłaby debata nad moralnością życia publicznego lub przynajmniej nad standardami moralnymi grup szczególnie ważnych dla jakości i spoistości społeczeństwa obywatelskiego, a  dziennikarze są niewątpliwie taką grupą, zwłaszcza że z "czwartej władzy" stają się pomału władzą pierwszą

 

zapraszamy 22 marca 2009r. do Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, ul. Joliot-Curie 15, Sala Wielka Zachodnia, godzina 14:50.

Wstęp wolny.  Przewidywany czas spotkania- 90 minut.