Rekordowe wydatki Polaków - 7.4 mld złotych na wódkę

Redakcja
Redakcja
Kategoria kultura · 19 grudnia 2007

W 2007 r. wydatki Polaków na mocne trunki były rekordowe - podaje "Rzeczpospolita". Zwiększyła się sprzedaż zarówno wódek luksusowych i importowanych jak i tanich trunków.

 

Wzrosła również sprzedaż słabszych alkoholi - piwa oraz wina. Według szacunków przedstawicieli branży spirytusowej, sprzedaż wódki w Polsce będzie w tym roku o jedną dziesiątą wyższa niż w 2006 roku. Polacy kupią w 2007 roku blisko 200 mln litrów wódki, na które wydadzą ponad 7,5 mld złotych.

Do większych niż w ostatnich kilku latach zakupów wódki mógł zachęcić wzrost gospodarczy i rosnąca zamożność Polaków. W górę poszła sprzedaż wódek luksusowych oraz importowanych, ale także najtańszych, tzw. ekonomicznych.

W tym roku firma V&S Luksusowa poprawi sprzedaż o 30 procent. Notowana na giełdach w Warszawie i Nowym Jorku grupa Central European Distribution Corporation prognozuje, że na koniec 2007 roku jej przychody ze sprzedaży wyniosą od 1,17 mld do 1,2 mld dolarów. Będą o 24 - 27 procent wyższe niż w 2006 roku.

Większość producentów wódki uważa, że 2008 rok nie powinien być gorszy dla nich od ubiegłego.

Powody do zadowolenia mają nie tylko gorzelnie. Z danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego wynika, że w tym roku Polacy kupili już 25 milionów hektolitrów piwa, czyli o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Prognozy polskich browarów na 2008 rok są ostrożne. Najbardziej prawdopodobny jest wzrost popytu na poziomie około 5 procent.

Coraz popularniejsze staje się w Polsce także wino. W opinii przedstawicieli branży, w 2007 roku wartość rynku wina zwiększyła się o ponad 20 procent. Według firmy badawczej Nielsen w 2006 roku kupiliśmy około 120 mln litrów wina za 1,77 miliarda złotych.

Zdaniem rodzimych winiarzy kolejne lata również powinny być dla branży udane. Prognozują, że w 2008 roku sprzedaż win powinna ponownie pójść w górę o co najmniej 20 procent.

źródło: Polska.pl