"Narratologia" to książka dla każdego, kto interesuje się sztuką opowiadania - zarówno w odniesieniu do literatury, jak i ustnych opowieści czy języka reklam.
Autor ciekawie przedstawia historię narracji, wychodząc od pradawnych przekazów, a kończąc na współczesnych stylach, gwarach środowiskowych i tekstach reklamowych, których zadaniem jest zwrócenie uwagi i pozyskanie jak najliczniejszej grupy klientów.
Od początku Paweł Tkaczyk zwraca uwagę na rozbieżność między mówieniem i opowiadaniem, słyszeniem i słuchaniem, skupiając się na tym drugim znaczeniu. To ono bowiem przyciąga naszą uwagę, zwłaszcza wówczas, gdy chcemy się czegoś dowiedzieć, nauczyć, gdy zagłębiamy się w akcję książki, raz dając się jej ponieść, innym razem nudząc się przy lekturze.
Jak to się dzieje, że jednych osób słuchamy z zapartym tchem, chcąc więcej i więcej, a przy wypowiedziach innych ziewamy i szybko wyłączamy się, skupiając na czymś innym, ciekawszym?
Dlaczego jedne książki nas fascynują, a inne nużą?
Na te i inne pytania autor "Narratologii" odpowiada wyczerpująco, popierając swoje tezy licznymi, interesującymi (a nieraz i intrygującymi) przykładami i argumentami. Nie są one odkrywcze, gdyż większość ludzi potrafi samodzielnie powiedzieć, dlaczego np. jeden polityk, komentator czy pisarz nas porywa, a inny najzwyczajniej w świecie nudzi.
Paweł Tkaczyk zwraca jednak uwagę na różne zależności kulturowe i środowiskowe, które mają wpływ na odbiór przekazów informacyjnych i literackich opowieści.
Podpowiada także, co robić i jakie sztuczki stosować, by przyciągnąć uwagę słuchaczy, widzów, czytelników.
Mimo iż "Narratologia" jest książką popularnonaukową, czyta się ją jednym tchem, niczym wciągającą powieść.
A to najlepszy dowód na to, że autor wie, co robi i zna się na swoim fachu:)
BEATA IGIELSKA
Książka "Narratologia" Pawła Tkaczyka ukazała się 7. kwietnia 2017 roku, nakładem wydawnictwa PWN