Nakładem Biura Literackiego w lipcu ukaże się jeden z najbardziej znanych tomów poetyckich Adrienne Rich. W czterdzieści lat od pierwodruku "Twenty-one Love Poems", książki pod wieloma względami prekursorskiej i bez wątpienia klasycznej, polscy czytelnicy po raz pierwszy w całości będą mieli okazję zapoznać się z "21 wierszami miłosnymi" amerykańskiej poetki w przekładzie Jakuba Głuszaka.
Miłosne wiersze Adrienne Rich to poezja autorki niezwykle dojrzałej, świadomej zarówno samej siebie, jak również otaczającego ją świata. Nie chodzi jedynie o znajomość pewnych konwencji (tak społeczny, jak lirycznych), ale w równym stopniu o umiejętność odnalezienia się i życia w miejscu, które nie należy do tych szczególnie przyjaznych. O miłość w świecie, który tej miłości – jak napisze w pierwszym wierszu cyklu – sobie nie wyobrażał, trzeba
zawalczyć, trzeba ją wywalczyć i pielęgnować.
Potencjalnie wywrotowy charakter tej poezji tkwi w jej pierwiastku homoerotycznym, ale poetycka wyobraźnia Rich pozwala jej jednocześnie na tworzenie obrazów subtelnych i uniwersalnych. Próżno w jej "21 wierszach miłosnych" szukać opisów uniesień (może z jednym wyjątkiem "wiersza nienumerowanego"), poetka nie tylko skutecznie unika nadmiernego ekshibicjonizmu, ale udaje jej się, przy nieco melancholijnym i sentymentalnym usposobieniu, nie popaść w kicz.
W "21 wierszach miłosnych" Rich nie aktualizuje mitu idealnej miłości, nieszczególnie ją interesuje powielanie zastanych konwencji czy ich rozbrajane. Poetka w kolejnych wierszach cyklu zapisuje historię swojego życia i swojej miłości, o których istocie stanowią codzienne czynności, oglądanie snu ukochanej osoby, troska, przywiązanie etc. Z kolei zrozumienie tego, że w drugim człowieku, w kochanej kobiecie, można odnaleźć siebie, wydaje się najważniejszą cechą tych utworów.
Adrienne Rich, urodzona w 1929 roku w Baltimore, to poetka, eseistka i feministka, która w swych pracach akcentowała kwestię praw kobiet, rasizmu, seksualności czy ekonomicznej sprawiedliwości. Laureatka licznych nagród, w tym m.in. National Book Award za "Diving into the Wreck" (1973) czy National Book Critics Circle Award za zbiór "The School Among the Ruins" (2004). Jedną z jej najważniejszych, a zarazem szeroko dyskutowanych publikacji jest książka "Zrodzone z kobiety. Macierzyństwo jako doświadczenie i instytucja" (1976). Zmarła w Santa Cruz w 2012 roku.