Wenus w otoczeniu luster. Powroty w sztuce
ISBN: 978–83–7507–005–7, format B5, s. 200, bibliografia,
indeksy pojęć i osobowy, Aneks (fotografie barwne)
Autorka jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie filozofii (2007). Odbyła studia magisterskie i doktoranckie w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Jest absolwentką United World College of the Adriatic (1996); stypendystką Rządu Włoskiego (2005); członkiem Polskiego Towarzystwa Estetycznego. Jest autorką wielu artykułów z zakresu estetyki, tłumaczeń z języka angielskiego, hiszpańskiego i włoskiego. Współpracuje z półrocznikiem Sztuka i Filozofia.
Tematem książki jest kategoria powrotu jako pojęcia wartościującego w estetyce, a także szerzej, w filozofii kultury. Przedmiotem analiz są poglądy filozoficzne i estetyczne Prerafaelitów, w szczególności kategoria formy artystycznej i jej autonomii, w kontekście świadomych odniesień artysty do wzorców z przeszłości. Prezentowana w książce koncepcja jest konfrontowana z wybranymi współczesnymi sposobami ujmowania w estetyce powrotów do dawnych motywów i modeli.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
I. Forma jako przesłanka estetyczności
1. Przeżycie estetyczne a kategoria formy
2. Renesansyzm a formalizm
3. Filozoficzne źródła koncepcji
II. Znamiona renesansyzmu
1. Estetycyzm i Renesansyzm
2. Renesans jako kategoria filozoficzna
3. Odrodzenie wobec tradycji
4. Naśladowanie jako model powrotu
5. Odrodzenie pogańskie i chrześcijańskie
6. Wgląd w istotę natury
7. Odrodzeniowy sens formy czasu i przestrzeni
III. Forma i przeszłość
1. Rola artystów quattrocenta
2. Estetyka a filozofia — w kierunku alegorii
3. Estetyka a krytyka artystyczna
4. Antropomorfizacja
5. Forma a smak estetyczny
6. Mit jako modelowe ujęcie czasu
IV. Odrodzenie natury — odrodzenie formy, czyli pamięć wcielona
1. Porządek powtórzenia
2. Relacja duchowości i materialności
3. Dante: Miłość i Filozofia
4. Mnemosyne, czyli przestrzeń pamięci
Zakończenie: Wymowa formy
Bibliografia
Aneks
Indeks osób
Indeks pojęć