Ostatni dzień Festiwalu Kamera Akcja - podsumowanie

ImiTaCjE
ImiTaCjE
Kategoria kino · 10 października 2016

Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja

6-9 października 2016

 

Kamera Akcja to jeden z najbardziej niekonwencjonalnych festiwali filmowych w Polsce. Jego unikalność tkwi w tematyce scentralizowanej wokół postaci krytyka filmowego i konsekwencji w zgłębianiu najróżniejszych, często nieoczywistych, aspektów jego działalności.

 

Festiwal organizowany w Łodzi, w tym roku po raz siódmy, ma realny wpływ na rozwój polskiej krytyki filmowej. Tworzy pole do dialogu między twórcami i widzami. W odróżnieniu od większości przeglądów sztuki filmowej, traktuje projekcje nie jako najistotniejszy element, ale jako punkt wyjścia do spotkań i rozmów między przedstawicielami najróżniejszych gałęzi branży filmowej. Widz na każdym kroku zachęcany jest do aktywnego uczestnictwa, co pozytywnie wpływa na ogólną postawę odbiorczą i szerzenie kultury filmowej.

Skupienie wydarzeń wokół krytyki filmowej, czyni wydarzenie ewenementem na skalę europejską. Wspiera on także działania lokalne. Rozbudowana części warsztatowa i konkursowa pozwala młodym ludziom wkroczyć na praktyczne (Konkurs Etiud i Animacji) lub teoretyczne (Krytyk Mówi, Krytyk Pisze) ścieżki związane z szeroko pojętą kinematografią.

Podczas tegorocznej edycji uczestnicy przez cztery dni brali udział w:

  • 5 panelach dyskusyjnych

  • 8 zajęciach warsztatowych

  • ponad 50 projekcjach filmowych

  • 6 spotkaniach z gośćmi

  • 2 blokach Konkursu Etiud i Animacji składających się z 24 zgłoszonych prac

Organizatorzy zaprosili ponad 50 gości związanych z kinem. Wśród nich znaleźli się: filmoznawcy, krytycy, reżyserzy, aktorzy, producenci, kulturoznawcy i przedstawiciele najważniejszych filmowych instytucji w kraju. Największym zainteresowaniem cieszyła się rozmowa o programowaniu festiwali z udziałem m.in. Tomasza Raczka. Pełną salę zgromadziły także spotkania z bohaterem cyklu „Filmoznawca – filmowiec” – Wojciechem Smarzowskim i reżyserem Piotrem Dumałą, a także rozmowy w konwencji one-on-one prowadzone przez Łukasza Maciejewskiego z Martą Nieradkiewicz i Bartłomiejem Topą.

Na liście tytułów w programie festiwalu znalazły się filmy docenione na światowych i krajowych festiwalach. Poddane wnikliwej selekcji i podzielone na kilkanaście sekcji prezentowały m.in.: najnowsze produkcje kina greckiego, kino autorskie Thomasa Vinterberga czy Aleksandry-Therese Keining. Odbył się także przegląd produkcji z udziałem Grety Gerwig. Nie zabrakło także rodzimych tytułów takich jak: „Baby Bump”, „Ederly”, „Zjednoczone Stany Miłości” oraz projekcji czterech spektakli telewizyjnych wyreżyserowanych przez Wojciecha Smarzowskiego.

 

Tegoroczna edycja poruszała temat najaktualniejszego zjawiska współczesnej krytyki filmowej – wideo-eseju. Poświęcono mu osobny przegląd składający się z panelu dyskusyjnego, trzyczęściowej analizy zjawiska na przykładach oraz części praktycznej – po raz pierwszy w Polsce odbyły się warsztaty z tworzenia audiowizualnych recenzji dla profesjonalistów. Pod okiem Kuby Mikurdy i Stanisława Liguzińskiego stworzono trzy wypowiedzi wykorzystujące technikę found footage z materiału specjalnie udostępnionego na ten cel przez autora filmu. Grupa pracowała na filmie „Baby Bump” w reż. Kuby Czekaja.

 

Wydarzenie przez cztery dni trwania, w Kinie 3D Wytwórnia oraz Kinie Szkoły Filmowej, zgromadziło łącznie około 10 tysięcy uczestników. Duże zainteresowanie mieszkańców Łodzi wpłynęło także na gorące dyskusje o lokalnym charakterze. Wiele emocji wzbudził panel dotyczący przyszłości Łodzi, jako stolicy polskiej kinematografii. Hasło Hollyłódź i jej przedwojenna tradycja ośrodka kultury filmowej stawia przed miastem nowe cele na miarę naszych czasów. Dyskutanci zebrani w Kinie Szkoły Filmowej rozmawiali o sposobach praktycznej realizacji tych zamierzeń.