Program 9. edycji Pięciu Smaków jest kombinacją klasycznego kina gatunkowego z najlepszymi filmami Dalekiego Wschodu ostatniego sezonu. Połączenie to widać w doborze pierwszego i ostatniego filmu festiwalu. Widzowie zobaczą dwa znakomite dzieła: "Lepsze jutro" Johna Woo i "Love & Peace" Siona Sono.
"Lepsze jutro" w reżyserii Johna Woo - bohatera tegorocznej retrospektywy Pięciu Smaków, to wybuchowy film z 1986 roku, opowiadający o gangsterach, walczących o wartości, których jest coraz mniej we współczesnym świecie. Obraz zostanie zaprezentowany w odrestaurowanej wersji, przygotowanej w jakości 4K na tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Szanghaju. Będzie to europejska premiera tej wersji filmu.
Zwieńczeniem festiwalu będzie seans "Love & Peace", jednego z najnowszych dzieł, obdarzonego nieograniczoną wyobraźnią, Siona Sono. Tym razem japoński reżyser bawi się konwencją kaiju eiga - opowieści o wielkich potworach, atakujących ludzkie siedziby.
W tym roku, po raz pierwszy, festiwal będzie miał swój Klub Festiwalowy. Będzie nim bar Pies Czy Suka (Szpitalna 8a). Po projekcji filmu Sono odbędzie się tam impreza didżejska w rytmach azjatyckiego rock'n'rolla. Gospodarzem wieczoru będzie DJ SebCat.
FILM OTWARCIA: LEPSZE JUTRO (REŻ. JOHN WOO)
Film, od którego wszystko się zaczęło. Eksplozja talentu i geniuszu trzech wielkich osobowości: reżysera (John Woo), producenta (Tsui Hark) i aktora (Chow Yun-fat) zaowocowała wybuchowym popisem akcji, który niemal z dnia na dzień odmienił najpierw kinematografię hongkońską, a następnie światową.
Ho (Ti Lung, weteran kina wuxia) i Mark (Chow Yun-fat, do premiery filmu kojarzony wyłącznie z finansowymi porażkami) to przyjaciele działający w organizacji przestępczej, produkującej fałszywe banknoty. Ho ma młodszego brata, Kita (Leslie Cheung), który nie wie czym zajmuje się Ho i właśnie rozpoczyna obiecującą karierę... w policji. Gdy Ho jedzie na Tajwan, wpada w pułapkę i trafia do więzienia. Wychodząc na wolność, postanawia zerwać z przestępczym fachem. Świat jest już inny – Kit odrzuca brata-przestępcę, Mark jest zdegradowanym kaleką, a na czele organizacji staje zachłanny i pozbawiony skrupułów Shing. Kiedy jego działalnością zaczyna interesować się Kit, konfrontacja jest nieunikniona...
"Lepsze jutro" (A Better Tomorrow, 1986, reż. John Woo) to pełna skrajnych emocji i bardzo efektownych strzelanin opowieść o czasach, w których honorowi i postępujący zgodnie z zasadami bohaterowie są skazani na wyginięcie.
Partnerem pokazu jest sponsor festiwalu Hong Kong Economic and Trade Office. Na lampkę wina po uroczystym otwarciu festiwalu zaprasza Faktoria Win.
FILM ZAMKNIĘCIA: LOVE & PEACE (REŻ. SION SONO)
Ryoichi chciał być gwiazdą rocka. Trochę nie wyszło. Siedzi teraz w nudnym biurze, gdzie wszyscy się z niego natrząsają. W odruchu rozpaczy wywołanej beznadziejną samotnością kupuje sobie miniaturowego żółwia i nadaje mu imię Pikadon – co jest japońskim określeniem bomby atomowej. Nie spodziewa się, jak bardzo wybuchowe będą tego konsekwencje…
Szalona wyobraźnia Siona Sono zdaje się nie mieć granic. W "Love & Peace" (2015) reżyser miesza konwencję kaiju eiga – japońskiego kina o monstrach atakujących miasta – z pastiszem telewizyjnych teleturniejów muzycznych i hollywoodzkich familijnych filmów bożonarodzeniowych. Dorzuca do tego sporą dawkę slapsticku, biurowy romans i trochę efektownych wybuchów. Są też ożywione zabawki i gadające zwierzęta (Sono od lat deklaruje, że jego ulubionym filmem jest "Babe, świnka z klasą" – choć tym razem najwyraźniej inspirował się też "Świąteczną zabawką” z wytwórni Jima Hensona). Wszystko przyprawione zostało musicalową oprawą – piosenki w wykonaniu Revolution Q, zespołu samego Sono, łączą japoński rock i wpadające w ucho melodie (tytułowy przebój zostaje w głowie na długo), a główny bohater pojawia się w pewnym momencie na scenie w kostiumie godnym Davida Bowie.
AZJATYCKA IMPREZA ROCK'N'ROLLOWA: DJ SEBCAT
Po filmie organizatorzy zapraszają do pięciosmakowego klubu festiwalowego "Pies czy Suka" (Szpitalna 8) na imprezę w rytmach azjatyckiego rock’n’rolla. Gospodarzem wieczoru będzie DJ SebCat, uznany rezydent belgijskich i holenderskich scen. Zaprezentuje on unikalną, gromadzoną przez lata kolekcję nagrań z lat 50. i 60. z Tajlandii i Kambodży. Będzie to pełna etnograficznych niespodzianek podróż przez południowoazjatycką klasykę cukierkowego popu i zbuntowanego rocka.
Bilety: 10 zł, wstęp wolny dla posiadaczy karnetów i akredytacji oraz biletów na seanse 20.11
OGŁOSZENIE PROGRAMU FESTIWALU
Pełny program festiwalu zostanie ogłoszony 21 października, o godzinie 12:00. Wtedy też zacznie się sprzedaż biletów na pojedyncze seanse festiwalowe.
9. edycja festiwalu odbędzie się w Warszawie w dniach 12-20 listopada w kinach Muranów, Kinoteka i w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
Replika: Kino Nowe Horyzonty we Wrocławiu (13-19 listopada).
Sponsorzy: Hong Kong Economic and Trade Office (Central and Eastern Europe), Asia Travel
Patroni medialni: FilmWeb, TVP2, Gazeta.pl, CoJestGrane, TVP Kultura, Tygodnik Powszechny, AMS, Tokfm, Miesięcznik KINO, Aktivist!, Kukbuk, 5kilo kultury, Ekrany, Malemen, Voyage, Feminoteka, Bad Taste, CSPA, etnosystem.pl, Japonia-online, wAzji.pl, TORII, Poka Poka
Partnerzy: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Stołeczne Warszawa, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Taiwan Ministry of Culture, Japan Foundation, Stowarzyszenie Film 1,2, What Else Films, Pies czy Suka, Faktoria Win, Kino Muranów, Kinoteka, MSN, Muzeum Azji i Pacyfiku, Kino Nowe Horyzonty, Kinoplex
Organizator: Fundacja Sztuki Arteria