Kino Teatralne: Teatr z ducha muzyki

Redakcja
Redakcja
Kategoria kino · 4 marca 2015

W Instytucie Grotowskiego rozpoczyna się nowy cykl w ramach Kina Teatralnego. Bezpłatnie będzie można zobaczyć osiem zapisów spektakli. Pokazy odbywać się będą w środy o godz. 19.00 w Sali Kinowej. Początek już 4 marca.

 

Koordynatorem projektu jest Tobiasz Papuczys, doktorant, krytyk teatralny pracujący w Instytucie Grotowskiego od 2011 roku. Podczas cyklu zaprezentowane zostaną zespoły: Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, Teatr Pieśń Kozła, Teatr ZAR, Chorea oraz Teatr Węgajty.

 

Zdaniem Tobiasza Papuczysa: „Punktem stycznym dla twórczości prezentowanych zespołów teatralnych nie jest muzyka pojmowana jako ściśle zamknięta forma estetyczna. Wydaje się, że Ośrodkowi Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, teatrom: Pieśń Kozła, ZAR i Chorea oraz Węgajtom nie chodzi o tworzenie teatru muzycznego w tradycyjnym rozumieniu tego gatunku. Chodzi raczej o muzyczność – istotą jest w tym wypadku komponowanie energii, którą niosą za sobą dźwięk, pieśń i cisza. Tym, co niewątpliwie łączy przedstawiane w ramach cyklu „Teatr z ducha muzyki” grupy teatralne, jest pieśń”.

 

Wychodząc od pieśni, autor cyklu zwraca szczególną uwagę na sposób pracy we wspomnianych grupach. Uświadamia, że wymienione zespoły podejmują próby zmian społecznych i dążą do komunikacji z publicznością. Narzucają również pewien sposób myślenia o teatrze. Głoszą prostą ideę teatru jako spotkania człowieka z człowiekiem.

 

Cykl rozpocznie się 4 marca o godz. 19.00 wykładem Tobiasza Papuczysa «Gardzienice» – tradycja i forma”. Będzie on ilustrowany fragmentami filmowymi. W pierwszej części omówione zostaną ideowe i formalne jakości, które przeszły już do powszechnej terminologii teatralnej, stały się podstawą działalności wielu niezależnych zespołów i stanowią wartość samą w sobie. Są to pojęcia: wyprawa, wspólnotowość, wzajemność, muzyczność, zbiorowość, zespołowość, a także efekt bliskości i ekologia teatru. W drugiej części Tobiasz Papuczys skupi na kontekstach wiążących język teatralny wytworzony przez „Gardzienice” z tendencjami charakterystycznymi dla zjawisk mających miejsce we współczesnym teatrze nurtu głównego, zwłaszcza z punktu widzenia postdramatyczności i eseistyczności teatralnego mainstreamu.

11 marca spotkanie poświęcone będzie Teatrowi Pieśń Kozła. Przedstawiony zostanie zapis spektaklu „Kroniki – obyczaj lamentacyjny”.

18 marca pokazany zostanie zapis spektaklu „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” Teatru ZAR
Po pokazie filmu odbędzie się spotkanie z Jarosławem Fretem.

1 kwietnia, 8 i 15 kwietnia w Sali Kinowej prezentowana będzie praca Teatru Chorea. I tak w kolejności będzie można zobaczyć zapis spektaklu „Tezeusz w labiryncie”, następnieŚpiewy Eurypidesa” i „Oratorium Dance Project”.

22 kwietnia Monika Blige wprowadzi w świat Teatru Węgajty. Następnie zaprezentowany zostanie film dokumentalny „Węgajty. Wioska teatralna” w reżyserii Andrzeja Klamta. Cykl zakończy się
29 kwietnia filmem dokumentalnymWęgajty. Niekończąca się wędrówka” w reżyserii Waldemara Czechowskiego.