Cykl filmowy Zabarwieni w grudniu

Justyna Elżbieta Barańska
Justyna Elżbieta Barańska
Kategoria kino · 27 listopada 2014

W tym cyklu filmowym postaramy się pokazać różne sposoby wykorzystania koloru w kinie. Za pierwszy film w technice kolorowej uznaje się zwykle krótki metraż angielskiego twórcy Edwarda Raymonda Turnera z 1899 roku, czyli w zasadzie już u zarania kinematografii. Jednak  dopiero w połowie XX wieku,  dzięki m. in. wykorzystaniu techniki Technicolor, barwy zagościły na stałe na wielkim ekranie. Z biegiem lat mistrzowie kina tacy jak m. in. Peter Greenaway, Wong Kar Wai czy Krzysztof Kieślowski znajdowali dla koloru nowe, często nieoczywiste i oryginalne zastosowania. Naszym celem będzie zatem wybranie i zaprezentowanie  kilku ciekawych dzieł filmowych, w których kolor ma znaczenie symboliczne, stanowi ważny składnik narracji, odpowiada za budowę nastroju konkretnych scen lub pełni inne, wybrane przez twórców funkcje.

 

Kiedy: w poniedziałki o godz. 18.00

Gdzie: Dom Kultury Narnia, ul. Lwowska 12

WSTĘP WOLNY

 

Program na grudzień:

1 grudnia 2014, godz. 18.00 – Volver, reż. Pedro Almodovar, czas 121’, 2006 r.

8 grudnia 2014, godz. 18.00 – Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek, reż. Peter Greenaway, czas 124’, 1989 r.

15 grudnia 2014, godz. 18.00 – Zawieście czerwone latarnie, reż. Yimou Zhang, czas 125’, 1991 r.

 

Opisy:

Volver – kino Pedro Almodovara ma kilka stałych elementów składowych – kobiety jako centralne postacie w opowiadanej historii, słodko gorzkie poczucie humoru czy wreszcie zabawę gatunkami filmowymi. Do tej grupy zaliczyć też można z całą pewnością wyjątkowe operowanie obrazem filmowym, w tym kolorem i światłem. O ile np. u Greenaweya czy Wendersa barwy są stonowane, twórcy wykorzystują światłocień czy też sepię, o tyle u

Almodovara jest to zwykle feeria kolorów, jaskrawość i eksplozja ciepłego światła. Ten nieco teledyskowy, krzykliwy styl stał się już wizytówką twórcy i bywa, iż mocno kontrastuje z tematami, jakie porusza on w swoich filmach. „Volver” to niezwykła historia Raimundy (Penelope Cruz) oraz jej rodziny i przyjaciółek. Dowiadujemy się z niej, że nawet przy najbardziej niesprzyjających okolicznościach i zawiłościach losu można wyjść na prostą, a niekiedy nawet polepszyć swój los.  

 

Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek – uznawany jest przez wielu krytyków za najlepszy film w bogatym dorobku Petera Greenawaya. To podszyta czarnym humorem, groteskowa przypowieść o relacjach łączących tytułowych bohaterów. Poznajemy okrutnego i próżnego złodzieja, szefa bandy gangsterów, którego prostacki charakter łączy się z ogromnym zamiłowaniem do ekstrawaganckiej kuchni. Jego stłamszona, zaniedbywana żona, odnajduje ludzkie uczucia dopiero w ramionach kochanka intelektualisty. I wreszcie szef kuchni, który niczym narrator lub chór w greckiej tragedii komentuje i obserwuje nieco z boku całą historię. Od strony wizualnej Greenaway przygotował tym razem swoim wielbicielom prawdziwie barokową ucztę.  Znakomita scenografia, olśniewająca paleta barw, spektakularne kostiumy, tradycyjnie już genialna muzyka Michaela Nymana oraz wielkie kreacje aktorskie m. in. Michaela Gambona, Tima Rotha i Helen Mirren czynią ten film prawdziwie wyjątkowym.      

    

Zawieście czerwone latarnie – film, dzięki któremu Yimou Zhang na stałe wszedł do pierwszej ligi światowych reżyserów. Nagrodzona wieloma nagrodami m. in. David di Donatello czy BAFTA opowieść o młodej Song Lian (w znakomitej kreacji Gong Li), która wchodzi do domu bogatego Chińczyka jako jego czwarta żona. Prosta dziewczyna, nie znająca wielkiego świata i reguł nim rządzących, musi się szybko odnaleźć w brutalnej i nieprzyjaznej rzeczywistości. Nie ułatwiają jej tego pozostałe żony, które żywią jawną zazdrość i nienawiść w stosunku do nowej mieszkanki domu. Reżyser po mistrzowsku buduje tu klimat zamknięcia, wyobcowania i klaustrofobii, a z drugiej strony pięknie operuje barwą tworząc niesamowity spektakl wizualny.

 

Cykl filmowy Zabarwieni stanowi część projektu Lekcje sztuki dla małych i dużych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego