Jest rok 1954. Japonia podnosi się po traumatycznych, dewastujących fizycznie i moralnie efektach działania „Little Boy'a” i „Fat Mana” - bomb atomowych zrzuconych 6 sierpnia 1945 roku na Hiroszimę i Nagasaki. Naród odbudowuje się, ale wciąż pamięta horror sprzed niecałej dekady. Pamięć ta uzewnętrznia się w sztuce, nie tylko w formie rzeźb i pomników, ale także w literaturze, komiksie i filmie. Wtedy to, 43-letni Ishirō Honda tworzy jeden z najbardziej znanych i odciskających znaczące piętno w (pop)kulturze obrazów w historii kina. „Godzilla”, monstrualnych rozmiarów potwór zrodzony w wyniku eksperymentów z bronią jądrową staje się metaforyczną przestrogą dla ludzi przed ich bezrefleksyjnym igraniem z siłami natury. Mimo, iż „Godzilla: Król potworów” nie jest pierwszym filmem z gatunku „kaij
ū -eiga” (z japońskiego: „kaij
ū” – w luźnym tłumaczeniu „dziwna bestia”; ”eiga” - film, czyli filmy z potworami w roli głównej), to właśnie jaszczuropodobne monstrum Hondy zawładnęło wyobraźnią widzów nie tylko w Japonii, ale i na całym świecie, jednocześnie dając początek jednej z najdłuższych serii w historii kina science-fiction, a także podnosząc, kojarzony dotąd głównie z niezbyt wymagającą rozrywką dla młodzieży, nurt „monster movies” do rangi sztuki zadającej pytania dotyczące człowieczeństwa a także zmuszającej widza do namysłu, refleksji w trakcie seansu jak i po nim.
(autor: Bartek Kłoda-Staniecko)
Prelekcję oraz dyskusję po seansie poprowadzi Bartek Kłoda-Staniecko -
doktorant na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego, na którym zajmuje się kwestią tożsamości cyborga; niedoszły matematyk (studiował na Wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Śląskiego); współpracuje z kwartalnikiem kulturalnym „Opcje”; Członek Polskiego Towarzystwa Badania Gier; miłośnik każdej formy fantastyki (książka, komiks, film, gry); zafascynowany kulturą Japonii.
Bilety: 8 / 10 zł
www.kfambasada.wordpress.com
klub.filmowy.ambasada@gmail.com