Konkurs „Cyfrowa rewolucja. Stwórz przepis na legalną kulturę”

Redakcja
Redakcja
Kategoria kino · 15 maja 2014

 

 

39. Festiwal Filmowy w Gdyni i Fundacja Legalna Kultura ogłaszają Konkurs „Cyfrowa rewolucja. Stwórz przepis na legalną kulturę” na spot propagujący korzystanie z legalnych źródeł kultury. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi podczas festiwalu, który odbędzie się w dniach 15-20 września 2014 roku.

 

Nieważne, czy studiujesz reżyserię, kręcisz filmy telefonem komórkowym czy rozwijasz swoją filmową pasję posługując się znalezioną w szafie rodzinną kamerą 16 mm pamiętającą wesele Twoich dziadków. W tym konkursie liczy się wyłącznie Twoja kreatywność i chęć podzielenia się nią z innymi. Nakręć krótki film i pokaż, że zależy Ci na kulturze. Na najlepszych czeka pula nagród w wysokości kilkunastu tysięcy złotych.

 

Wyniki raportu przygotowanego w 2014 roku przez Stowarzyszenie Dystrybutorów Programów Telewizyjnych "Sygnał" mówią, aż 77 proc. Polaków wie, że ściąganie i rozpowszechnianie treści pirackich w sieci jest nieetyczne i przede wszystkim niezgodne z prawem. Ciągle jednak ponad 7 mln Polaków regularnie ogląda treści wideo w internecie, korzystając z nielegalnych źródeł.


Z badań Fundacji Legalna Kultura również wynika, że stopniowo zmienia się zarówno świadomość prawna Polaków, jak i sposoby korzystania z rozrywki i kultury. Jest to efekt działań takich jak m.in. pozytywna kampania Legalnej Kultury, która na bieżąco powiększa katalog legalnych źródeł i promuje modę na uczciwe korzystanie z dóbr kulturalnych.

 

Tegoroczna edycja konkursu Festiwalu Filmowego w Gdyni i Legalnej Kultury jest trzecią w historii. Po raz pierwszy konkurs na spot został zorganizowany podczas 37. Festiwalu – wyróżnienie otrzymał wówczas, bardzo popularny w sieci, film „Sorry filmowcy” w reżyserii Michała Baczunia. W 2013 roku zwyciężył spot 17-letniego Michała Toczka „Ściągaj z legalnych źródeł”. Dzięki zaangażowaniu dystrybutora filmu i właścicieli kin błyskotliwa animacja poklatkowa z klocków była prezentowana w kinach w całej Polsce przed filmem „Lego przygoda”.

 

Konkurs ma zwrócić uwagę na kondycję kultury w kontekście zmian cywilizacyjnych i szerokiego dostępu do technologii cyfrowych. Organizatorzy kampanii i Festiwalu zapraszają do zgłaszania filmów o czasie trwania do 1 minuty, których tematem będzie ukazanie stale powiększających się legalnych zasobów kultury cyfrowej i uświadomienie widzom, że dostęp do nich jest prosty, a wydane w ten sposób pieniądze trafiają do twórców dając im energię i zapał do dalszego tworzenia.

 

Nadesłane prace oceniać będzie jury Konkursu Młodego Kina 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni, które przyzna następujące nagrody:

 

  • I nagroda: 8 tys. złotych

  • II nagroda: 2 tys. złotych i udział w warsztatach Film Spring Open z noclegiem i wyżywieniem

  • III nagroda: 1 tys. złotych i udział w warsztatach Film Spring Open z noclegiem i wyżywieniem

 

Filmy, mające charakter dzieła autorskiego, mogą zgłaszać osoby fizyczne lub prawne, a także zespoły twórców. Prawa autorskie filmów nie mogą być w żaden sposób ograniczone ani naruszać praw autorskich i dóbr osobistych osób trzecich. Wszystkie materiały wykorzystane w filmie – muzyka, filmy, zdjęcia, książki, ilustracje, gry itp. – muszą pochodzić z legalnych źródeł.

 

Regulamin i szczegółowe założenia merytoryczne konkursu, tryb składania prac, wymogi techniczne, informacje o nośnikach, karta zgłoszeń i inne niezbędne dokumenty znajdują się na stronie www.legalnakultura.pl

 

Termin zgłaszania filmów upływa 29 sierpnia 2014 roku. Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się podczas Gali Młodego Kina w Teatrze Muzycznym 19 września 2014 roku.

 

 

 

Fundacja Legalna Kultura realizuje kampanię społeczną mającą na celu budowanie świadomości odbiorców kultury oraz promocję ochrony własności intelektualnej w dobie cyfrowej rzeczywistości. Legalna Kultura zajmuje się tworzeniem i udostępnianiem Bazy Legalnych Źródeł kultury oraz edukacją związaną z prawem autorskim. Kampania Legalna Kultura ma za zadanie uświadomić społeczeństwu, że sposób w jaki korzystamy z kultury ma na nią ogromny wpływ i zachęcić do sięgania po jej wytwory wyłącznie z legalnych źródeł.

 

Partnerami strategicznymi kampanii Legalna Kultura są Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Instytut Sztuki Filmowej.