Śmierć zatańczy w kinach w styczniu: „Danse macabre” Małgorzaty Rżanek

Redakcja
Redakcja
Kategoria kino · 15 stycznia 2014

 

    SPECTATOR - WIĘCEJ NIŻ KINO

 

 

Przedstawia film:

 DANSE MACABRE
TYTUŁ ORYGINALNY: DANSE MACABRE

 

PREMIERA:  31 stycznia 2014

 

FILM ZAKWALIFIKOWAŁ SIĘ DO KONKURSU CINEFONDATION MFF W CANNES W 2013 ROKU.

 

„DANSE MACABRE” WEJDZIE DO KIN WRAZ Z NAGODZONYM ZŁOTĄ PALMĄ W CANNES ZA REŻYSERIĘ FILMEM „HELI” AMATA ESCALANTE.

Produkcja: PolskA2013

Gatunek: animacja komputerowa

Czas : 5 min.

 

TWÓRCY

SCENARIUSZ/REŻYSERIA/ANIMACJA:

Małgorzata Rżanek

MENTOR: Hieronim Neumann

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

MUZYKA: Magda Grabowska

MUZYKA: (fortepian) Aleksander Debicz,

(flet) Ela Drozdowska,

(waltornia) Dominik Kosyrczyk,

(klarnet) Jerzy Matysiak,

(obój) Dominika Paszkowska,

(fagot) Cezary Remisz

REŻYSER DŹWIĘKU: Paweł Janułajtys

REŻYSER NAGRANIA: Marcin Wolniewicz

FESTIWALE:

MFF w Cannes : Konurs Cinefondation, 2013 (konkurs)

29. Warszawski Festiwal Filmowy, 2013 (pokaz)

16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Ismailia  - Nagroda Jury w Konursie Animacji

Cinefiesta 2013 w Puerto Rico, 2013 (konkurs)

29. Interfilm Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Niemczech, 2013

 (konkurs)

25. Festiwal FiImowy Trieste we Włoszech , 2014 (konkurs)

MFF Jaipur w Indiach, 2014 (konkurs)

11. MFF Tofifest w Toruniu 2013

4. Se-Ma-For Film Festival 2013

7. Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi  w KIazimierzu Dolnym i Janowcu2013

31. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film 2012

 

O FILMIE:

Noc gęsta jak smoła. Księżyc zerka złowieszczo. Ktoś jeszcze tej nocy zginie. Nagle rusza karuzela śmierci, której nie sposób zatrzymać. Nanizane na cienkie nici suną bezgłowe kościotrupy by już za chwilę wpaść do magazynku śmiertelnego rewolweru. Kości cierpliwie kompletuje i dekompletuje tam machina, która tasuje je tak precyzyjnie, że już za moment w stosie czaszek każda z nich nie różni się niczym od pozostałych. Obudzone ponownie do tańca kościotrupy jeszcze raz spróbują swych sił w tańcu zanim niewzruszona kostucha po raz kolejny pozbawi je głowy. Animowany „Dance Macabre” to rytmicznie hipnotyzująca refleksja o śmierci, która pewnego dnia nieuchronnie  zaprosi każdego z nas do ostatecznego tańca. 

 

MAŁGORZTA RŻANEK O FILMIE:

Film „Danse macabre” to adaptacja popularnego średniowiecznego motywu tańca śmierci. To także osobista chęć zmierzenia się ze sprawami ostatecznymi. Postanowiłam pokazać ów średniowieczny taniec w nowy, trochę przekorny sposób. Film jest moją pracą dyplomową zrealizowaną na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i stanowi rozwinięcie mojej pierwszej animacji „Cementery”. W obu dziełach pojawia się motyw antropomorfizacji krzyża – znaku który opracowałam na początku swoich studiów na ASP, i który wiedziałam, że będę w przyszłości rozwijać.Animację od strony stylistycznej cechuje puryzm. Kiedy przekładam określone zagadnienia na język wizualny, szukam najprostszej formy, staram się stosować minimalną ilość środków, które dadzą mi wyczerpującą projekcję tematu. Nie boję się silnych uogólnień. Wydaje mi się, że im bardziej treściwa wypowiedź, tym większe szanse, że to, co chcemy przekazać dotrze do odbiorcy. Jeżeli odnajdziemy kształty uniwersalne możemy liczyć na to że, ta trafność ujęcia zaprocentuje udziałem w świadomości lub nieświadomości ludzi. Ważne jest dla mnie oryginalne podejście do tematu. Ważna prostota myślenia.

To co lubię w animacji, to tak zwana gra wizualna. Polega ona na dwuznaczności form które widzimy. Takie myślenie ma swoje podłoże w Polskiej Szkole Plakatu, którą wciąż jestem mocno zafascynowana. Podziwiam ich za zdecydowaną lapidarną, oszczędną formę, połączoną z ironią i nowatorskim podejściem do tematu. Tworzę w myśl zasady niech każdy kadr będzie plakatem. „Danse macabre”, pomimo motywu śmierci cechuje spora dawka humoru. Jestem osobą bardzo optymistycznie nastawioną do życia i jeśli jakiś temat pozwala na zastosowanie elementów humoru i dowcip z przyjemnością je stosuję.

 

REŻYSER: MAŁGORZATA RŻANEK

Absolwentka wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom ukończyła z wyróżnieniem w 2012 roku w pracowni animacji Hieronima Neumanna i projektowania graficznego Lecha Majewskiego w 2012 roku. Specjalizuje się w tworzeniu filmów animowanych , efektów, filmów krótkometrażowtych, promocyjnych, teledysków, tworzeniu scenariuszy i storyboardów.