„Od zmierzchu do świtu” - festiwalowe noce w kinie Kultura

Redakcja
Redakcja
Kategoria kino · 2 grudnia 2013

„Od zmierzchu do świtu” to wyjątkowy nocny maraton filmowy adresowany do widzów poszukujących refleksyjnego i ambitnego kina. 6 nagrodzonych festiwalowych obrazów (4 pokazy przedpremierowe!), 2 elektryzujące noce i prawie 700 minut wytrawnej filmowej uczty. Najbliższe edycje „Od zmierzchu do świtu” odbędą się w warszawskim kinie Kultura 6 i 13 grudnia 2013.

 

„Tom à la Ferme”, fot. Spectator

 

Odległość między Cannes, Berlinem, Poznaniem i Wenecją jeszcze nigdy nie była tak mała. Do tej pory maratony filmowe nie były przeznaczone dla amatorów dobrego filmowego smaku. Teraz to się zmienia. W programie „Od zmierzchu do świtu” znalazły się tytuły nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach, fascynujące zarówno krytyków, jak i publiczność. Każdy widz pragnie obejrzeć laureata Złotej Palmy lub Złotego Niedźwiedzia i poczuć przez chwilę magię ważnej imprezy.

 

Taką okazję dają filmowe noce w kinie Kultura. W programie aż 4 pokazy przedpremierowe. Najnowszy film kontrowersyjnego i uczącego tolerancji Xaviera Dolana „Tom à la Ferme”, odważny obraz nagrodzony w Cannes „Heli”, intrygująca i zwycięska w Berlinie „Pozycja dziecka” oraz zaskakująca francuska komedia „Babcia Gandzia”.

 

PROGRAM „OD ZMIERZCHU DO ŚWITU” - FESTIWALOWYCH NOCY W KINIE KULURA

 

6 grudnia sala Kultura

 

21:00 - POKAZ PRZEDPREMIEROWY

„Heli” 2013, reż. Amat Escalante, dystrybucja: Spectator, 105’, Złota Palma za najlepszą reżyserię w Cannes.

 

22:50 - POKAZ PRZEDPREMIEROWY

„Pozycja dziecka” 2013, reż. Calin Peter Netzer, dystrybucja: Aurora Films, 116’, Złoty Niedźwiedź za najlepszy film w Berlinie.

 

00:50

„Koneser” 2013, reż. Giuseppe Tornatore, dystrybucja: Monolith Films, 124’, Nagroda WŁOSKIEJ AKADEMII FILMOWEJ David di Donatello za najlepszy film i najlepszą reżyserię.

 

13 grudnia sala Kultura

 

21:00 - POKAZ PRZEDPREMIEROWY

„Tom à la Ferme” 2013, reż. Xavier Dolan, dystrybucja: Spectator, 95’, Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej (FIPRESCI) w Wenecji.

 

22:40 - POKAZ PRZEDPREMIEROWY

„Babcia Gandzia” 2012, reż. Jérôme Enrico, dystrybucja: Aurora Films, 90’, Nagroda Publiczności Transatlantyk Festival w Poznaniu .

 

00:15

„W kręgu miłości” 2012, reż. Felix Van Groeningen, dystrybucja: Against Gravity, 111’ , NAGRODA LABEL EUROPA CINEMAS, Nagroda Publiczności w sekcji 'Panorama' w Berlinie

 

Opisy filmów

 

„Heli” 2013, reż. Amat Escalante

Estela ma 12 lat i pragnie jak najszybciej rozpocząć dorosłe życie z dala od swojej rodziny. Aby zrealizować to marzenie, zamierza uciec ze swoim ukochanym – młodym uczniem szkoły policyjnej. Kres ich wspólnym planom kładzie afera narkotykowa, w którą zostaje uwikłana rodzina Esteli. „Heli” jest trzecim fabularnym filmem Amata Escalante. Reżyser przygląda się w nim problemom trapiącym współczesny Meksyk – korupcji, przemocy, terrorowi sianemu przez narkotykowe kartele. Film wywołał sensację na Festiwalu Filmowym w Cannes, a Escalante okrzyknięto meksykańskim Tarantino. Festiwale i nagrody: 2013 MFF w Cannes (Nagroda dla Najlepszego Reżysera - Amat Escalante, nominacja do Złotej Palmy).

 

„Pozycja dziecka” 2013, reż. Calin Peter Netzer

Cornelia właśnie skończyła 60 lat, jest zadbana, majętna i szanowana. Osiągnęła sukces zawodowy, ma oddanego, siedzącego pod pantoflem męża oraz wpływowych znajomych wśród bukareszteńskich elit. Jednak życie wcale Cornelii nie cieszy… Ukochany jedynak, jej oczko w głowie, 34-letni Barbu ze wszystkich sił stara się uniezależnić od matki. Wyprowadził się z domu, ma własny samochód, a także dziewczynę, która zupełnie nie spełnia standardów Cornelii. A najsmutniejsze jest to, że Barbu unika rodzicielki jak ognia. Nie raczył nawet przyjść na jej urodziny! Kiedy Cornelia dowiaduje się, że syn uczestniczył w tragicznym wypadku, zaczyna walczyć o niego jak lwica o swoje młode. Używa wszystkich wpływów, ustosunkowanych przyjaciół i pieniędzy, aby uchronić Barbu przed więzieniem. Marzy, by syn wrócił do domu i znowu stał się jej „małym chłopcem”…

 

„Koneser” 2013, reż. Giuseppe Tornatore

Virgil Oldman (Geoffrey Rush) jest właścicielem domu aukcyjnego i wybitnym znawcą sztuki. Nie związał się z żadną kobietą, gdyż całą energię zawsze poświęcał swojej pasji, dziełom sztuki. Niewiele osób ma dostęp do jego hermetycznego świata, czasem tylko pozwala na to dzielącemu jego pasję Billemu Whistlerowi (Donald Sutherland) oraz młodemu konserwatorowi starych mechanizmów, Robertowi (Jim Sturgess). Pewnego dnia odbiera telefon od tajemniczej kobiety, Claire Ibbetson (Sylvia Hoeks). Twierdzi ona, że otrzymała w spadku po zmarłych rodzicach bogatą kolekcję dzieł sztuki i chciałaby, aby Virgil spróbował ocenić jej wartość. Ten przybywa do starej rezydencji, wypełnionej wiekowymi obrazami, rzeźbami, meblami. Nie spotyka jednak właścicielki antyków, która kontaktuje się z nim tylko telefonicznie.

 

„Tom à la Ferme” 2013, reż. Xavier Dolan

"Tom at the farm” jest czwartym dziełem młodego Kanadyjczyka. Po raz pierwszy jednak porusza w filmie temat homoseksualizmu jako problemu społecznego. Najnowszy film Dolana to thriller psychologiczny, a sam reżyser ponownie wcielą się w rolę głównego bohatera. „Tom at the farm” jest adaptacją sztuki autorstwa Michela Marca Boucharda o tym samym tytule. Opowiada on historię Toma, który po śmierci swojego partnera popada w depresję. Pewnego dnia poznaje jego rodziców, odkrywając, że nie byli oni świadomi zarówno ich relacji, a przede wszystkim orientacji seksualnej swego syna.

 

„Babcia Gandzia” 2012, reż. Jérôme Enrico

Paulette (Bernadette Lafont), bądź Babcia Gandzia, jak wolą polscy tłumacze – niczym znana z YouTube’a Pani Barbara – jest wygadaną staruszką, która mówi to, co myśli i nie przejmuje się zdaniem innych. Swojemu wnuczkowi bez ogródek oznajmia, że nie lubi go, bo jest czarny, a do schorowanej przyjaciółki zwraca się per Alzheimer. Od czasu śmierci męża Paulette mieszka sama w podejrzanej dzielnicy, gdzie wśród młodocianych kwitnie handel narkotykami. Skromna emerytura nie pozwala jej na pokrycie podstawowych kosztów życia, więc kiedy przypadkowo dowiaduje się, ile rocznie zarabia dealer, a w jej ręce wpada paczka marihuany, bez wahania udaje się do szefa mafii. Dzięki wrodzonej upartości i pomysłowości wkrótce rozkręca własny biznes. Przewrotna komedia pełna dowcipnych dialogów i sytuacji, w której główna bohaterka przechodzi zadziwiającą przemianę, z pewnością rozbawi i zaintryguje niejednego widza. Film otrzymał nagrodę publiczności, „Transatlantyk Audience Award 2013”.

 

„W kręgu miłości” 2012, reż. Felix Van Groeningen

Elise i Didier od siedmiu lat żyją w szczęśliwym, choć niekonwencjonalnym związku. Połączyła ich gorąca miłość od pierwszego wejrzenia, głęboka potrzeba życia po swojemu i pasja do muzyki bluegrass. Niespodziewanie jednak koło fortuny się odwraca. Kiedy ich kilkuletnia córka Maybelle zapada na poważną chorobę, żarliwe i zmysłowe uczucie poddane zostaje próbie, a Elise i Didier oddalają się od siebie. Zaczynają żyć własnym życiem, ale nadal walczą o córkę, wierząc, że miłość jest w stanie zwyciężyć wszystko. Czy uda im się pokonać przeznaczenie?

 

Szczegóły na www.kinokultura.pl