„Filmoznawca filmowiec” to sekcja, w której od czterech lat przedstawiamy dokonania reżyserów, którzy posiadając wykształcenie filmoznawcze - bogatą wiedzę z zakresu teorii i historii kina, zdecydowali się podjąć także profesji filmowca. W ubiegłych latach bohaterami sekcji byli między innymi Marcin Wrona i Bartosz Konopka. Tym razem widzowie festiwalu będą mieli okazję na zapoznanie się z twórczością Barbary Białowąs. Podczas zbliżającej się Kamery Akcji zaprezentowane zostaną filmy reżyserki zrealizowane tuż po studiach kulturoznawczych, a także te dojrzałe dyplomowe. Filmowe pokazy podsumuje projekcja debiutu pełnometrażowego „Big Love” – o którym po roku od premiery będzie szansa porozmawiać z reżyserką raz jeszcze, wyłączając emocje pozostające obok samej produkcji, które zdominowały dyskusję w mediach powodując, że temat wartości filmu zszedł na drugi plan. Możliwość spojrzenia na cały dotychczasowy dorobek twórczy Barbary Białowąs będzie okazją do zastanowienia się po raz kolejny nad kwestią znaczenia wykształcenia teoretycznego na późniejsze działania przy produkcji filmowej.
Barbara Białowąs drogę do reżyserii rozpoczęła od fascynacji twórczością Janusza Morgensterna, który był również opiekunem artystycznym jej debiutu. Reżyserka jest zwolenniczką Manifestu Restartu i ścisłej współpracy między krytykami i twórcami. Kino to dla niej punkt wyjścia do rozmowy. Powstawianie filmu ma dwie najważniejsze fazy: praca nad scenariuszem i montaż. Czym dla Barbary Białowąs jest jej teoretyczna wiedza i jakie znaczenie ma powiązanie teorii z praktyką – porozmawiamy w sobotę (11 maja) o godz. 17:00 na spotkaniu z reżyserką.
W ramach programu sekcji zaprezentowane zostaną:
Ewka Skacz! (13')
Etiuda zrealizowana na drugim roku studiów na taśmie 16 mm. Niepokojąca opowieść o dziewczynie, którą dręczą wspomnienia z dzieciństwa. Nachodzą ją myśli samobójcze. W roli głównej Agata Buzek.
Prześwietlenie (15')
Etiuda zrealizowana na trzecim roku studiów. Niezadowolony ze swojej pracy pasjonat fotografii zaprasza do swojego kawalerskiego mieszkania młodą dziewczynę przesiadującą na jego klatce schodowej. To z pozoru banalne spotkanie nie jest tym czym się wydaje...
Landryneczka (20')
Etiuda dyplomowa zrealizowana na taśmie 35 mm. Adam jadąc na swój wieczór kawalerski zabiera po drodze autostopowiczkę. Gdy zatrzymuje się w „Barze Pustkowie” kradną mu samochód. Dziewczyna flirtuje z mężczyzną, co może przynieść duże konsekwencje. Film otrzymał nominację do Nagrody Kina Niezależnego OFFSKAR w 2006, wyróżnienie na Europejskim Tygodniu Filmowym OFF/ON oraz "Złotą Podkówkę" (Nagroda Publiczności) w Cieszynie (2006) na Festiwalu Filmowym „Wakacyjne kadry”.
Moskiewska żona (17')
Etiuda dokumentalna zrealizowana w ramach programu ROSJA - POLSKA. Nowe spojrzenie. Film pokazuje jak wygląda życie żon współczesnych oligarchów po upadku komunizmu. Kto spodziewa się ujrzeć ukrywający próżnię blichtr będzie zaskoczony, gdyż zobaczy głęboką, egzystencjalną potrzebę wyrażenia się przez sztukę oraz świadomość możliwości i wyzwań, które niesie człowiekowi los.
Moja nowa droga (37')
Film fabularny krótkometrażowy zrealizowany w ramach programu 30 minut. Dzień zaręczyn Piotra i Aliny staje się okazją do spotkania dwóch pokoleń - trzydziestolatków i ich rodziców, żyjących wciąż sprawami z epoki PRL-u. Na tle tragikomicznej konfrontacji światopoglądów przyszli małżonkowie stoją przed wyborem ich własnej drogi życiowej. Film nagrodzony na kilku festiwalach młodego kina, w tym „Małym Jantarem” za najlepszą fabułę na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” oraz wyróżniony na FPFF w Gdyni.
Big Love (95')
Szesnastoletnia Emilia poznaje starszego o osiem lat Maćka, który otwiera przed nią świat namiętności oraz młodzieńczego buntu. Wkrótce Emilia porzuca rodzinny dom, by zamieszkać z ukochanym. Zaczyna śpiewać, co zawsze było jej największym marzeniem. Zakłada zespół, z którym odnosi pierwsze sukcesy na scenie. Miłość Maćka staje się obsesją, a Emilia ucieka w ramiona innych mężczyzn. Relacja przeistacza się w toksyczny związek. Przyczyną tego są neurotyczne osobowości bohaterów (borderline syndrom). Film jest próbą rozprawienia się z mitami narosłymi wokół tzw. „pierwszej wielkiej miłości”. Nagroda „Discovering Eye” na Festiwalu Filmu Polskiego w Ameryce oraz Jantar za Debiut Aktorski dla Aleksandry Hamkało w Koszalinie na festiwalu „Młodzi i Film” 2012.