Strefa Scenarzysty na festiwalu filmowym Wiosna Filmów

Redakcja
Redakcja
Kategoria kino · 8 kwietnia 2013

Festiwal filmowy 19. Wiosna Filmów w Warszawie zmienił nazwę na bardziej adekwatną o tej porze roku, odświeżył formułę, ale nadal pozostaje jedną z nielicznych imprez wspierających scenarzystów oraz propagujących wiedzę na temat pisania scenariuszy. W tym roku ponownie zaprasza do Strefy Scenarzysty, która składa się z trzech części: seminariów dla profesjonalnych scenarzystów, warsztatów dla szkół oraz konkursu scenariuszowego filmów krótko- i średniometrażowych.

Tegoroczna oferta dla scenarzystów koncentruje się wokół tematyki produkcji familijnej. W czwartek zapraszamy na debatę pod hasłem: „Pejzaż bez adaptacji. Czy polska literatura dla dzieci ma dzisiaj znaczenie dla filmowców?”. Udział biorą m.inErnest Bryll (kierownik działu literackiego PISF), Anna Onichimowska (wielokrotnie nagradzana autorka książek dla dzieci i młodzieży; poetka, dramatopisarka, scenarzystka), Janusz Wróblewski („Polityka”). Mówi się, że literatura to najlepsze źródło filmowych scenariuszy. Tymczasem w dziedzinie książki dla dzieci na polskim rynku dzieje się wiele ciekawego i materiału do adaptacji nie brakuje. Kiedyś spora część produkcji dziecięcej była na literaturze oparta i dzisiaj mogłoby być tak samo. Dlaczego tak nie jest? Czy to efekt ogólnego zastoju w tej dziedzinie produkcji, czy filmowcom brakuje rozeznania na rynku wydawniczym? 11 kwietnia, 18:00, kino Praha (Jagiellońska 26), wstęp wolny.


Natomiast w piątek scenarzyści mają okazję wziąć udział w seminarium „Scenariusz w produkcji dziecięcej i familijnej”, które poprowadzi Resh Somauroo, brytyjski wykładowca, scenarzysta, redaktor telewizyjny (biogram poniżej). W czasach gdy kino i telewizja przestały być jedynymi źródłami rozrywki dla dzieci warto przyjrzeć się  jak rozwijał się obecny rynek multimedialny, a także jakie elementy składają się na powodzenie współczesnych hitów dziecięcych w dziedzinie filmu, telewizji i rynku zabawek, gadżetów, itp. Podczas seminarium zostaną poruszone m.in. następujące kwestie: Co decyduje o sukcesie współczesnych produkcji dla dzieci/młodzieży/widowni familijnej? Specyfika produkcji filmowej i telewizyjnej dla dzieci, definiowanie odbiorcy, gatunki, elementy składowe, itd. Wykorzystywanie postaci i wątków na innych platformach medialnych oraz w merchandisingu. 12 kwietnia, 14:00-17:00, Kino Praha, wstęp wolny (chętnych do udziału w seminarium prosimy o zgłaszanie się na adres: kasia@latofilmow.pl; seminarium będzie tłumaczone symultanicznie, liczba słuchawek ograniczona (100 szt.), nie ma możliwości rezerwacji słuchawek, obowiązuje kolejność przychodzenia)

Ponadto 10 kwietnia startują warsztaty organizowane przez 19. Wiosnę Filmów i Filmotekę Szkolną (program edukacyjny PISF) skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych oraz nauczycieli. Zajęcia prowadzą:Zbigniew Żmudzki (szef studia Se-ma-for, producent oscarowego „Piotrusia i wilka”), Piotr Borkowski (scenarzysta filmu „Lęk wysokości”, wykładowca SWPS w Warszawie) oraz Maciej Pisuk (scenarzysta filmu „Jesteś Bogiem”). Partnerem warsztatów jest Akademia Fotografii. (Zapisy i informacje: www.filmotekaszkolna.pl)


W ramach Strefy Scenarzysty 2013 odbywa się także scenariuszowy konkurs na najlepszy film krótko- i średniometrażowy „Krótkie i dobre”. Zakwalifikowane filmy można oglądać codziennie od 8 do 13 kwietnia o godz. 19:00 w Bazarze (Okrzei 26).

 

Strefa Scenarzysty odbywa się dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

 
Więcej informacji: www.wiosnafilmow.pl.

 

 

RESH SOMAUROO obecnie prowadzi firmę konsultingową My Daddy’s Company specjalizującą się w rozwijaniu multimedialnego potencjału produkcji na potrzeby rynku międzynarodowego (telewizja/film/zabawki/Internet/książki/gry wideo/parki rozrywki), a ponadto wykłada  scenariopisarstwo na Uniwersytecie w Bournemouth i jest aktywnym członkiem BAFTA (Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej).

Ukończył studia w dziedzinie scenariopisarstwa filmowego i telewizyjnego. Następnie kilka lat zdobywał doświadczenie w zarządzaniu i finansach, m.in. w departamencie finansowym BBC Education. W 1998 r. rozpoczął pracę w telewizji Channel Four jako asystent szefa działu zamówień. Nadzorował development oraz produkcję ponad 30 programów rocznie, a także był odpowiedzialny za development zlecanych przez telewizję produkcji seriali dramatycznych i filmów.

Jego bogata praktyka redakcyjna i produkcyjna obejmuje zarówno telewizję (BBC, Channel Four), jak film kinowy (m.in. „Carrington” w reżyserii Christophera Hamptona). Jest również doświadczonym redaktorem scenariuszy, współpracował w tym zakresie m.in. z UK Film Council.

W 2001 r. Resh dołączył do działu mediów, telewizji i filmu (później przemianowanego na „Create TV&Film Ltd”) LEGO Company. Jako International Head of Development (w dziale postaci i historii) współpracował zarówno z zespołami pracującymi nad rozwojem zabawek jak i marketingowcami firmy. Jego zadaniem było zarządzanie developmentem i wprowadzaniem do produkcji oryginalnych postaci i historii do zastosowania w zabawkach i grach LEGO, międzynarodowych kampaniach marketingowych oraz na innych platformach multimedialnych firmy (Internet, komiksy, gry wideo, parki rozrywki, filmy na DVD, itd.). Współtworzył m.in. „EXO-FORCE”a także jeden z największych sukcesów w historii firmy „Knights Kingdom” (Resh opracował oryginalną „biblię”, postaci i wątki, a także zarządzał międzynarodowymi zespołami przy multimedialnym wprowadzaniu projektu na rynek na świecie).