Wajda i Sobociński na premierze „Wszystko na sprzedaż”

Redakcja
Redakcja
Kategoria kino · 4 marca 2013

Tytuł tego filmu podsunął Andrzejowi Wajdzie widok indyjskiego żebraka wyprzedającego swój skromny dobytek: „Pomyślałem wtedy, że chciałbym, gdy będę już żegnał się z kinem, zrobić taki film: oto sprzedaję wszystko, co mi się przez te lata uzbierało, ogłaszam wyprzedaż”. Uroczysta premiera filmu „Wszystko na sprzedaż” (1968) Andrzeja Wajdy w nowej, cyfrowej wersji odbędzie się we wtorek, 5 marca o godz. 20.00 w warszawskim kinie Kultura.

 

Gośćmi pokazu zrekonstruowanego cyfrowo filmu będą: reżyser Andrzej Wajda, drugi reżyser Andrzej Kostenko, operator Witold Sobociński o występujący w filmie - Witold Holtz i Krzysztof Fus. Organizatorami pokazu są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe ZEBRA i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP.

 

Bezpośrednim impulsem do realizacji „Wszystko na sprzedaż” była tragiczna śmierć Zbyszka Cybulskiego w styczniu 1967 roku. Konieczność opowiedzenia o przyjacielu, stracie, jaką poniosło polskie kino, połączyła się z potrzebą zabrania głosu w sprawie sytuacji w kraju (początek zdjęć zbiegł się z wydarzeniami Marca’68) i chęcią znalezienia odpowiedniego dla osobistej wypowiedzi filmowego języka. W efekcie powstał „film o ludziach, którzy robią filmy”, polskie „Osiem i pół” – nowofalowa spowiedź filmowca szukającego nowych tematów i formy. Wzajemne przenikanie się sztuki i życia podkreśla obsada: Beata Tyszkiewicz, Elżbieta Czyżewska, Bogumił Kobiela, Daniel Olbrychski grają właściwie siebie, mówią własnymi tekstami, reżyser wykorzystał też niektóre ich pomysły, na przykład finałową pogoń Daniela za końmi. Autobiograficzny podtekst filmu podkreśla przywołanie innego przyjaciela Wajdy, zmarłego tragicznie malarza Andrzeja Wróblewskiego, którego wystawę odwiedza szukający inspiracji Reżyser (Andrzej Łapicki).

 

Film „Wszystko na sprzedaż” jest jednym z najciekawszych dzieł autotematycznych w historii europejskiego kina. Jego nieżyjący patroni – Zbyszek Cybulski i Andrzej Wróblewski – to sygnał, że właściwym kierunkiem jest powrót do źródeł, ideałów ich pokolenia z jego inteligenckim etosem. Tęsknota za zmarłym przyjacielem dla Wajdy okazała się inspirująca: „Wszystko na sprzedaż” otworzyło jedną z najbardziej twórczych dekad w jego twórczości.

 

„Wszystko na sprzedaż” – jak kilkadziesiąt innych arcydzieł polskiego kina – niemal 45 lat po premierze otwiera nowy rozdział swojego kinowego życia, zyskując szansę na zaistnienie w świecie współczesnych technologii i dotarcie do kolejnych pokoleń widzów. Wcześniej nowe cyfrowe kopie najwyższej jakości dostały inne filmy Andrzeja Wajdy, m.in. „Popiół i diament”, „Wesele”, „Niewinni czarodzieje”, „Ziemia obiecana”, „Panny z Wilka”, „Człowiek z żelaza”, a także takie perły rodzimej kinematografii jak „Rękopis znaleziony w Saragossie”, „Faraon” czy „Matka Joanna od Aniołów”.

 

Projekt KinoRP to przedsięwzięcie zainicjowane w roku 2008 przez firmę KPD i koordynowane przez Cyfrowe Repozytorium Filmowe, którego partnerami są obecnie: Studio Filmowe KADR, Studio Filmowe TOR, Studio Filmowe ZEBRA, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, The Chimney Pot, Yakumama Film, Studio Filmowe TPS, FIXAFILM, Sound Place, Strefa Dźwięku, ProSound Studio, Radosław Skłodowski, BTI Studios.

 

Projekt KinoRP honorowym patronatem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski.

 

Patroni medialni projektu KinoRP to: KINO, Stopklatka.pl, Radio TOK FM, FILMPRO, KronikaRP.pl, PortalFilmowy.pl, Audiowizualni.pl

 

Organizatorami premiery „Wszystko na sprzedaż” są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Studio Filmowe Zebra i Kino Kultura oraz twórcy projektu KinoRP.

 

Premiery Rekonstrukcji Cyfrowych odbywają się w kinie Kultura w Warszawie, należącym do Stowarzyszenia Filmowców Polskich.