AURORA FILMS / ART HOUSE / VIVARTO
PLANY REPERTUAROWE
TABU
Reżyseria: Miguel Gomes
Scenariusz: Miguel Gomes, Mariana Ricardo
Obsada: Teresa Madruga, Laura Soveral, Ana Moreira, Henrique Espírito Santo, Carloto Cotta
Gatunek: melodramat
Rok produkcji: 2012, Portugalia / Niemcy / Brazylia / Francja
Czas trwania: 118 min.
Dystrybucja: Aurora Films
Premiera: 1.03.2013
Energiczna staruszka Aurora, jej czarnoskóra pokojówka Santa oraz troszcząca się o bliźnich Pilar mieszkają na tym samym piętrze lizbońskiego apartamentowca. Pilar udziela się społecznie, a przy tym stara się wspierać ekscentryczną Aurorę, która przepuszcza pieniądze w kasynie i jest przekonana, że Santa para się czarną magią. Kiedy Aurora podupada na zdrowiu, na łożu śmierci prosi, żeby sąsiadka i służąca odnalazły tajemniczego Gianlucę. Okazuje się, że to dawny ukochany Aurory. Opowiada on kobietom niesamowitą historię o obsesyjnej miłości i zbrodni rodem z filmów przygodowych...
Swoim wspaniałym czarno-białym obrazem Gomes składa hołd klasyce kina, a zwłaszcza kinu niememu. Żartobliwie sięga po doskonale znane elementy, ale bawiąc się nimi tworzy coś nowego i świeżego: film tętniący życiem, oryginalny i romantyczny.
Ta rozpięta między współczesną Portugalią i kolonialną Afryką opowieść zdobyła Nagrodę Alfreda Bauera za innowację artystyczną i Nagrodę FIPRESCI na Berlinale 2012.
VIOLETA POSZŁA DO NIEBA
Reżyseria: Andrés Wood
Scenariusz: Eliseo Altunaga, Rodrigo Bazaes, Guillermo Calderón i Andrés Wood
Obsada: Francisca Gavilán, Thomas Durand, Patricio Ossa, Jorge López, Stephania Barbagelata
Gatunek: biografia / dramat
Rok produkcji: 2011, Chile / Argentyna / Brazylia
Czas trwania: 110 min.
Tytuł oryginalny: Violeta se fue a los cielos
Dystrybucja: Art-House
Premiera: 15.03.2013
Opowieść o życiu Violety Parry, słynnej chilijskiej pieśniarki, daleka jednak od konwencjonalnej biografii. Andrés Wood podąża śladem najważniejszych faktów z życia Violety, pokazując, jak utalentowana dziewczynka z biednej rodziny z czasem staje się międzynarodową sensacją i ikoną muzyki folk. Reżyser wędruje po wydarzeniach, które ukształtowały Parrę i uczyniły jej sztukę tak szczerą i prawdziwą, że poruszała tłumy. Śledzi sukcesy oraz dramaty Violety: jej zmagania z alkoholizmem ojca-muzyka i walkę o jego godność, śmierć córeczki, burzliwy romans z młodszym muzykiem, niepowodzenie jej folkowego uniwersytetu, starzenie się. Wyjawia jej sekrety, lęki, frustracje i radości. A wszystkiemu towarzyszą poruszające serca piosenki twórczyni Nueva Cancion.
W swoim filmie Wood zręcznie łączy realizm z baśniowością, przeplata prawdziwe epizody biograficzne z historiami z utworów Parry, pokazując, jak życie i sztuka wzajemnie się przenikają. Nie stosuje tradycyjnej linearnej narracji, za to dużo retrospekcji. Nadają one obrazowi specyficzny rytm i energię, której trudno się oprzeć. „Violeta…” zdobyła w tym roku Wielką Nagrodę Jury na festiwalu w Sundance.
MADRYT 1987
Reżyseria: David Trueba
Scenariusz: David Trueba
Obsada: José Sacristán, Maria Valverde
Gatunek: film obyczajowy
Rok produkcji: 2011, Hiszpania
Czas trwania: 100 min.
Tytuł oryginalny: Madrid, 1987
Dystrybutor: Vivarto
Premiera: 22.03.2013
Sędziwy intelektualista Miguel zaprasza do swego mieszkania młodą adeptkę pióra, śliczną i spontaniczną Angelę. On, może po raz ostatni, chce zaznać seksualnego spełnienia z piękną kobietą; ona – choć wie, na co się naraża – pragnie pokazać mu swoje literackie próby. Liczy, że uda jej się przechytrzyć starego lisa i poznać tajniki jego pisarskiego warsztatu. Przypadek sprawia, że ci dwoje zatrzaskują się w ciasnej łazience. Od tego momentu są na siebie skazani. Burzliwa dyskusja między nimi prowadzi do kłótni, ta zaś do namiętnego seksu. Fizyczna nagość i erotyczne napięcie z czasem jednak tracą znaczenie – dużo ważniejsze staje się poznanie drugiego człowieka, dotarcie do tego, co skrywa w swoim wnętrzu.
Mistrzowska reżyseria Davida Trueby oraz wspaniały popis aktorski Marii Valverde i José Sacristána sprawiają, że widz przez półtorej godziny siedzi wciśnięty w fotel, niecierpliwie czekając, co się jeszcze wydarzy.
Mistrzowska reżyseria Davida Trueby oraz wspaniały popis aktorski Marii Valverde i José Sacristána sprawiają, że widz przez półtorej godziny siedzi wciśnięty w fotel, niecierpliwie czekając, co się jeszcze wydarzy.
Ważniejsze festiwale:
2011 – MFF w San Sebastian
2011 – MFF w Sundance
2011 – MFF w Miami
WSZYSCY W NASZEJ RODZINIE
Reżyseria: Radu Jude
Scenariusz: Radu Jude, Corina Sabău
Obsada: Șerban Pavlu, Sofia Nicolaescu
Gatunek: komediodramat
Rok produkcji: 2012, Rumunia
Czas trwania: 107 min.
Tytuł oryginalny: Toată lumea din familia noastră
Dystrybucja: Aurora Films
Premiera: 5.04.2013
Marius jest rozwodnikiem po trzydziestce. Małżeństwo mu się, co prawda, nie udało, ale ma z niego pięcioletnią córeczkę Sofię, którą bardzo kocha. Na co dzień dziewczynka mieszka z matką, co strasznie frustruje Mariusa. Pewnego dnia przyjeżdża po Sofię, by jak co roku zabrać ją na wspólne wakacje. Okazuje się jednak, że nic nie idzie po jego myśli. W potulnym dotąd Mariusie coś pęka. Wkrótce cała rodzina zostaje wplątana w pełną humoru, przemocy, policyjnych interwencji i miłosnych wyznań walkę.
Radu Jude w swojej nowej czarnej komedii z humorem opowiada o mrocznych stronach życia rodzinnego. Jego film uosabia najlepsze cechy nowoczesnego rumuńskiego kina i był odkryciem sekcji Forum na tegorocznym Berlinale.
Ważniejsze festiwale:
2012 – 11. MFF Transylwania w Rumunii, sekcja Romanian Days – nagroda dla najlepszego filmu sekcji
2012 – 62. MFF w Berlinie, sekcja Forum
2012 – 18. Festiwal Filmowy i Artystyczny Lato Filmów w Warszawie
2012 – 8. MFF B-est w Bukareszcie - nagroda publiczności, najlepszy reżyser
2012 – Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego IndieLisboa (Portugalia) - konkurs
PO DRUGIEJ STRONIE SNU
Reżyseria: Rebecca Daly
Scenariusz: Rebecca Daly i Glenn Montgomery
Obsada: Antonia Campbell Hughes
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2012, Wielka Brytania
Czas trwania: 88 min.
Tytuł oryginalny: The Other Side of Sleep
Dystrybucja: Vivarto
Premiera: 19.04.2013
Nieśmiała i wycofana Arlene wiedzie nudne, na pozór spokojne życie. Mieszka w sennym irlandzkim miasteczku, w otoczeniu pól, lasów i ścieżek, wśród których można zniknąć i nigdy nie wrócić. Za dnia pracuje w fabryce, wieczorem… lunatykuje. Cierpi na zaburzenia snu od wczesnego dzieciństwa i choć próbuje zapanować nad swoimi nocnymi wędrówkami, regularnie budzi się w nieznanych miejscach, nie pamiętając, jak się tam znalazła.
Pewnego ranka Arlene odzyskuje świadomość w środku lasu. Nie jest sama. Obok niej leży martwa młoda kobieta. Próbując opanować niepokój, Arlene ucieka z miejsca zdarzenia, bierze w domu prysznic i idzie do pracy, jak gdyby nigdy nic. Nie wie, że ktoś obserwuje ją zza drzew… Wkrótce ciało zmarłej zostaje znalezione. Policja rozpoczyna śledztwo, a wśród lokalnej społeczności aż huczy od plotek i domysłów. Arlene zaczynają prześladować dziwne wspomnienia z przeszłości. Zamordowana staje się jej obsesją. Zaprzyjaźnia się nawet z bliskimi dziewczyny – jej pogrążoną w smutku siostrą i chłopakiem – głównym podejrzanym w tej sprawie…
DLA ELLEN
Reżyseria: So Yong Kim
Obsada: Paul Dano
Gatunek: dramat
Rok produkcji: USA 2012
Czas trwania: 94 min.
Tytuł oryginalny: For Ellen
Dystrybucja: Vivarto
Premiera: 26.04.2013
Joby ubiera się z nonszalancją, prowadzi się ekscentrycznie, noc bywa dla niego dniem, dzień – okazją do odespania nocy. Żyjąc trybem muzyka rockowego nie sprawia wrażenia człowieka zbyt pochłoniętego obowiązkami czy obarczonego powinnościami innymi niż koncerty i szampańska zabawa tuż po nich. Pewnie wiódłby taką egzystencję dalej, gdyby nie moment otrzeźwienia: utrata prawa do opieki nad ukochaną córką, Ellen. Wydaje się, że Joby wyczerpał już wszystkie szanse, jakie dawała mu Claire, matka dziecka. Na nic zdają się jego rozpaczliwe błagania, gotowość do poważnej rozmowy i deklaracje poprawy. Dla Claire to tylko obietnice bez pokrycia. Słyszała je wielokrotnie. Odcina więc Ellen od ojca, który zupełnie nie może się pogodzić z jej decyzją. Nie wie jak zawalczyć o córkę. Potrafi tylko niecierpliwie wyczekiwać na przydzielony mu dzień spotkania z dzieckiem, robiąc wszystko by zagłuszyć cierpienie.
W „Dla Ellen” reżyserka od początku swej kariery zafascynowana momentem rozdzielenia dzieci z rodziców, dotyka gorzkiej strony tego procesu. Podąża za najdrobniejszymi niuansami uczuć Joby’ego, szkicując przenikliwy i wzruszający portret młodego ojca. Pokazuje człowieka niepodlegającego łatwym ocenom, budzącego zarówno niepewność, jak i współczucie. Zagubionego między wielką miłością do córki i niegotowością do odpowiedzialnego pełnienia roli jej opiekuna. (opis za: Transatlantyk Film Festival)
Ważniejsze festiwale:
Berlin International Film Festival 2012
Sundance 2012
HISZPANIA
Reżyseria: Anja Salomonowitz
Scenariusz: Dimitré Dinev, Anja Salomonowitz
Obsada: Grégoire Colin, Tatjana Alexander, Cornelius Obonya, Lukas Miko
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2012, Austria / Bułgaria
Czas trwania: 102 min.
Tytuł oryginalny: Spanien
Dystrybucja: Aurora Films
Premiera: 3.05.2013
Tajemniczy cudzoziemiec w dramatycznych okolicznościach trafia do Austrii, a potem przemierza ją, próbując za wszelką cenę dostać się do Hiszpanii. Rudowłosa konserwatorka zabytków, która dorabia malując ikony, ma już dosyć najść swojego byłego męża, policjanta. Ten zaś szuka odpowiednich słów, by ją odzyskać, a jednocześnie śledzi kilkoro ludzi. Jest jeszcze operator dźwigu, który za pomocą hazardu próbuje podreperować swoją katastrofalną sytuację materialną… Wszyscy ci ludzie mają swoje sekrety i wszyscy poszukują szczęścia. Ale ono też ma swoją cenę.
Anja Salomonowitz w mistrzowski sposób połączyła ze sobą kilka historii, dotykając w nich tak aktualnych tematów, jak handel ludźmi, przemoc wobec kobiet, restrykcyjne prawo imigracyjne czy uzależnienie od hazardu. Powstał film zaskakujący, precyzyjnie skonstruowany i piękny wizualnie.
HEMEL
Reżyseria: Sacha Polak
Scenariusz: Helena van der Meulen
Obsada: Hannah Hoekstra, Hans Dagelet, Rifka Lodeizen, Mark Retman, Barbara Sarafian
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2012, Holandia / Hiszpania
Czas trwania: 80 min.
Dystrybucja: Aurora Films
Premiera: 17.05.2013
Hemel jest piękna i młoda. Wcześnie osierocona przez matkę, od dzieciństwa obserwuje, jak w życiu jej ukochanego ojca pojawiają się kolejne kobiety. Żadna jednak nie zagrzewa w nim miejsca na dłużej. Biorąc przykład z ojca, w swoim dorosłym życiu Hemel zmienia mężczyzn jak rękawiczki. Traktuje ich przedmiotowo, jak zabawki, które porzuca, kiedy już zaspokoją jej ciekawość. Przygodni kochankowie dostarczają jej zmysłowych przyjemności, seksualnych uniesień, czasem perwersyjnego bólu lub mocnego zastrzyku adrenaliny. Ale z żadnym nie umie nawiązać głębszej relacji. Jedynym mężczyzną, którego naprawdę kocha, jest ojciec. Więc kiedy ten zakochuje się i postanawia się ustatkować, Hemel przeżywa prawdziwy wstrząs. Nie radzi sobie także z emocjami, jakie budzi w niej przyjaciel ojca, z którym nawiązała przelotny romans...
„Hemel” to debiut fabularny Sachy Polak, film mocny, prowokacyjny, często porównywany ze „Wstydem” McQueena. Na 62. MFF w Berlinie otrzymał Nagrodę FIPRESCI.
Ważniejsze festiwale i nagrody:
2012 – 62. MFF w Berlinie – Nagroda FIPRESCI w sekcji Forum
2012 – MFF w Rotterdamie
2012 – MFF w Karlowych Warach
DOM NA WEEKEND
Reżyseria: Hans-Christian Schmid
Scenariusz: Bernd Lange
Obsada: Lars Eidinger, Corinna Harfouch, Sebastian Himmler, Ernst Stötzner
Gatunek: dramat
Rok produkcji: 2012, Niemcy
Czas trwania: 85 min.
Tytuł oryginalny: Was bleibt
Dystrybucja: Aurora Films
Premiera: 31.05.2013
Marko jest tuż po trzydziestce i właśnie opublikował swoją pierwszą książkę. Od czasów studenckich mieszka w Berlinie, z dala od rodziców, brata i ich wygodnego, mieszczańskiego stylu życia. Marko wraz z synem odwiedza bliskich tylko raz lub dwa razy w roku, głównie po to, aby dać dziadkom szansę na spędzenie kilku dni z wnukiem. Tym razem też ma nadzieję na spokojne rodzinne spotkanie. Miłą atmosferę pierwszego wspólnego obiadu burzy jednak niespodziewane oświadczenie matki Marka, które uruchamia lawinę nieoczekiwanych zdarzeń. Okazuje się, że każdy członek rodziny Heidtmanów skrzętnie skrywa przed innymi jakieś sekrety…
„Dom na weekend" opowiada o rozluźnianiu więzów między rodzicami i dziećmi, o kłamstwach, które podejmujemy, by nie ranić bliskich, o pozorach, skrywających prawdziwe emocje i tęsknocie każdego za miłością i poczuciem bezpieczeństwa. Autorem zdjęć do filmu Hansa-Christiana Schmida jest polski operator Bogumił Godfrejow.