Porwanie

Redakcja
Redakcja
Kategoria kino · 28 stycznia 2013

 

 

 

PORWANIE
TYTUŁ ORYGINALNY: Kapringen

 

 

 

 

PREMIERA 1 MARCA 2013

 

SP

 

Spectator przedstawia:

PORWANIE

Produkcja: Dania 2012

Gatunek: thriller / film sensacji

Czas : 90 min

 

 

 

TWÓRCY

CRE Reżyseria i scenariusz: Tobias Lindholm

Producenci: Tomas Radoor & René Ezra

Zdjęcia: Magnus Nordenhof Jønck, DFF

Montaż: Adam Nielsen

Dźwięk: Morten Green

Muzyka: Hildur Gudnadottir

Scenografia: Thomas Greve

Stylist: Louise Hauberg

Oświetlenie: Sune Lolk

Kierownik produkcji: Maj-Britt Paulmann Dalsgaard

 

Producent wykonawczy: Henrik Zein, Lena Haugaard & Thomas Heinesen

OBSADA
Mikkel Hartmann: Pilou Asbæk

Peter C. Ludvigsen: Søren Malling

Lars Vestergaard: Dar Salim

Jan: Roland Møller

Connor Julian: Gary Skjoldmose Porter

Omar: Abdihakin Asgar

Marian Hartmann: Amalie Alstrup

Kamilla Hartmann: Amalie Vulff Andersen

Anette Ludvigsen: Linda Laursen

Kapitan: Keith Pearson

 

 

Festiwale:
2012 - MFF w Wenecji: nominacja: Konkurs 'Horyzonty: Udział w konkursie Horyzonty Tobias Lindholm
2012 – Festiwal Filmowy
Thessaloniki: NAGRODA: Złoty Alexander: Tobias Lindholm

2012 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tokyo International Film Festival: nominacja: Tokyo Grand Prix: Tobias Lindholm

2012 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto

2012 – Festiwal Filmowy w Zurichu

2012 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy Les Arcs
2012 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Göteborgu

 

O filmie:

Statek towarowy M/V Rozen płynie w stronę portu, gdy zostaje porwany przez somalijskich piratów, grasujących na Oceanie Indyjskim. Na pokładzie znajdują się między innymi: kucharz Mikkel (Pilou Asbæk) i mechanik Jan (Roland Møller). Razem z innymi marynarzami stają się oni zakładnikami, stawką w grze jest ich życie. Piraci żądają okupu w wysokości kilku milionów dolarów, pomiędzy nimi i prezesem towarzystwa żeglugowego (Søren Malling) rozgrywa się psychologiczny dramat.

 

 

 

 

WYPOWIEDŹ REŻYSERA

 

Zanim się urodziłem, mój ojcem był marynarzem. Nigdy ze mną o tym nie rozmawiał, ale morze zawsze siedziało mi w głowie. Kiedy w 2007 i 2008 roku porwano duńskie frachtowce Danica White i Cec Future, dowiedziałem się o świecie, o którym wcześniej nie miałem pojęcia: towarzystwa żeglugowe musiały w nim negocjować bezpośrednio z piratami, którzy zarabiali miliony dolarów i którzy miesiącami przetrzymywali w niewoli marynarzy, pozbawiając ich wpływu na własny los.

Nie mogłem zrobić filmu o prawdzie związanej z porwaniami na Oceanie Indyjskim, bo ona chyba nie istnieje. Mogłem jedynie nakręcić obraz o ludziach morza, piratach, przewoźnikach morskich i ich rodzinach. Oni istnieją. Jeśli Porwanie jest ich portretem, to zbliżyłem się do postawionego sobie celu.

Kopenhaga, 2012

 

 

RECENZJE

 

„Festiwal filmowy w Wenecji, 2012, Porwanie, recenzja Jo-Ann Titmarsh

★★★★☆

 

Lindholm to nowy talent na filmowej arenie. Jest nie tylko reżyserem, napisał również pouczający i pełen napięcia scenariusz. Porwanie nie ma właściwie słabych punktów: bohaterowie, wybór miejsc akcji i wydarzenia są prawdopodobne - film oferuje fascynujące obserwacje na temat działalności współczesnych piratów, mówi też jak z tego rodzaju przestępczością radzą sobie prezesi dużych korporacji.

 

Aktorzy prezentują poziom światowy. Asbæk początkowo przypomina Ewana McGregora, wszystko dzięki niebieskim oczom i zawadiackiemu, niemal chłopięcemu uśmiechowi, pod koniec filmu kojarzy się już raczej z Michaelem Shannonem (który również jest kandytatem do nagrody aktorskiej w Wenecji) - na jego twarzy rysuje się niemal chorobliwe szaleństwo, niezwykłe w swojej intensywności. Równie przekonującą kreację stworzył Malling - zagrał człowieka, który zmaga się ze wzrastającą presją.

 

Lindholm, reżyser obrazu opartego na nieustannym napięciu, stworzył dzieło podważające reguły filmu akcji. W rezultacie otrzymujemy obraz dużo bardziej przekonujący niż produkcje hollywoodzkie, bez względu na to, czy dzieją się one na statku, w samolocie czy w budynku. Porwanie nie jest oparte na heroicznych działaniach super bohaterów, najnowocześniejszych gadżetach i fajerwerkowym finale - bohaterowie Lindholma to zwykli ludzie w niezwykłych i przerażających sytuacjach.”

( http://www.cine-vue.com/2012/09/venice-film-festival-2012-hijacking.html )

 

Hollywood Reporter, Neil Young :

 

Porwanie to niespodziewanie dobry film, studium przywództwa, pracy zespołowej i negocjacji prowadzonych pod dużą presją. Obraz cechuje oszczędność użytych środków i sprawne dawkowanie napięcia. Film debiutującego w roli reżysera Tobiasa Lindholma (który jest również scenarzystą) opiera się na dialogach, a nie na akcji, co może być przeszkodą w zdobyciu dystrybutorów, choć z drugiej strony może to być łakomy kąsek dla miłośników modnych obecnie filmów skandynawskich, podejmujących "dorosłe" tematy.

Lindholm ponownie zaprosił do współpracy znanych z R: autora zdjęć Magnusa Nordenhofa Jøncka i montażystę Adama Nielsena. Dzięki temu produkcja cechuje się perfekcją i rygorem na każdym poziomie.

Poruszamy się między niezwykle nowoczesnymi biurami Kopenhagi i atmosferą statku, gdzie załoga musi radzić sobie z brakiem dostępu do toalet. Na ekranie oglądamy Asbæka, (pamiętamy go z głównej roli w R), grającego nieokrzesanego, ale dobrotliwego kucharza, który stopniowo ustępuje miejsca swojemu pracodawcy Peterowi, który musi odnaleźć w sobie nie tylko zdolności przywódcze, ale także musi wiedzieć do jakiego stopnia może zaufać swojemu zastępcy Larsowi (przekonująca kreacja Dara Salima, byłego żołnierza, pamiętanego z filmu Odejdź w pokoju, Jamil).

Wiarygodne kreacje aktorskie oraz współpraca z Garym Skjoldmosem (ekspertem do spraw bezpieczeństwa morskiego) sprawiają, że film staje się realistycznym obrazem nieobecnego dotychczas w kinie tematu, jakim jest przestępczość związana z piractwem na morzach i oceanach.

( http://www.hollywoodreporter.com/review/venice-2012-a-hijacking-movie-review-tobias-lindholm-367576)

 

Screendaily.com, Mark Adams:

 

Debiutancki film pełnometrażowy reżysera i scenarzysty Tobiasa Lindholma to dzieło pełne napięcia i misterne, widzowie łatwo angażują się w tę opowieść o prowadzonych pod niesamowitą presją negocjacjach, których celem jest nie tylko statek, ale również załoga, której powrót do domu stoi pod znakiem zapytania.

 

Porwanie jest dowodem na doskonałą kondycję filmu skandynawskiego. Lindholm napisał wcześniej obsypany nagrodami serial telewizyjny Borgen oraz scenariusz Polowania (film w reżyserii Thomasa Vinterberga pokazywany był w Cannes). Jest również współreżyserem i współscenarzystą (razem z Michaelem Noerem) dramatu więziennego R.

Lindholm nie pokazuje na ekranie najbardziej przerażających momentów dramatu. Zamiast tego reżyser sprawnie przemieszcza się między dusznymi, niemal klaustrofobicznymi pomieszczeniami na statku a komfortowymi biurami duńskiej firmy żeglugowej. Kadra zarządzająca, próbująca wynegocjować porozumienia z piratami,  paraduje w garniturach i krawatach, załoga statku w tym samym czasie prezentuje się raczej ponuro, ekran wypełniają spocone ciała marynarzy, mających coraz mniej nadziei.

Pilou Asbæk (wystąpił również w R) stworzył poruszającą i zapadającą w pamięć kreację łagodnego kucharza, w którym budzi się szaleństwo, równie dobry jest Søren Malling, biznesmen potrafiący ze spokojem i przenikliwością działać w ramach swojej profesji, ale nie do końca gotowy, żeby wziąć pełną odpowiedzialność za negocjacje, których stawką jest życie jego podwładnych.

(http://www.screendaily.com/reviews/the-latest/-a hijacking/5046162.article?blocktitle=Venice-Reviews&contentID=1914)

 

REŻYSER: TOBIAS LINDHOLM

Urodził się w Danii w 1977 roku. Jest scenarzystą, w 2007 roku ukończył Duńską Szkołę Filmową. W 2008 roku napisał kilkanaście odcinków serialu The Summers dla telewizji DR, a w latach 2009-2010 scenariusz filmu Borgen (nagroda BAFTA). Jest współautorem filmu Submarino (razem z Thomasem Vintenbergiem, który go wyreżyserował). Obraz był pokazywany na Berlinale oraz dostał Nordic Council Film Prize. Lindholm napisał też scenariusz do Polowania. Film otrzyłam nagrody dla najlepszego aktora (Mads Mikkelsen) oraz Vulcain Prize i nagrodę jury ekumenicznego na festiwalu w Cannes w 2012 roku. Dramat więzienny R (2010) został nakręcony przez duet Lindholm-Michael Noer (reżyserzy-scenarzyści). Był to dla nich debiut w roli reżyserów filmów pełnometrażowych. Film był pokazywany na festiwalu w Rotterdamie oraz zdobył nagrody: Dragon (na Festiwalu Filmu Nordyckiego w Gothenburgu w 2010 roku) i Bodil (nagroda duńskich krytyków za najlepszy film, 2011). Lincoln został również specjalnie wyróżniony za napisanie R i Submarino. Porwanie (2012) to drugi pełnometrażony film Lindholma.

 

Pilou Asbæk ukończył Duńską Szkołę Filmową w 2008 roku. Jego debiutem był film Nielsa Ardena Dwa światy, który miał premierę w tym samym roku. W ciągu kilku lat dał się poznać jako jeden z największych talentów aktorskich, zagrał główne role w R (2010) oraz w Rodzinie (reż. Pernille Fischer Christensen, 2010). Przede wszystkim wystąpił jednak w dwóch serialach telewizyjnych: Blekingegade (2009) i Borgen (2010). Ten drugi, w którym zagrał on spin doctora Kaspera Juula, stał się międzynarodowym hitem, a rola Asbæka cieszyła się dużym uznaniem. Na festiwalu w Berlinie w 2010 roku został nominowany do nagrody dla młodego aktora, w tym samym roku dostał nagrody Robert i Bodil za najlepszą rolę męską (za film R).

 

Søren Malling ukończył szkołę teatralną Odense w 1992 roku, od tego czasu występuje w teatrach kopenhaskich oraz w produkcjach kinowych i telewizyjnych. Jej aktorem wszechstronnym, występował w komediach (Take the trash, 2008; What goes around, 2009; Winnie og Karina, 2009; The Christman Party, 2009; All for one, 2011), serialach telewizyjnych (The eagle, 2004; The killing, 2007; Blekingegade, 2009, Borgen, 2010 - zagrał tu redaktora naczelnego Friisa). Ostatnio zagrał w dramacie historycznym A royal affair (2012) Nikolaja Arcela.