REPLIKA XVII FORUM KINA EUROPEJSKIEGO CINERGIA W KINIE PRAHA W WARSZAWIE.
FILMOWE PRZEDPREMIERY TYLKO ZA 17 ZŁOTYCH.
Od 27 grudnia do 2 stycznia 2013 roku w warszawskim kinie Praha odbywa się replika XVII Forum Kina Europejskiego Cinergia. Podczas siedmiu festiwalowych dni widzowie będą mogli obejrzeć przed premierą filmy w cenie jedynie 17 złotych. W programie repliki łódzkiej imprezy w kinie Praha zobaczymy 9 tytułów, m.in. „Cezar musi umrzeć” braci Tavianich (w kinach od 18 stycznia), „Jackpot” skandynawską komedię kryminalną na podstawie Jo Nesbo (w kinach od 4 stycznia), a także „Hemel” nagrodzony na Cinergii film Sachy Polak, określany mianem kobiecego „Wstydu”.
Festiwal Forum Kina Europejskiego Cinergia to impreza, która co roku gości w łódzkim kinie Charlie się już od 17 lat. W programie tegorocznej imprezy znalazło się około 80 tytułów filmowych. Cinergia to jedyny festiwal filmowy w Polsce poświęcony produkcjom ze Starego Kontynentu. Organizatorzy festiwalu świadomie zrezygnowali z prezentacji filmów azjatyckich czy amerykańskich, chcąc aby widz wyrobił sobie klarowny pogląd na to, czym jest fenomen kina europejskiego. Zjawisko kina europejskiego wymyka się dziś łatwym definicjom. Dzięki zacieraniu się granic, coraz liczniejszym koprodukcjom i migracjom różnych grup etnicznych praktycznie zanikają kinematografie narodowe. Tworzą się nowe wspólnoty i społeczności lokalne, z własnymi bohaterami, problemami, tradycjami, stylami życia. Kino Nowej Europy czerpie z tego garściami. Chętnie tez wchodzi w obustronne związki, przygody i romanse z kinematografiami azjatyckimi i afrykańskimi. Już nie tylko Hollywood jest Mekka europejskich filmowców
Zdjęcia:
"Cezar musi umrzeć"
http://www.pub.meteorafilms.
"Zamieszkajmy razem"
http://www.pub.meteorafilms.
"Jackpot"
http://www.pub.meteorafilms.
Repertuar REPLIKI XVII FORUM KINA EUROPEJSKIEGO W KINIE PRAHA (27 grudnia 2012 – 2 stycznia 2013)
27 grudnia , czwartek
15:00 Zamieszkajmy razem
18:50 Pan Lazhar
28 grudnia, piątek
15:00 Barbara
18:50 Jackpot
29 grudnia, sobota
15:00 Misiaczek
18:50 Dziewczyny o wielkich sercach
30 grudnia , niedziela
15:00 Pan Lazhar
18:50 Cezar musi umrzeć
31 grudnia, poniedziałek
17:20 Hemel
1 stycznia, wtorek
18:00 Jackpot
2 stycznia, środa
15:00 Dziewczyny o wielkich sercach
18:50 Zamieszkajmy razem
OPISY FILMÓW:
Barbara (Niemcy, 2012, 105 min.)
REŻYSERIA: Christian Petzold
SCENARIUSZ: Christian Petzold
ZDJĘCIA: Hans Fromm
OBSADA: Nina Hoss, Ronald Zehrfeld, Rainer Bock, Christina Hecke, Mark Waschke, Jasna Fritzi Bauer
Film, którego akcja dzieje się na terenie NRD w latach '80, pokazuje jakość życia po obu stronach żelaznej kurtyny przez pryzmat jednostki. Zawiłe relacje osobiste tytułowej bohaterki każą jej oscylować pomiędzy egzystencją w małym wschodnioniemieckim miasteczku a ucieczką na Zachód. Barbara pracuje na oddziale chirurgii dziecięcej. Pozornie już zdecydowała, że dołączy do swojego kochanka Jörga czekającego na nią za granicą, jednak rzeczywistość szpitalna oraz charyzmatyczna osobowość jej szefa André powodują, że zaczyna rewidować swoje plany. „Barbara” to kolejny obraz Christiana Petzolda, który kreuje enigmatyczną postać kobiecą. Najnowszy film reżysera wzbudził także – podobnie jak jego „Duchy” z 2005 roku - entuzjazm jury konkursu w Berlinie, zdobywając Srebrnego Niedźwiedzia w kategorii reżyseria.
CHRISTIAN PETZOLD
Niemiecki reżyser średniego pokolenia. Studiował m.in. na Deutsche Film und Fernsehakademie Berlin (DFFB), gdzie uczył się filmowego rzemiosła. Pochodzi z RFN, kształtowała go jednak rzeczywistość po obu stronach muru berlińskiego. Debiutował w 1995 roku pełnometrażową produkcją „Pilotinnen”. Jego filmy wielokrotnie pokazywano na Berlinale. Najgłośniejsze z nich to „Duchy” („Gespenster”, 2005) i „Yella” (2007).
Cezar musi umrzeć (Cesare deve morir, Włochy, 2011, 76 min.)
REŻYSERIA: Paolo Taviani, Vittorio Taviani
SCENARIUSZ: Paolo Taviani, Vittorio Taviani
ZDJĘCIA: Simone Zampagni
OBSADA: Cosimo Rega, Salvatore Striano, Giovanni Arcuri, Antonio Frasca, Francesco De Masi
Akcja filmu rozgrywa się w murach rzymskiego więzienia o zaostrzonym rygorze. Podczas odbywania kary, więźniowie przygotowują się do scenicznej realizacji dramatu Szekspira "Juliusz Cezar". Fabułę filmu osadzono na dwóch poziomach: realiów zakładu karnego oraz interpretacji sztuki sławnego angielskiego dramatopisarza. Bracia Taviani uwypuklają uniwersalne treści jakie niosą ze sobą dzieła Szekspira, które nawet wśród tak radykalnej społeczności jak skazańcy nie pozostają bez echa.
PAOLO TAVIANI, VITTORIO TAVIANI
Bracia urodzeni przed II wojną światową w małym miasteczku w Toskanii. Ich pierwsze filmy powstawały w czasach triumfowania Frederico Felliniego czy Michelangelo Antonioniego. Doświadczenie zdobywali w filmie dokumentalnym, aby później przejść do fabuły rozliczającej zbrodnie nazisotwskie. W 1977 roku zdobyli Złotą Palmę w Cannes za „We władzy ojca”. W tym roku na festiwalu w Wenecji zostali uhonorowani nagrodą za całokształt twórczości. Dotychczas w ogólnopolskiej dystrybucji dostępny był tylko jeden ich film. 18 stycznia 2013 “Cezar musi umrzeć” pojawi się w kinach w całej Polsce.
Dziewczyny o wielkich sercach (Il cuore grande delle ragazze, Włochy, 201, 85 min.)
REŻYSERIA: Pupi Avati
SCENARIUSZ: Pupi Avati
ZDJĘCIA: Pasquale Rachini
OBSADA: Cesare Cremonini, Micaela Ramazzotti, Gianni Cavina, Andrea Roncato, Erika Blanc
Opowieść z przedwojennych Włoch osadzona na prowincji. Grono bohaterów złączonych zawiłymi relacjami miłosnymi. Wśród nich jest Carlino Vigetti – mężczyzna pożądany przez wszystkich. Na swojej drodze spotyka wiele dziewcząt, nawiązuje romanse. Jego rodzice – mając na uwadze tradycjonalizm konserwatywnych Włoch – starają się zaaranżować mu małżeństwo, w którym odnajdzie spokój i stateczność. Gdy całe wydarzenie jest już zaplanowane, okazuje się, że prawdziwa miłość może jeszcze wszystko zmienić.
PUPI AVATI
Włoski reżyser urodzony przed II wojną światową w Bolonii. Jego zainteresowania i umiejętności znacznie wykaraczają poza świat filmu: jest świetnym muzykiem jazzowym, kończył także nauki polityczne na Uniwersytecie Bolońskim. Pod wpływem “8½" Felliniego profesjonalnie zajął się kinem, tworząc w przeciągu całej kariery ponad 40 filmów. Kilka z nich było nominowanych do nagród na ważnych europejskich festiwalach, m.in. w Cannes.
Hemel (Holandia, Hiszpania, 2012, 80 min.)
REŻYSERIA: Sacha Polak
SCENARIUSZ: Helena van der Meulen
ZDJĘCIA: Daniel Bouquet
OBSADA: Hannah Hoekstra, Hans Dagelet, Rifka Lodeizen,Mark Rietman
Hemel zmienia swoich seksualnych partnerów szybciej, niż jej ojciec Gijs swoje przyjaciółki. Jednak od śmierci matki Hemel, ojciec i córka niezwykle się do siebie zbliżają. Z czasem ich relacja przekształca się w związek bardzo intymny ale taki, który nie zagraża ich własnym więziom z innymi partnerami. „Hemel” łączący w sobie empatię i smutek. Film ukazuje w sposób bardzo dokładny trudności życia młodej kobiety, która wykorzystuje własną seksualność do prowokowania otoczenia, ale w ostatecznym rachunku sobie samej wyrządza najwięcej szkód.
SACHA POLAK
Urodziła się w 1982 roku w Amsterdamie. Ukończyła studia w Niderlandziej Akademii Filmowej i Telewizyjnej w Amsterdamie. Jej pracą magisterską był krótkometrażowy film „Teer”. W 2009 roku doskonaliła swoje reżyserskie umiejętności w BingerFilmlab studio w stolicy Holandii. „Hemel” jest debiutem fabularnym Sachy Polak.
Jackpot (Arme Riddere, Norwegia, 2011, 90 min.)
REŻYSERIA: Magnus Martens
SCENARIUSZ: Magnus Martens
ZDJĘCIA: Trond Høines
OBSADA: Kyrre Hellum, Henrik Mestad, Marie Blokhus, Mads Ousdal, Andreas Cappelen, Arthur Berning, Lena Kristin Ellingsen
„Jackpot” jest zwariowaną komedią kryminalną, gdzie wszystko zaczyna się od krwawej zemsty. Kiedy Oscar Svendson odzyskuje przytomność, leży w kałuży krwi w sex-shopie. Dostrzega broń trzymaną w ręku, otaczające go martwe ciała oraz przypatrującą mu się policję. Detektyw przesłuchuje podejrzanego mężczyznę. Próbuje krok po kroku zrekonstruować absurdalną, krwawą i jednocześnie zabawną historię grupy ludzi z fabryki sztucznych choinek, którzy wygrali 1,7 miliona koron na loterii.
MAGNUS MARTENS
Ukończył Londyńską Szkołę Filmową. Obecnie jest jednym z najbardziej znanych komercyjnych reżyserów w Norwegii. Po „United” (2003), jego drugi film fabularny „Jackpot”, oparty na powieści Jo Nesbo, ponownie ilustruje niepowtarzalną wrażliwość komediową reżysera. W tym momencie Martens przygotowuje nowy serial telewizyjny.
Misiaczek (Teddy Bear, Dania, 2012, 92 min.)
REŻYSERIA: Mads Matthiesen
SCENARIUSZ: Mads Matthiesen. Martin Zandvelit
ZDJĘCIA: Laust Trier Mork
OBSADA: Kim Kold, Elsebeth Steentoft, David Winters, Allan Mogensen
Dennis, 38-letni kulturysta mieszka z matką na przedmieściach Kopenhagi. Chciałby znaleźć prawdziwą miłość, ale nigdy nie miał dziewczyny. Kiedy wujek Dennisa poślubia dziewczynę z Tajlandii Dennis decyduje się na szukanie szczęścia w podróży do Pattayi. Wydaje mu się, ze w Tajlandii łatwiej jest znaleźć uczucie. Wie, ze matka nigdy nie zaakceptuje innej kobiety w jego życiu, dlatego musi uciec się do kłamstwa. Mówi jej, że wyjeżdża do Niemiec. Nachalne Tajki burzą naiwne wyobrażenie Dennisa o tym jak powinna wyglądać miłość. Jest już bliski zwątpienia, kiedy niespodziewanie spotyka Toi.
MADS MATTHIESEN
Urodził się w Kopenhadze w 1976 roku. Studiował literaturę porównawczą i retorykę na Uniwersytecie w Kopenhadze. W 2008 roku ukończył szkołę filmową etiudą dyplomową „Super 16”. W 2009 uzyskał tytuł magistra kulturoznawstwa na Uniwersytecie w Kopenhadze. W ciągu 10 lat wyreżyserował 10 filmów krótkometrażowych oraz liczne reklamy i dokumenty.
Pan Lazhar (Monsieur Lazhar, Kanada, 2011, 94 min)
REŻYSERIA: Philippe Falardeau
SCENARIUSZ: Philippe Falardeau
ZDJĘCIA: Ronald Plante
OBSADA: Mohamed Fellag, Sophie Nelisse, Emilien Neron, Marie-Eve Beauregard,Vincent Millard, Seddik Benslimane
Algierski imigrant, Bahir Lazhar, trafia do szkoły podstawowej w Montrealu, aby zastąpić tragicznie zmarłego nauczyciela, który był bardzo lubiany przez swoich podopiecznych. Mężczyzna niezwykle angażuje się w swoją pracę. Pomimo różnic kulturowych oraz trudności w zaadaptowaniu się do systemu szkolnego, stara się pomóc dzieciom poradzić sobie ze stratą i wyjść z traumy. Jednocześnie sam musi otrząsnąć się z własnej tragedii. Film Philippe Falardeu to niezwykle subtelny porter skromnego człowieka, pełen humoru i ciepła. Jest adaptacją sztuki Évelyne de la Cheneliè pod tym samym tytułem.
PHILIPPE FALARDEU
Urodzony w Hull, w Quebecu. Kanadyjski reżyser i scenarzysta. Po studiach politologicznych i stosunkach międzynarodowych został wybrany jako uczestnik popularnego serialu telewizyjnego, w ramach którego wziął udział w podróży po świecie realizując filmy krótkometrażowe. Po tym doświadczeniu zajął się realizacją filmów pełnometrażowych. W jego dorobku znajdują się cztery fabuły: „Pan Lazhar” (2011), „To nie ja, przysięgam!” (2008), „Kongorama” (2006) i „La Moitie gauche du frigo” (2000).
Zamieszkajmy razem (Et si on vivat tous ensemble?, Francja, Niemcy, 2011 96 min.)
REŻYSERIA: Stéphane Robelin
SCENARIUSZ: Stéphane Robelin
ZDJĘCIA: Dominique Colin
OBSADA: Daniel Brühl, Jane Fonda, Geraldine Chaplin, Pierre Richard, Claude Rich, Guy Bedos, Bernard Malaka, Camino Texeira, Gwendoline Hamon, Shemss Audat
Komedia, powstała we francusko-niemieckiej koprodukcji, przedstawia perypetie grupy dojrzałych przyjaciół. Annie, Jean, Claude, Albert i Jeanne znają się już od ponad czterdziestu lat – pięciu bohaterów i pięć zupełnie różnych charakterów. Każde z osobna musi zmagać się z problemami związanymi z ich wiekiem. Jednak do czasu, ponieważ w pewnym momencie postanawiają zamieszkać wspólnie. Dołącza do nich także student etnologii, piszący pracę o starzejącym się społeczeństwie. Niewątpliwym atutem filmu jest jego obsada aktorska. Na ekranie pojawiają się między innymi Jane Fonda i Geraldine Chaplin.
STÉPHANE ROBELIN
Zaczął realizować filmy w latach dziewięćdziesiątych, pisząc scenariusze i reżyserując krótkie metraże. Później zajmował się dokumentami telewizyjnymi. Jego debiut pełnometrażowy Real Movie miał swoją premierę w 2004 roku w Pekinie. If we all lived together? jest natomiast drugim filmem fabularnym reżysera.