Christian Petzold, reżyser filmu ,,Barbara" odwiedzi Polskę

Redakcja
Redakcja
Kategoria kino · 8 października 2012

9 listopada do Polski przyleci Christian Petzold, reżyser niemieckiego kandydata do Oscara, filmu „Barbara”. Film otworzy Tydzień Kina Niemieckiego w krakowskim kinie Ars, a reżyser po projekcji weźmie udział w spotkaniu z widzami.

 

Krytycy okrzyknęli „Barbarę” arcydziełem i niemiecką „Casablanką”. Jest to jeden z najlepszych filmów niemieckich dekady, intensywny od pierwszej do ostatniej minuty, wybitny popis sztuki reżyserskiej. To opowieść o ludziach, którzy poznają się w stanie najwyższego napięcia; o prawdzie, która istnieje tylko z powodu kłamstwa; o miłości, która obawia się samej siebie oraz wolności: odejścia lub pozostania.

Polska premiera „Barbary” zbiega się z rocznicą obalenia Muru Berlińskiego, zaś historia, którą opowiada Petzold w swoim filmie dzieje się w czasach podziału na Niemcy Zachodnie i Wschodnie.

 

 „Barbara” pojawi się w kinach 9 listopada. 

 

Christian Petzold jest jednym z najbardziej cenionych w Niemczech reżyserów, twórcą filmów takich jak: „Cuba libre”, „Die innere Sicherheit”, „Toter Mann”, „Wolfsburg”, „Yella” i „Jerichow”. Urodził się w 1960 roku w miejscowości Hilden w Niemczech. W Berlinie mieszka od 1981 roku. Zanim ukończył reżyserię w  Berlińskiej Akademii Filmu i Telewizji, studiował germanistykę i literaturę na Freie Universität w Berlinie. W 1995 roku Petzold zrealizował swój debiut filmowy „Pilotinnen”. Nakręcony w 2000 roku obraz Die innere Sicherheit” („The State I Am In”) jest uważany za jedno z najważniejszych osiągnięć współczesnego niemieckiego kina i był pokazywany na MFF w Karlowych Warach, tak samo jak kolejny film reżysera – „Toter Mann” („Something to Remind Me”) z 2001 roku. „Duchy” („Gespenster”, 2005) i „Yella” (2007) brały udział w konkursie głównym Berlinale, a „Jerichow” (2008) rywalizowało o trofeum w Wenecji.  Jego ostatni obraz, „Barbara”, tradycyjnie już miał swoją premierę na Berlinale 2012, a Petzold wyjechał stamtąd ze statuetką Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego reżysera.

Akcja “Barbary” rozgrywa się latem 1980. Lekarka Barbara składa wniosek o wizę wyjazdową z NRD (Niemcy Wschodnie). Za karę zostaje przeniesiona z Berlina do małego szpitala na prowincji. Jörg, kochanek z Zachodu, planuje jej ucieczkę. Barbara czeka i próbuje odnaleźć się w nowych warunkach. Pracując jako chirurg pod nadzorem swego nowego szefa - Andre, z uwagą i troską traktuje pacjentów, ale w stosunku do kolegów i sąsiadów zachowuje dystans. Czuje, że w tym miejscu zatrzymała się tylko na chwilę. Ale Andre burzy wewnętrzny spokój Barbary. Jego zaufanie do jej umiejętności, jego opiekuńcza postawa, jego uśmiech powodują lawinę pytań. Dlaczego ją kryje, gdy pomaga młodej uciekinierce Sarze? Czy ma za zadanie ją śledzić? A może się w niej kocha? Zbliża się dzień planowanej ucieczki Barbary, a ona zaczyna tracić kontrolę. Nad sobą, swymi planami, nad miłością…

 

Christian Petzold zdradza, że przygotowując „Barbarę”, oglądał mnóstwo filmów, z których czerpał inspirację. Jednym z filmów, które zrobiły  wrażenie na nim, jak i na aktorach, był „Mieć i nie mieć” Howarda Hawksa. Zakochani Lauren Bacall i Humprey Bogart na okupowanej przez Niemców Martynice podejrzliwie przyglądają się każdemu, a także samym sobie, a tajniacy kręcący się wokół nieustannie zmuszają ich do mówienia między wierszami. Film Hawksa jest pełen elegancji, inteligencji, humoru oraz precyzyjnych potyczek słownych, mimo że otaczający bohaterów świat ogarnięty jest wojną. W tym filmie wyraźnie widać, jak okoliczności mogą ukształtować nowy typ ludzi, którzy inaczej całują się, mówią i wyglądają.

 

Dystrybutorem filmu jest Aurora Films.