Reżyser zapoczątkował w sztuce filmowej przemyślaną kompilację efektów dźwiękowych, idealnie przylegających do danej sekwencji. Podobną rolę miały spełniać światłocienie, wytyczające drogę, po której miał się poruszać widz, aby prawidłowo, zgodnie z planem, dotrzeć do rozwiązania fabuły.
Klasyka kina rosyjskiego mimo swojego zazwyczaj propagandowego
charakteru, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę pierwsze dekady istnienia Związku Radzieckiego, jest żywą relacją historyczną i obyczajową, pozwalającą odbiorcy na wytoczenie ciągu przyczynowo-skutkowego wydarzeń epoki młota i sierpa, w której to przecież kino rozkwitło. Postaci i zjawiska poruszające się wokół tej osi czasu przesuwają się zaraz obok kadrów, niemal namacalnie stykają się z problematyką, z jaką twórcy filmu mieli do czynienia w rzeczywistości. Dawka propagandy wszczepiana w kulturę nie może być jednak wyznacznikiem tego, czy materiał na jakim bazuje jest słaby, a takie szablonowe pojęcie panuje wśród większości zainteresowanych. Przyjrzyjmy się zatem dziełu, którego reżyser otrzymał znamienny w tym wypadku Order Stalina - Aleksander Newski (1938).
Siergiej Eisenstein, dziecko czerwonej rewolucji osierocone przez nią wkrótce po obaleniu początkowych idei socjalizmu, stał się narzędziem władzy dążącej do ukierunkowania jego twórczości na tory patriotyzmu. Mimo ograniczonej przez cenzurę tematyki, nie poprzestał na kreowaniu idealnego obrazu ojczyzny, który dzisiaj zdołalibyśmy zrecenzować w kilku zdaniach. Reżyser zapoczątkował w sztuce filmowej przemyślaną kompilację efektów dźwiękowych, idealnie przylegających do danej sekwencji. Podobną rolę miały spełniać światłocienie, wytyczające drogę, po której miał się poruszać widz, aby prawidłowo, zgodnie z planem, dotrzeć do rozwiązania fabuły. Sprawne sterowanie natężeniem czerni i bieli w kluczowych momentach oraz ciągłość ujęcia w zależności od dramaturgii przedstawianej sytuacji, nie tylko pozbawiły film patosu charakterystycznego dla dzieł propagandowych, ale nadały mu większe od przewidywanego znaczenie.
Aleksander Newski to historia o bohaterskiej obronie ojczyzny podczas
Mimo ówczesnego poglądu, że sztuka powinna być posłuszna czasom w jakich zostaje powołana do życia, dzisiaj wiemy, że często staje się w ten sposób dziełem nietrwałym, a w końcu w ogóle przestaje być dziełem, jeśli wierzyć temu, że jego wyznacznikiem jest ponadczasowość. Aleksander Newski miał zniechęcić do pertraktacji z Niemcami, tymczasem kilka miesięcy po jego premierze, podpisany został pakt Ribbentrop-Mołotow. Eisenstein utrzymał jednak wartość filmu na początkowym poziomie, ponieważ skupił się nie na kształceniu kruchej myśli politycznej, ale na przeobrażaniu gatunku filmowego w obraz zjednoczonej percepcji.
Aleksander Newski
(tytuł oryginalny: Aleksandr Nevskiy)
Rok produkcji: 1938
Produkcja: ZSRR
Reżyseria: Sergei M. Eisenstein, Dmitri Vasilyev
Scenariusz: Sergei M. Eisenstein, Pyotr Pavlenko
Muzyka: Sergei Prokofiev
Zdjęcia: Eduard Tisse