KWIECIEŃ:
15.04 - Moskwa, Belgia, reż. Christophe Van Rompaey, Belgia 2008, 102 min.
Debiutancki film Chritophe'a Van Rompaey'a to zabawna, romantyczna i wzruszająca opowieść o „kobiecie po przejściach i mężczyźnie z przeszłością”. Obraz został doceniony na festiwalach filmowych na całym świecie, zdobył m.in. 3 nagrody na Międzynarodowym Festiwalu w Cannes oraz Nagrodę im. Krzysztofa Kieślowskiego dla najlepszego filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Denver.
41-letnia Matty, zdradzona mężatka z trójką dzieci, w wyniku stłuczki samochodowej poznaje kierowcę ciężarówki - 29-letniego Johnny'ego. Kłótnia kończy się zaproszeniem na drinka. Pomiędzy Matty i Johnnym zaczyna pojawiać się uczucie, co wywołuje zazdrość męża Matty. W międzyczasie na jaw wychodzi kryminalna przeszłość Johnny'ego. Matty jest zdruzgotana tą wiadomością i postanawia zapomnieć o Johnnym. Jednak on nie daję za wygraną...
***
29.04 - Sezon na kaczki, reż. Fernardo Eimbcke, Meksyk 2004, 90 min. (Dystrybucja Art-House)
Reżyser znanego polskim widzom filmu Nad jeziorem Tahoe. Sezon na kaczki zdobył m.in. 4
nagrody na Festiwalu Filmowym Guadalajara w Meksyku, Wygrał Festiwal Filmowy w Paryżu oraz zwyciężył na Festiwalu AFI Fest (Festiwalu American Film Institut).
Niedziela, jedenasta rano.
Flama i Moko to dwójka czternastoletnich przyjaciół z dzieciństwa. Mają wszystko, czego potrzeba, żeby przetrwać kolejną nudną niedzielę: chatę dla siebie, gry video, magazyny porno, coca-colę i pizzę. Niestety, dostawca prądu, sąsiadka Rita, Ulises - dostarczyciel pizzy, gra komputerowa Madrid-Machester, ciasto czekoladowe i straszny obrazek kaczki rujnują dobrze zapowiadający się dzień. Stopniowo wyłaniają się prawdziwe problemy: rozwód rodziców, samotność, mylenie nastoletniej przyjaźni z miłością i wkradające się dorosłe życie.
***
Z cyklu Klasyka kina:
8.04 - Grek Zorba, reż. Mihalis Kakogiannis, Grecja/USA/Wielka Brytania 1964, 142 min.
Film otrzymał 3 Oscary w kategoriach: Najlepsza rola drugoplanowa, Zdjęcia czarno-białe oraz dekoracje.
Na Grecką wyspę, Kretę, przybywa brytyjski pisarz - Basil. Chce uruchomić odziedziczoną kopalnię oraz zastanowić się nad swoim życiem. Po drodze spotyka Zorbę, Greka z krwi i kości, który postanawia pokazać anglikowi prawdziwe życie na wyspie. Anglik poznaje zwyczaje i tradycje panujące na Krecie. Mimo kolejnych katastrof spadających na bohaterów, Zorba przekonuje Basila, że porażki są nieuniknioną częścią życia. Grek Zorba to refleksyjna przypowieść o sztuce i radości życia.
***
29.04 - Generał, reż. Buster Keaton, Clyde Bruckman, USA 1926, 107 min. (Dystrybucja Art-House)
„Jeden z najwspanialszych przykładów burleski filmowej” - Istvan Szabo
Film uważany za najlepszą niemą komedię wszech czasów.
Młody maszynista Johny Gray (Buster Keaton) zostaje odrzucony przez armię Konfederatów. Ma służyć krajowi od zaplecza prowadząc lokomotywę nazywaną Generałem. Żeby tego było mało, jego ukochana Matty oskarża go o tchórzostwo. Pewnego dnia, lokomotywa zostaje porwana przez wroga. Johny rzuca się w szaleńczy pościg.
***
MAJ:
13.05 - Palacz zwłok, reż. Juraj Herz, Czechosłowacja 1969. (Dystrybucja Art-House)
Przykład filmowego ekspresjonizmu w czeskiej Nowej Fali. Jest to adaptacja powieści czeskiego pisarza Ladislava Fuksa.
Bohaterem filmu jest pracownik krematorium, który wbrew temu, co wszyscy sądzą, uwielbia swoją pracę. Jest psychopatą i maniakiem opętanym wyobrażeniem człowieka - trupa. Kiedy więc faszystowska organizacja proponuje mu układ, ten bez wahania się zgadza... Decyduje się na zdradę narodu, do którego dotychczas należał, donosicielstwo, morderstwo i współpracę przy masowej zagładzie ludzi. Wybitny film Herza o genezie zła i ciemnej stronie ludzkiej duszy.
***
25.05, Ostatnie tango w Paryżu, reż. Bernardo Bertolucci, Francja, Włochy 1972, 150 min.
Paul (Marlon Brando) to czterdziestopięcioletni Amerykanin mieszkający w Paryżu, który nie może pogodzić się ze śmiercią żony. Zrozpaczony błąka się po ulicach Paryża. Tak poznaje Jeanne, młodą i zmysłową Francuzkę (debiutująca na ekranie Maria Schneider). W opuszczonym mieszkaniu spędza z nią trzy dni, uprawiając sadomasochistyczny seks, który staje się dla nich przekraczaniem kolejnych barier. Kochankowie nie znają swoich imion, nie składają obietnic, nie zwierzają się z problemów. Dla Jeanne znajomość z Paulem ma niezobowiązujący charakter, jednak on po rozstaniu z Francuzką zaczyna odczuwać tęsknotę. Postanawia zatem odnaleźć dziewczynę...