83. gala przyznania nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej

Jacek
Jacek
Kategoria kino · 28 lutego 2011

Obawiam się, że jeśli Oscary nie otworzą się na nowe horyzonty, zwyczajnie utoną we własnej pysze. Niesłabnące głosy o coraz niższym z roku na rok poziomie nagradzanych filmów z całą pewnością nie robią dobrej reklamy tej, wydawałoby się, najbardziej znaczącej nagrodzie w świecie kina.

 

Za nami kolejna gala rozdania nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Podczas ogłaszania nazwisk kolejnych laureatów, zastanawiałem się, czy choć jeden film zdoła zaskoczyć mnie swoim tryumfem w którejkolwiek z ważniejszych kategorii. Cóż – i tym razem musiałem obejść się smakiem. Oscary, przykro to mówić, zaczynają skupiać się na niebywale wąskiej grupie filmów...filmów zdecydowanie wysokobudżetowych i często, takie jest moje zdanie, nie zasługujących na statuetkę uosabiającą lata wspaniałych sukcesów światowej kinematografii.

 

Najwięcej nagród, zgodnie z przewidywaniami, otrzymał film, który zgarnął także większość

przedoscarowych laurów, czyli Jak zostać królem. Najlepszy film, reżyseria, aktor pierwszoplanowy, scenariusz oryginalny – oto kategorie, w których zwyciężyła historia Toma Hoopera. Nie można odmówić temu filmowi ogromnej solidności i polotu w grze aktorskiej. O jego sile stanowi także pewna uniwersalność, gdyż nie mówi się tu o historii króla, a o historii człowieka. Jest to oczywiście film wart obejrzenia, ale gdy ma się w pamięci takie produkcje jak Lot nad kukułczym gniazdem (reż. Miloš Forman, 1975), Ben-Hur (reż. William Wyler, 1959), Przeminęło z Wiatrem (reż. Viktor Fleming, 1939) czy choćby którąkolwiek z części Tolkienowskiego Władcy Pierścieni (reż. Peter Jackson), wówczas tegoroczny zwycięzca znacznie traci w oczach odbiorców.

 

Tyle samo nagród przypadło The Social Network. Historia życia twórcy Facebooka – Marka Zuckerberga, podobnie do Jak zostać Królem, jest dobrym filmem. Należy pogratulować przede wszystkim wspaniałego scenariusza, za który zresztą został nagrodzony (zwycięzca w kategorii: scenariusz adaptowany). Tu jednak powtarza się historia nakreślona wcześniej. W zestawieniu z produkcjami zbierającymi podobną ilość statuetek w latach wcześniejszych, The Social Network nie wypada najlepiej.

 

Miłym akcentem było nagrodzenie absolutnie fenomenalnej w Czarnym łabędziu Natalie Portman. Darren Aronofsky stworzył film przypominający jego wcześniejsze osiągnięcia. Obecny motyw obłędu zestawiony z niebywałą inteligencją to u niego stały obrazek. Nie szkodzi. Gra Portman i jej poświęcenie włożone w rolę (schudła przeszło 20 kg) musiały zostać zauważone – tak też się stało. Aktorka została uhonorowana Oscarem za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą.

 

Incepcja, Alicja w Krainie Czarów, Toy Story 3, Fighter i inne produkcje pozostały zdecydowanie w cieniu trzech pierwszych filmów. Nie liczba statuetek, a ich jakość świadczy bowiem o końcowym sukcesie. Największym przegranym gali należy jednak okrzyknąć najmłodsze dziecko braci Coenów – Prawdziwe męstwo. Film otrzymał aż 10 nominacji, przy czym nie udało mu się zwyciężyć w żadnej z kategorii.

 

Poza tym gala nie wyróżniała się właściwie niczym. Nawet duet prowadzących, Anne Hathaway i James Franco, okazał się niebywale bezbarwny.

 

Obawiam się, że jeśli Oscary nie otworzą się na nowe horyzonty, zwyczajnie utoną we własnej pysze. Niesłabnące głosy o coraz niższym z roku na rok poziomie nagradzanych filmów z całą pewnością nie robią dobrej reklamy tej, wydawałoby się, najbardziej znaczącej nagrodzie w świecie kina.

 

Jacek Podgórski/ Nisza Filmowa

 

 

Poniżej pełna lista nagrodzonych wraz z kategoriami:

 

NAJLEPSZY FILM: Jak zostać królem
REŻYSERIA: Tom Hooper - Jak zostać królem
AKTOR PIERWSZOPLANOWY: Colin Firth - Jak zostać królem
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA: Natalie Portman - Czarny łabędź
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY: Christian Bale - Fighter 
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA: Melissa Leo - Fighter
SCENARIUSZ ORYGINALNY: David Seidler - Jak zostać królem
SCENARIUSZ ADAPTOWANY: Aaron Sorkin - The Social Network
FILM ANIMOWANY: Toy Story 3
EFEKTY SPECJALNE: Incepcja
ZDJĘCIA: Incepcja
MONTAŻ: The Social Network
SCENOGRAFIA: Alicja w Krainie Czarów
KOSTIUMY: Alicja w Krainie Czarów
MONTAŻ DŹWIĘKU: Incepcja 
DŹWIĘK: Incepcja
PIOSENKA: We Belong Together - Toy Story 3
FILM DOKUMENTALNY: Inside Job
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY: Strangers No More
KRÓTKOMETRAŻOWA ANIMACJA: The Lost Thing 
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI: God of Love
FILM NIEANGLOJĘZYCZNY: Hævnen
CHARAKTERYZACJA: Wilkołak 
MUZYKA: The Social Network