27 maja, projekcją nominowanego do Oscara dokumentu „Birma Vj”, startuje kolejny cykl Akademii Filmu Dokumentalnego „MovieWro”. Pokazowi filmu towarzyszyć będzie dyskusja na temat „Wpływu nowych mediów na obieg informacji”.
Zrealizowana jako koprodukcja kilku europejskich krajów „Birma Vj” należy do takich pozycji nie tylko w dokumencie, ale w całym kinie, obok których nie sposób przejść obojętnie. Uwagę zwraca już sam temat. Reżyser Anders Hogsbro Ostergaard opowiada o przełamywaniu bariery informacyjnej w Birmie przez niezależnych reportażystów, zrzeszonych w grupie „Democratic Voice of Birma”. Birma od kilkudziesięciu lat jest rządzona przez juntę wojskową. Należy również do kilku krajów świata, do których zagraniczni dziennikarze nie mają prawa wstępu. Trudno zatem o obraz sytuacji kraju, odmienny od oficjalnego przekazu. Jednak rozwój technologiczny umożliwił w 2007 r. Joshui i siatce niezależnych korespondentów zaprezentowanie zachodniemu światu, dlaczego Birmańczycy zaczęli protestować przeciw władzy. Zarejestrowane przez „VJ-ów” (czyli: Video Journalists) materiały były rozsyłane do zachodnich telewizji. Reporterzy za pomocą miniaturowych kamer ukazywali, jak przebiega prawdziwy protest obywatelski. W przypadku wielu członków „DVB” niezależna reporterka zakończyła się tragicznie, ale ich praca nie przepadła w próżni – świat poznał inne oblicze birmańskiej rewolucji, a materiały trafiły w ręce Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości. Podczas oglądania poraża szybkość, z jaką opór nielicznych protestantów był powstrzymywany przez siły reżimu.
Oprócz samego, niezwykle wstrząsającego tematu, warto zwrócić na realizację filmu, w którym przeplatane są, zapisane przy pomocy mikrokamer, fragmenty pokazujące protesty w kraju, a także obrazy rejestrowane „klasyczną metodą”, w których pojawia się Joshua, opowiadający widzowi o całej sytuacji. O jakości filmu zaświadcza deszcz nagród, jaki spadł na niego m.in. nagroda na Berlinale czy na Sundance za najlepszy montaż w filmie dokumentalnym.
Przekazanie światu obrazu w kraju, w którym panuje szeroko zakrojona cenzura, nie było na taką skalę możliwe jeszcze kilka lat wcześniej. Rozwój technologii, w szczególności internetu, wpływa na zdecentralizowanie przekazu medialnego. Wielkie stacje telewizyjne nie są w stanie docierać tam, gdzie działający samodzielnie filmowiec czy dziennikarz, który korzystając z takich narzędzi jak telefon komórkowy, mogący służyć do rejestracji obrazu, a potem blog, mikroblog lub serwis społeczności owy, może przekazywać zapisane treści światu. Z pominięciem oficjalnego obiegu medialnego, co w ostatnich latach bardzo mocno przybiera na sile, by wspomnieć protesty na Twitterze, w trakcie niedawnych wyborów w Iranie. W Polsce po kwietniowej tragedii w Smoleńsku również intensywnie korzystały z treści generowanych w internecie, a wielu młodych Polaków o śmierci prezydenckiej pary dowiadywało się z Facebooka. Jaka jest dziś rola i pozycja tzw. mediów tradycyjnych? Jakie znaczenie mają dziś, a jakie miały kiedyś, media drugiego obiegu? Na te, jak i wiele innych pytań, związanych z dziejącymi się na oczach przemianami w medialnym przekazie, spróbują odpowiedzieć uczestnicy dyskusji po projekcji filmu „Birma Vj”. Rozmowę poprowadzi Marcin Drabek, doktorant w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego, specjalista od kultury wizualnej i socjologii nowych mediów. Swój udział potwierdził Andrzej Jóźwik, dziennikarz TVP3 Wrocław, a także aktywny bloger i mikrobloger, któremu bliska jest idea dziennikarstwa obywatelskiego oraz Krzysztof Dobrowolski, doktorant kulturoznawstwa na UWr, zajmujący się nowymi mediami, od kilku lat współpracujący z Centrum Sztuki Wro, gdzie jest współautorem licznych projektów
Następne spotkania z cyklu „Trans.Dok”, który inicjuje pokaz „Birmy Vj” odbędą się 10 i 17 czerwca. 10.06 zaprezentowany zostanie czeski dokument detektywistyczny „Lost Holiday”, a projekcji towarzyszyć będzie dyskusja na temat „Specyfiki czeskiego kina dokumentalnego”, otwartego na kreację i często wędrującego w kierunku eseju. Ostatnie przed wakacjami spotkanie z AFD „MovieWro” będzie szansą zobaczenia mocno kreacyjnej „Zasady Dżucze”, znanej publiczności Ery Nowych Horyzontów. Po pokazie Lech Moliński, jeden z organizatorów AFD, poprowadzi dyskusję o „Fabularyzacji dokumentu”.
Organizatorzy przygotowali również dla publiczności Akademii niespodzianki w postaci konkursów przeprowadzonych w trakcie dyskusji. Do wygrania płyty DVD z kolekcji Against Gravity, a także wejściówki na następne spotkania w ramach Akademii Filmu Dokumentalnego, organizowanej przez Fundację Visionica we współpracy z Europe Direct, Odrą-Film i Stowarzyszeniem Kultura Fabric.
Co: Akademia Filmu Dokumentalnego „MovieWro” – „Birma Vj”
Gdzie: kino Warszawa Sala-NOT (dawne kino „Atom”), ul. Piłsudskiego 74, Wrocław
Kiedy: 27. maja
Za ile: 10 PLN
www.moviewro.pl