XXY opowiada o hermafrodytyzmie. Bohaterką/em jest 15 letnia/i Alex, która/y w wyniku anormalnego zespołu chromosomów jest zarówno chłopcem, jak i dziewczyną. Film w argentyńskich kinach okazał się sukcesem u widzów i krytyków, gromadząc przed ekranami ponad 200 tysięcy widzów.
Wielka Nagroda Tygodnia Krytyki MFF Cannes 2007
nagroda dla najlepszego nowego reżysera MFF Edynburg 2007
Złota Atena za najlepszy film MFF Ateny 2007
argentyński kandydat do Oskara
6 nagród Argentyńskiej Akademii Filmowej
(najlepszy film, reżyseria, aktor drugoplanowy, debiut reżyserski, scenariusz adoptowany i odkrycie aktorskie)
XXY opowiada o hermafrodytyzmie. Bohaterka/em
jest 15 letnia/i Alex, która/y w wyniku anormalnego zespołu chromosomów jest
zarówno chłopcem, jak i dziewczyną. Film opowiada o jej/jego pierwszych
seksualnych doświadczeniach oraz problemach, które będą miały wpływ na życie
jej/jego samej/ego, jak i jej/ego rodziny. Alex musi podjąć decyzję czy przez
resztę życia chce być kobietą, czy mężczyzną...
Już od pierwszego spojrzenia widz czuje, że
Alex kryje w sobie tajemnicę. Tuż po jej/jego narodzinach, rodzice postanowili
opuścić Buenos Aires i przenieść się do Urugwaju, do położonego na wydmach
drewnianego domu. Para znajomych z Buenos Aires, wraz z 16-letnim synem Álvaro,
przyjeżdża do nich w odwiedziny. Nieuniknione wzajemne przyciąganie się
nastolatków, zmusza rodziców do stawienia czoła ukrywanemu dotychczas
problemowi... Całe miasto zaczyna plotkować, a Alex uchodzi w oczach innych za
dziwoląga. Zainteresowanie jej osobą przez obcych ludzi staje się
niebezpieczne...
Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy,
że część dzieci rodzi się ze schorzeniem znanym jako niejednoznaczność
tożsamości płciowej. „Nie ma nic gorszego niż bać się własnego ciała" - powiedział
mi to chłopiec, któremu udało się przejść przez proces „normalizacji". Dorastał
on z chirurgicznymi bliznami na ciele. Kastracja i strach przed
niejednoznacznością tożsamości płciowej staje się metaforą wszystkich
amputacji, które są wynikiem strachu przed byciem innym.
O filmie:
„XXY" Lucii Puenzo to subtelne i przenikliwe studium młodzieńczego lęku - wywołanego czymś więcej niż tylko mglistym uczuciem, które bada psychiczne piętno problemu niejednoznacznej seksualności.
Obraz Puenzo na pewno ma wiele wspólnego ze standardowym przedstawieniem konfliktu dziecko-rodzic, ale wrażliwe podejście do delikatnego tematu sprawia, że film zapada w pamięć.
/.../
Nastoletnia Alex (Ines Efron) przenosi się wraz z rodzicami z Argentyny do
Urugwaju. Pomimo zwiastującego problematykę tytułu, nie od razu poznajemy
przyczynę przeprowadzki i wyraźnego wyobcowania Alex, która/który okazuje się
hermafrodytą.
Wchodząc
w wiek dojrzewania, Alex musi zdecydować o swojej przyszłości. Jednak podjęcie
decyzji komplikuje przybycie przyjaciół rodziny: chirurga plastycznego Ramiro
(German Palacios), Eriki (Carolina Pelereti ) i ich syna Alvaro (Martin
Piroyanski). Ledwie przyjeżdżają, Alex od razu proponuje Alvaro seks. W
międzyczasie rozwala nos miejscowemu chłopakowi o imieniu Vando (Luciano
Nobile), który robi niestosowne uwagi na temat jej płci. /.../
Wszystko
pokazane jest bez zbytecznych stylizacyjnych cudów - długie ujęcia w prawdziwym
stylu nowego argentyńskiego kina: nastrojowe kadry - plaża, wiatr oraz nieliczne, ale pełne emocji,
dialogi (jesteśmy świadkami zaledwie kilku intymnych rozmów). Technicznie
najlepsza jest długa nocna scena na plaży, podczas której Alex, Alvaro i Vando
przez parę minut po prostu siedzą pogrążeni w ciszy, ciężkiej od niedających
się wyrazić uczuć.
Film
ukazuje przepaść między światem dorosłych z ich małostkową rywalizacją, a
dzieciakami odkrywającymi swoją seksualność /.../.
Aktorzy
zagrali znakomicie; szczególnie Efron i Piroyanski, wykorzystując subtelności
scenariusza, trzymają nas w napięciu, w miarę jak toczy się ich gra w kotka i
myszkę, a ich przyjaźń dojrzewa. Ani przez chwilę nie wątpimy w dwuznaczną
seksualność bohaterki Efron, zaś Piroyanski budzi wiele współczucia.
Darin
w roli ojca, który chce jak najlepiej dla swojego dziecka, ale nie bardzo może
uporać się z prawdą o Alex, jest swoiście niepokojący. Bierze na siebie jeden z
głównych tematów filmu, rzucającego krytyczne światło na deklaracje rodziców,
którzy twierdzą, że mają na uwadze przede wszystkim dobro swojego dziecka,
podczas gdy z hipokryzją kontrolują jego życie seksualne zgodnie z własnymi
lękami i uprzedzeniami. /.../
Variety
LUCÍA PUENZO
(reżyserka)
Urodzona
w 1976, w Buenos Aires, w Argentynie. Po ukończeniu studiów, wydziału
literaturoznawstwa, filmoznawstwa i wiedzy o teatrze, opublikowała trzy
powieści: „El Niño Pez" (Beatriz Viterbo, Tusquets, 2004), „9 minutos" (Beatriz
Viterbo, Tusquets, 2005) i „La maldición de Jacinta Pichimahuida" (Interzona,
2007).
"XXY" to jej pierwszy film fabularny, który otrzymał dotację od
Cine Fondation, Fond Sud, INCAA i ICAA. Lucía Puenzo wyreżyserowała także kilka
filmów krótkometrażowych, dokumentalnych i seriale telewizyjne.
Zwiastun
Dystrybucja w
Polsce
AP Mañana
www.manana.pl