Zawód muzyka, a współczesna rzeczywistość

Mat
Mat
Kategoria felieton · 13 sierpnia 2015

Pozycja współczesnego artysty nie jest zależna tylko od doświadczenia, kwalifikacji, umiejętności lecz przede wszystkim od świadomych działań marketingowych.

Tak jak z biegiem wieków zmieniała się rola i funkcja muzyki, tak również zawód muzyka poddawany został stopniowym przeobrażeniom. Uwarunkowania kulturowe czy historyczno-socjologiczne wpłynęły w mniejszej lub większej mierze na zmiany statusu wykonawcy. Jak wygląda sytuacja artysty w XXI wieku? Odpowiedź na pytanie wydaje się być wręcz oczywista, jednakże warto nadmienić kilka elementów, dla których wykonywanie wspomnianego zawodu stało się znacznie trudniejsze i skomplikowane. 

 

Powszechna globalizacja, szybki rozwój nowych mediów i środków komunikacji, swobodny przepływ towarów, osób oraz informacji to tylko nieliczne zjawiska, które stworzyły nowe szanse jak i zagrożenia dla współczesnych artystów. Niezwykle szybki rozwój indywidualnego i masowego transportu doprowadził do zwiększenia mobilności muzyków, publiczności, a także wzmożenia i dekoncentracji życia muzycznego. Zwiększona dostępność kultury dla publiczności jest przyczyną szybkiego rozwoju nowych mediów oraz technik zapisywania, przechowywania i przekazywania informacji np. w postaci dźwięku, słowa czy obrazu. Prawdą jest, iż media masowe stały się głównym pośrednikiem w kontaktach artysta – publiczność. Mają one również ogromny wpływ na zachowania publiczności i muzyków. Niesamowicie szybki postęp w rozwoju mediów doprowadził w ostatnich dziesięcioleciach do ich usamodzielnienia się. Stały się one równocześnie ważnym czynnikiem kształtującym i regulującym życie kulturalne. Warto również podkreślić, iż żadne z wymienionych zjawisk nie jest zupełnie nowe. XXI wiek przyniósł jednak ich gwałtowne nasilenie. W związku z takim obrotem spraw dość skomplikowana sytuacja współczesnego artysty na muzycznym rynku nie jest prosta. Muzyk zmuszony jest do podejmowania większych wysiłków, aby wykonywać zawód z pełnym sukcesem. Ze względu na wielki przyrost osób uprawiających muzykę, zwiększyły się wymagania co do tego zawodu. Od współczesnego artysty publiczność oczekuje bardzo wiele: mobilności, większej dyspozycyjności itp. Konkurencja na rynku muzycznym jest nie mała, dlatego też zaostrzyła się rywalizacja między producentami i artystami. 

 

Pozycja współczesnego artysty nie jest zależna tylko od doświadczenia, kwalifikacji, umiejętności lecz przede wszystkim od świadomych działań marketingowych. Odpowiednia promocja wpływa na większe zainteresowanie danym artystą, jednak czy skupia ona swą uwagę na najważniejszym elemencie w tej branży: talencie?