Anarchia i jej fazy

Chotkos
Chotkos
Kategoria felieton · 28 lipca 2009

Anarchia!

 Wstępniak

Witam serdecznie, dawno nic nie pisałem, jednak to przez waKACje – one jakoś mnie dziwnie rozleniwiają. Dzisiaj chciałbym napisać kilka słów na temat Anarchii, oraz jej konstrukcji w przekroju faz czasowych. Oczywiście muszę powołać się na kilka źródeł:

http://bakunin.scenaonline.org/

http://kropotkin.scenaonline.org/

Bardzo dziękuję Thoranowi za nakierowanie mnie na właściwe źródła, bo to w sumie On w jakiś sposób odpowiada za to co ja mam w głowie na temat tej ideologii. Pozdro Mistrzu 

FAZA I – REWOLUCJA

Najwięcej na temat rewolucji odnajdziemy w tekstach Bakunina, głównie że był on w nie wielce zaangażowany:  w czasie wiosny ludów stawał niejednokrotnie do walki – tak rozumem jak i łapiąc za karabin, a więc nie zajmował się tylko czczą gadaniną. Jest on jak najbardziej żywym przykładem na to, że można być prawdziwym anarchistą tak mądrym jak i wojowniczym.

“Urodziliśmy się pod gwiazdą rewolucyjną [...] Jesteśmy u świtu wielkiego przewrotu rewolucyjnego [...] Oto duch, który powołał do życia komunizm”.

Oczywiście “komunizm” kojarzy się Wam zapewne z ZSRR i tyranicznymi rządami, jednak w założeniu miał być to system ludzkiego wsparcia i władzy w rękach ludzi, a to stało sie w Rosji spowodowało bynajmniej wiele problemów i nieporozumień.

Według Bakunina rewolucja musiała być krwawa i nie istniała żadna opcja dogadania się z władzami, które zawsze będą podstępne i nigdy nie zrezygnują z dobra swojej  jednostki dla dobra ogółu. Oczywiście standardowym przykładem, a jednocześnie najlepszym jest car Rosji, gdyż była to chyba najcięższa ręka do czasu przejęcia władzy przez komunistów i utworzenia ZSRR. Pełen obraz tego ciemiężenia to temat dla innej pracy, jednak wydaje mi się, że muszę wyjaśnić z czym tak naprawdę walczono.

Car nieprzerwanie prowadził zsyłki, a jego nieograniczona władza nad mieszkańcami Rosji stała sie źródłem wielkiego wyzysku i poniżenia warstw ludności, którym i tak już wiele nie zostało.

Państwo kontrolowane przez wojsko i rządzone od wieków przez tyranicznych carów było ojczyzną wielkiego buntownika – powiecie, że to dziwne – ja powiem, że było to rzucenie się na głęboką wodę.

Walczono przede wszystkim o zniwelowanie władzy Cara, oraz stworzenie pewnych ram możliwości tej osoby, a także uwolnienie szczególnie chłopów, oraz innych warstw społecznych od wyzysku i konieczności niewolniczej pracy, a także  odebranie carowi przywileju rządzenia wszystkimi i żądania czego tylko mu się zachce. A najlepiej byłoby pozbyć się go całkowicie.

Mimo rozlicznych zmian i zapisów prawnych w pozostałych częściach Europy sprawa miała sie podobnie toteż dla Bakunina początkiem odrodzenia wydała się komuna paryska.

Jakie to ma znaczenie dla ogólnej idei?

Odpowiedź jest oczywista, mówi to prosto o walce o prawa szarych mieszkańców różnych krajów, a także o tym, że każda władza jest wrogiem społeczeństwa, a przede wszystkim źródłem wyzysku i ucisku. Dopóki istnieje jakakolwiek władza – ludzie nie mogą być wolni. Bakunin poucza również o tym, że władzę można pokonać jedynie zorganizowanym ruchem zbrojnym, a rozlew krwi będzie konieczny by zrzucić kajdany i odejść ścieżkami własnego losu, bo w przypadku pozostania jakiejkolwiek nierówności – dojdzie do powstania kolejnych marchii i szybko system anarchistyczny się rozpadnie.

II STABILIZACJA

W tym punkcie raczej podeprzeć się muszę Kropotkinem, on w przeciwieństwie do Bakunina raczej myślał nad tym co stanie się po wielkiej rewolucji i jak będzie wyglądał system relacji międzyludzkich, pozwolę sobie to rozpisać w kilku podpunktach, ponieważ jest to nieco czytelniejsza forma:

1. Pierwszym twierdzeniem jest, iż po rewolucji trzeba utrzymać stan w jakim będzie społeczeństwo aby nie powstały żadne nowe rewolucyjne formy władzy, a także inne organizacje mogące przejąć rewolucyjny dorobek anarchizmu. A więc należy zniwelować i wyciszyć wszelkie wahania w temacie tego czy wybór jest dobry.

2. Według Kropotkina powinna powstać komuna ( wspólnota) ludzi, a raczej sieć takich małych wspólnot. Najłatwiej będzie pokazać to na przykładzie małego osiedla – stworzy ono małą wspólnotę kontrolującą się samemu, a jednocześnie wspierająca w utrzymaniu poziomu życia. Zbiór osiedl tworzy ich sieć, która w razie problemów w jednej z komun – wesprze ją.

3. Waluta jest całkowicie niepotrzebna- wg. Kropotkina cała sytuacja z płaceniem za usługi jest infantylna – w jego wizji anarchii bierze się każdy potrzebny towar za darmo, albo w ramach wymiany – zależnie od potrzeb osoby oferującej dany produkt. W wizji tej niema również globalistycznej wizji sprzedaży czegokolwiek przez ogromne sieci produkcji i sprzedaży ( patrz w naszych czasach KFC, McDonalds, Coca-Cola)

4. Skoro niema żadnej ceny na niczym – niema również płacy dla pracownika, tak więc czymś co napędza rozwój i gospodarkę nie jest kapitalistyczny zapęd do gromadzenia dóbr, ale potrzeba konsumencka – taki rozwój zapobiega szybkiemu rozwojowi w dziedzinach, które do niego nie dojrzały, a wiec jest mniej szkodliwy dla środowiska.

5. “Gdyby energię i pracę, które wykorzystuje się na tak nieproduktywną działalność jak zbrojenia i biurokracja, skierować na działalność społecznie pożyteczną, można by zaspokoić potrzeby każdego.” – A więc ograniczamy biurokrację, w tym również jakiekolwiek zarządy w fabrykach koniecznych do produkcji. Od tego momentu zarządca czy kierownik zajmuje się raczej wyborem ścieżki rozwoju firmy i zarządzeniem nad bezpieczną i produktywną pracą wspólnoty, a nie wyciskaniu jak największego zysku przy jak najmniejszym wysiłku, oraz wyzysk pracownika.

Wizja Kropotkina jest przede wszystkim dobrym planem na stworzenie nowych reguł i porządku, a jednocześnie dobrym spojrzeniem na przyszłość po rewolucji, która często w historii była powodem głodu i problemów gospodarczych.

Chotkos