Jerzy Luty. Filozofia muzycznego przypadku... i nie tylko

Redakcja
Redakcja
Kategoria kultura · 21 lutego 2011

TRANSHUMAN - performance Roberta B. Liska + premiera numeru specjalnego „Rity Baum"!

Jerzy Luty

 JOHN CAGE. FILOZOFIA MUZYCZNEGO PRZYPADKU

spotkanie autorskie | promocja książki

zdarzenia dźwiękowe i wizualne  /dj Pomnik +  entropiasztuki/

 

1.03.2011 | wtorek godz.18.00

wstęp wolny

 

 

Jerzy Luty – ur. 1975, studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie również doktoryzował się na podstawie pracy „Filozoficzne aspekty twórczości Johna Cage’a”. Jest autorem kilkunastu artykułów z zakresu estetyki i filozofii sztuki oraz pierwszym w Polsce tłumaczem pism Denisa Duttona, twórcy estetyki ewolucyjnej. Niniejsza książka, pierwsza w jego dorobku, stanowi rozszerzoną, uwzględniającą uwagi recenzentów i krytyków oraz aktualny stan badań, wersję rozprawy doktorskiej obronionej w 2006 r., napisanej pod kierunkiem Prof. Ryszarda Różanowskiego.


„Autor, który wyraźnie sympatyzuje z poglądami swego protagonisty, poddaje bardzo interesującej i głębokiej analizie jego poglądy, porównując jego twórczość z innym radykalnym artystą minionego stulecia, Samuelem Beckettem, a także poszukuje analogii między niektórymi aspektami twórczości Cage’a a ideami Martina Heideggera i Jeana Paula Sartre’a. Wskazuje także na związki projektu filozoficzno-artystycznego Cage’a z ideami buddyzmu zen w interpretacji Suzukiego oraz z estetyką pragmatyczną Johna Deweya. Te refleksje Autora są najważniejszym twórczym wkładem w jego rozprawę i stanowią znakomitą prowokację do dyskusji na temat najgłębszych zagadnień estetycznych oraz na temat wzajemnych współczesnych relacji między sztuką, estetyką i polityką”.

[ Z recenzji Prof. Adama Chmielewskiego ]

 

John Cage (1912-1992), amerykański kompozytor, filozof, poeta, teoretyk muzyki, artysta,  grafik i grzyboznawca, jeden z liderów powojennej awangardy. Pionier muzyki przypadku i muzyki elektronicznej, infant terrible sztuki XX wieku. Uczeń A. Schonberga i D. T. Suzukiego, przyjaciel M. Duchampa; inspirował się ideami H. D Thoreau, autora Walden, buddyzmem zen oraz koncepcjami Marshalla McLuhana, autora Galaktyki Gutenberga i Buckmistera Fullera, futurologa i twórcy geometrii synergetycznej. Przez ponad pół wieku współtworzył wraz z tancerzem i choreografem, Mercem Cunnighamem, oraz malarzami: Jasperem Johnsem i Robertem Rauschenbergiem, słynną szkołę tańca eksperymentalnego; zaliczany do tzw. Nowojorskiej Szkoły muzyków (wraz z Mortonem Feldmanem, Christianem Wolffem, Earlem Brownem); wykładowca New School for Social Research – gdzie jego uczniami byli m. in. Allan Kaprow, Dick Higgins, Jackson Mac Low, George Brecht i Al Hansen. Współtwórca pierwszego w dziejach happeningu, tzw. Black Mountain Piece; autor słynnej kompozycji 4’33’’, w której pianista w dokładnie odmierzonych odstępach czasu trzykrotnie otwiera i zamyka klapę fortepianu nie dotykając ani razu klawiatury. Autor słynnych jednominutówek, wzorowanych na buddyjskich koanach, a także manifestów, tekstów krytycznych i teoretycznych z estetyki muzyki, malarstwa, tańca, i poezji. Prekursor aleatoryzmu w muzyce, wynalazca fortepianu preparowanego, twórca koncepcji „muzyki jako procesu”, zwolennik sztuki nieintencjonalnej, anarchistycznej, przedstawiciel dekonstrukcjonizmu w sztuce.

 

Cage, którego twórczość można usytuować w obrębie zjawiska, określanego mianem „sztuki po filozofii”, jest przykładem artysty, dla którego konceptualna nadbudowa staje się ważniejsza od samej sztuki (inne przykłady to m.in.: Fluxus, J. Beuys), i który sam tworzy filozoficzne uzasadnienie dla swych dzieł – nie tylko znajdują one swoje rozwinięcie i objaśnienie w licznych tekstach, w których artysta wskazuje wprost na konkretne aspekty filozofii, religii, kultury, które go zainspirowały, ale właśnie te „rozwinięcia” i „źródła” stają się podstawową składową jego opus i stanowią o jego wartości.

 

TRANSHUMAN - Robert B. Lisek

performance + premiera numeru specjalnego  „Rity Baum"

3.03.2011 | czwartek godz.18.00

wstęp wolny

 

Robert B. Lisek zajął się problemem możliwych rozszerzeń i przekroczeń homo sapiens oraz związanych z tym zagrożeń. Rozszerzenia i próby stworzenia nowej rasy supra-ludzkiej poprzez użycie radykalnych działań artystycznych i transgresywnych metod, które powstają na przecięciu takich dziedzin jak sztuczna inteligencja, bioinżynieria oraz nauki polityczno-społeczne. Autor zaprosił do projektu czołowych artystów, myślicieli i specjalistów z tych dziedzin. W projekcie biorą udział m.in.:

 

Giorgio Agamben, Makzenzie Wark, Konrad Becker, Ray Kurtzweil, Vernon Vinge, Eugene Thacker & Alex Gallowey, Marcos Novak, Jurgen Schmidhuber, Shane Legg & Marcus Hutter, Bruno Marchal, Christiane Paul, Anonymous, Bureau of Inverse Technology, Institute for Applied Autonomy, 0100101110101101.ORG, Critical Art Ensemble, Ubermorgen, Fundamental Research Lab, Yasmin Gate, Geoff Cox, Joasia Krysa, Martin Knahl, Mez Breeze, Michael Basinski, Riccardo Campa, Agnieszka Kurant, Przemek Sanecki, Emilia Wysocka, Dominik Podsiadły, Marta Heberle, Atama Pietrzyk, Kama Wróbel.

 

Projekt realizowany jest jako kooperacja Fundacji Sztuki i Nauki RSA oraz magazynu Rita Baum. Teksty teoretyczne i materiały-interwencje artystyczne zostały opublikowane jako Transhuman - numer specjalnym magazynu Rita Baum. Podczas spotkania w galerii odbędzie się premiera numeru. Nastepnie magazyn dostępny będzie w sieci Empik i wybranych salonach Ruchu.

 

http://fundamental.art.pl/

http://ritabaum.pl/