Kronika 29 Przeglądu Piosenki Aktorskiej

Dominik
Dominik
Kategoria album muzyczny · 18 kwietnia 2008

Wszystkie albumy składające się z kompozycji różnych artystów mają przed sobą jeden cel – jak najdokładniej przedstawić pewien moment i miejsce w muzycznej przestrzeni. Zamknąć galaktykę wykonawców na jednym krążku.

Płytki sygnowane nazwami popularnych audycji i stacji radiowych świadczą o bieżących szczytach list przebojów, zestawienia pofestiwalowe przyjmują funkcję muzycznych dokumentów wydarzeń dziejących się w określonym miejscu i czasie. Pamięć uczestników może być zawodna. Płyty nie zapominają.

 

Wydawnictwo LUNA Music kolejny raz przygotowało muzyczną kronikę Przeglądu Piosenki Aktorskiej. Składa się na nią 14 utworów zarówno polskich jak i zagranicznych artystów biorących udział w 29 PPA.

 

Różnorodność aranżacji i sposobów wykonania prezentowanych przez poszczególnych artystów stało się czymś naturalnym. Już dawno minęły czasy, gdy artysta zajmujący się piosenką aktorską występował w otoczeniu skromnego, czy wręcz ascetycznego, instrumentarium, przenosząc cały ciężar "aktorstwa" na własne zdolności wokalno-aktorskie. Kronika 29 PPA jest dowodem ciągłego poszukiwania nowych form muzycznych gotowych do wykorzystania jako "kontenery" piosenki aktorskiej. Tak wielka różnorodność materiału wyklucza jakiekolwiek możliwości porównywania prac na poziomie technicznym. Do dyspozycji słuchacza pozostaje jedynie warstwa całkowicie subiektywnych odczuć wywołanych przez poszczególnych artystów.
To właśnie jest największą zaletą Kroniki. Może funkcjonować jako zdjęcie, stopklatka pokazująca piosenkę aktorską w 2008 roku.

Na krążku usłyszymy między innymi Bognę Woźniak śpiewającą "Alleluja" według słów i muzyki Leonarda Cohena. Wspomniany, "klasyczny" sposób śpiewania piosenki prezentuje także Ewa Błaszczyk wykonująca dobrze znane fanom Agnieszki Osieckiej "Konie". Obie artystki prezentują styl śpiewania piosenki aktorskiej stereotypowo kojarzony z tym nurtem. Zestaw coverów zamyka Marek Dyjak przypominający utwór Mieczysława Fogga "Ta ostatnia niedziela".

 

Poza klasyką polskiej piosenki aktorskiej pojawia się kompozycja Nosowskiej, oraz artystów znanych tylko wąskiej publiczności jak Mitch & Mitch czy Olo Walicki.
Dodatkowo nurt off reprezentują Towary Zastępcze. Frontmeni zespołu, uznani już jako poeci, sami śpiewają swoje wiersze. Dzięki temu ich interpretacje są doskonale przemyślane i nie pozostawiają miejsca na jakikolwiek negatywny komentarz. 

Kronika 29 PPA zawiera także premierowy utwór basisty Avishai Cohen z jego nadchodzącego w 2008 roku albumu z nowocześnie zaaranżowanymi żydowskimi pieśniami sefradyjskimi. W zamieszczonej kompozycji Cohen, uznawany za jednego z najbardziej wpływowych gitarzystów basowych XX wieku, prezentuje swoją wersję tradycyjnej pieśni "Shalom".
 
Wydawnictwo "Kronika 29 Przeglądu Piosenki Aktorskiej" zamyka wrocławski raper L.U.C. z psychodeliczną, delikatnie breakbeatową kompozycją "Posiadam wszystko". Odległa trąbka, perkusja i scratch'e wypełniają ostatnie kilka minut Kroniki. Zakończenie bardzo ciekawe w swoim jasnym przekazie. Na PPA swoje miejsce znajduje coraz szersze spektrum stylów muzycznych. Przecież nie sposób odmówić aktorskiej ekspresji hip-hopowo break beatowym dźwiękom.
 
Jedynym mankamentem kroniki jest brak jakichkolwiek not biograficznych poszczególnych artystów. Były by doskonałym uzupełnieniem zdjęć ze poszczególnych stron okładki. Na szczęście wszystkie informacje bez problemu można odnaleźć w sieci.
 
Słuchając Kroniki nie można nie zadać sobie pytania: skoro mamy tak silne osobowości sceny muzycznej to dlaczego nie są one promowane? Dlaczego piosenka aktorska zamykana jest w ramach nocnych audycji radiowych? Niestety, tej odpowiedzi nie ma na płycie. Jest za to godzina naprawdę dobrej i ciekawej muzyki.