Zakładając sklep internetowy prawdopodobnie jest to jeden z ostatnich punktów na liście do odhaczenia. Zupełnie błędnie ponieważ, zaraz poza towarem lub usługami, które oferujemy, drugą najważniejszą cechą dla klienta jest informacja, kiedy paczka zostanie do nich doręczona i za jaką cenę. Decydując się na stałą współpracę z przewoźnikami początkowo ilość możliwości do wyboru może wydawać się przytłaczająca.
Podpowiem, jakie metody wysyłki dobrze sprawdzą się w sklepie internetowym!
Jednym z decydujących czynników przy zamawianiu towaru ze sklepu internetowego jest sposób dostawy i cena paczki. Klienci mogą mieć różne preferencje co do sposobu dostawy zamówionego towaru.
Z tego względu najlepszym rozwiązaniem jest wybór różnych form dostawy, co umożliwia łatwe dostosowanie odpowiedniego rozwiązania.
Zazwyczaj podpisanie umowy z wybranym kurierem nie zapewni szerokiego wachlarza usług. Ciekawą alternatywą dla nawiązania współpracy z jednym lub kilkoma przewoźnikami jest skorzystanie z brokerów usług kurierskich, takich jak Kuriernet.pl, oferujących atrakcyjne stawki cen za przesyłki bez konieczności zawierania umów i żadnych zobowiązań.
Broker kurierski skupia w ramach jednej platformy kilku najpopularniejszych przewoźników i jest w stanie zaoferować ich dostępność nawet dla małych sklepów internetowych. Jest to dobry pomysł dla nowych sklepów internetowych, które nie mają jeszcze przetartych szlaków dystrybucji swoich produktów, jak również nie są w stanie prawidłowo oszacować potencjału swojej witryny.
Coraz więcej przesyłek jest również odbieranych w punktach obsługi przesyłek i paczkomatach. Zlokalizowane są one w osiedlowych sklepach spożywczych, kawiarniach, a także na stacjach benzynowych. Udostępniając możliwość wyboru dostawy do automatów wydających paczki warto pamiętać, że oferta ta jest przystosowana raczej do mniejszych gabarytowo paczek.
Dodatkowo, jeżeli jest taka możliwość, dobra opcją dla Klienta jest zaproponowanie odbioru osobistego paczek. Zdecydowanie zwiększa to pozytywne postrzeganie sklepu i zaufanie do sprzedawcy.
Najważniejszym czynnikiem w pierwszym wyborze jest znajomość własnego asortymentu. Jeżeli z dość dużą dozą pewności będziecie w stanie oszacować jaki towar będzie wysyłany z waszego sklepu internetowego to znacznie ułatwi to wybór odpowiedniej firmy kurierskiej.
Oczywiście, myśląc o towarze, w aspekcie wysyłki kurierskiej musicie mieć na myśli asortyment zapakowany, gotowy do transportu. Aktualnie firmy kurierskie bardzo mocno przywiązują wagę do weryfikacji przesyłek kurierskich. Właściwie już tylko niektóre małe firmy przewozowe nie dysponują w sortowniach automatycznymi systemami do pomiaru wymiarów i wagi sortowanych paczek ( taki skaner możecie zobaczyć miedzy innymi na blogu Kuriernet.pl) . Sytuacja ta implikuje dwie rzeczy:
Oczywiście, każdy przewoźnik ma nieco inne wymagania dotyczące paczek, które przyjmuje do transportu. Informacje takie są zazwyczaj ogólnie dostępne na stronach firmowych danej firmy transportowej. Można też skorzystać z bardziej wygodnych źródeł i te wiadomości znaleźć w formie zebranej i skompresowanej, chociażby na stronie brokera kurierskiego. Ja odsyłam do strony, gdzie znajdziecie parametry przesyłek kurierskich dla takich kurierów jak DPD, DHL, UPS oraz Inpost.
Jak zauważycie, w przypadku wysyłki małych paczek, jak pudełko klocków, mały sprzęt audio, buty czy inne akcesoria, większe znaczenie będzie miała waga opakowania, ale już dla większych przedmiotów jak sprzęt sportowy, krzesło czy większy sprzęt agd-rtv podstawowe znaczenie mają wymiary opakowania.
Rzeczywiście było by to pracochłonne i trudne. Najlepiej skorzystać z kalkulatora cen przesyłek na stronie wybranego brokera kurierskiego. Takie kalkulatory zawierają już wbudowane algorytmy uwzględniające wymagania firm kurierskich. Tak więc po wpisaniu wymiarów i wagi swojej paczki – otrzymane w kalkulatorze wyniki podpowiadają, która firma kurierska przewiezie naszą paczkę.
Jeżeli już wiemy co wysyłamy i w jakich opakowaniach, drugim ważnym pytaniem jest ile paczek w miesiącu będziemy wysyłać. Bardziej odpowiednie pytanie: ile zamówień w miesiącu zdobędziemy?
Jeżeli Wasz sklep internetowy działa już kilka lat na rynku to raczej volumen przesyłek i kierunki docelowe są raczej określone i podlegają nieznacznym fluktuacjom sezonowym.
Zgoła inaczej wygląda sytuacja dla nowych sklepów internetowych. Oczywiście bazując na sporządzonym wcześniej biznesplanie możemy oszacować, że będziemy wysyłali np. 100 czy 500 paczek w miesiącu, ale dopiero rzeczywistość zweryfikuje rzeczywiste zainteresowanie Klientów naszą ofertą.
W poniższym artykule, raczej nie uda mi się wyczerpać tego zagadnienia ponieważ temat jest bardzo obszerny i musi być traktowany dla każdej z branży nieco oddzielnie.
Jeżeli wysyłacie towary handlowe będące w ogólnej sprzedaży poniżej kilka prostych metod jak można oszacować zainteresowanie Waszą ofertą:
- strony serwisów aukcyjnych – warto podpatrzyć konkurencję! Aktualnie najpopularniejszy serwis aukcyjny w Polsce nie udostępnia już szczegółowych danych dotyczących sprzedaży danego użytkownika, ale możemy te informacje oszacować na podstawie ilości sprzedanych produktów, na liście produktów danego klienta, a także oszacować ilość otrzymanych komentarzy do zamówień
- można skorzystać również z analityki samego Google. Sprawdzając popularność wybranych fraz z waszymi artykułami, jesteście w stanie oszacować maksymalne zainteresowanie danym produktem. Oczywiście wyniki z wyszukiwarki należy przemnożyć przez współczynnik wskazujący rzeczywistą liczbę odwiedzin sklepu, która zakończyła się zakupami. Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi jaka ta wartość powinna być. Dobrze zoptymalizowany sklep internetowy powinien doprowadzić do finalizacji zakupu od 3 do 10 % odwiedzających Klientów. Oczywiście liczba ta jest tylko ogólnym wskaźnikiem, który różni się nawet znacznie w zależności od branży i asortymentu.
Dla nowego sklepu internetowego jest to idealne rozwiązanie. Zazwyczaj takie serwisy nie wymagają deklaracji ilości przesyłek wysyłanych co miesiąc, a ponadto oferują rabaty już od wysłania pierwszej paczki. Tak jest przynajmniej w przypadku serwisu Kuriernet.pl. Poniżej zrzut ekranu ze strony logowania serwisu:
Wybór tej formy współpracy z firmami kurierskimi ma wiele korzyści:
Wybierając kuriera zwróć uwagę jak długo będziesz oczekiwać na zwrot pieniędzy z przesyłek pobraniowych. Nie ma tu jednego standardu. Niektóre firmy kurierskie zwracają pieniądze w kilka dni, a inne dają sobie dłuższe terminy – nawet do 21 dni roboczych.
Warto również sprawdzić czy wybrany przez Was kurier lub broker kurierski oferują przyspieszone terminy zwrotu należności pobraniowych. Jest to zazwyczaj opcja dodatkowo płatna, ale pozwala na zapewnienie ciągłości obrotu pieniędzmi, co ma szczególne znaczenie w okresie rozwoju sklepu internetowego.
Wybierając usługi brokera kurierskiego należy szczególnie zwrócić uwagę na aspekt zwrotu należności pobraniowych. Niestety powstało wiele tego typu serwisów i nie wszystkie są w stanie zapewnić odpowiednią jakość usług swoim Klientom. Takiej weryfikacji najlepiej dokonać poprzez analizę opinii o danym brokerze kurierskim, np. na oficjalnej wizytówce Google danej firmy:
Warto zaznaczyć, że cena to nie najważniejszy czynnik wyboru kuriera czy brokera kurierskiego. Zwróćcie również uwagę na takie czynniki jak:
Na koniec warto zadbać o samopoczucie. Wybrany przewoźnika ma być Waszym partnerem w dostawie przesyłek. Rozwiązywać wasze problemy i odpowiadać na wyzwania. Jeżeli uważacie, że obecny kurier nie spełnia tych oczekiwać warto rozejrzeć się szerzej po rynku usług logistycznych.